gjj Skrevet 20. november 2015 #1 Skrevet 20. november 2015 Jeg har fast stilling i kommunen på 55 prosent, denne er jeg nå i permisjon fra da jeg går i et 100 prosent vikariat fram til sommeren.Det er nå utlyst en stilling som gjør at jeg kan komme opp i hundreprosent fast.Har søkt, og det har noen andre også som ikke er fast ansatt i kommunen.Går jeg foran de, siden jeg har en stilling, og har vært i kommunen i 6 år.Kan jeg evt. referere til en lov?
Splendidly Skrevet 21. november 2015 #2 Skrevet 21. november 2015 AML § 14-3.Fortrinnsrett for deltidsansatte(1) Deltidsansatte har fortrinnsrett til utvidet stilling fremfor at arbeidsgiver foretar ny ansettelse i virksomheten.(2) Fortrinnsretten er betinget av at arbeidstaker er kvalifisert for stillingen og at utøvelse av fortrinnsretten ikke vil innebære vesentlige ulemper for virksomheten.(3) Før arbeidsgiver fatter beslutning om ansettelse i stilling som arbeidstaker krever fortrinnsrett til, skal spørsmålet så langt det er praktisk mulig drøftes med arbeidstaker, med mindre arbeidstaker selv ikke ønsker det.(4) Fortrinnsrett etter § 14-2, med unntak av § 14-2 andre ledd første punktum, går foran fortrinnsrett for deltidsansatte.(5) Tvist om fortrinnsrett for deltidsansatte etter § 14-3 avgjøres av tvisteløsningsnemnda, jf. § 17-2.
litle_my Skrevet 21. november 2015 #3 Skrevet 21. november 2015 Arbeidsmiljøloven:§ 14-3.Fortrinnsrett for deltidsansatte(1) Deltidsansatte har fortrinnsrett til utvidet stilling fremfor at arbeidsgiver foretar ny ansettelse i virksomheten.(2) Fortrinnsretten er betinget av at arbeidstaker er kvalifisert for stillingen og at utøvelse av fortrinnsretten ikke vil innebære vesentlige ulemper for virksomheten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå