Gå til innhold

Delt omsorg for hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som kan litt om hund, hva tenker dere om følgende:

Jeg har en sønn på 7 år som er enebarn, faren og jeg er skilt og sønnen er ca to uker hos hver av oss. Vi har snakket om å skaffe oss hund i felleskap, både til glede for oss, men også som en følgesvenn for sønnen vår (men det er helt og fullt oss voksne som skal ha ansvaret altså, bare så det er sagt).

Hva tror dere om at en hund deler tiden sin mellom to hjem? Sønnen min vil jo være en konstant, og den vil jo bli godt vant til både eksen og meg. Eneste forskjellen mot å feks reise på hytta osv med hunden er jo at deler av flokken ikke følger med frem og tilbake. Tror dere dette kan funke? 

Jeg kan legge til at hunden i begge hjemmene vil ha selskap hele dagen, og vil svært sjelden være alene mer enn en time eller to. Den vil få masse kos, mosjon og oppmerksomhet, så det er ikke det det står på.

Jeg vil tro en voksen hund kan tåle dette greit, dersom rammene ellers ligger til rette for det. Men så er det slik at hunder gjerne begynner som valp da ;-) Og dersom vi får en valp, hvor lenge bør den bo hos en av oss i begynnelsen før vi kan begynne å tenke på å flytte den frem og tilbake? Hvordan ville dere i så fall gjort dette på best mulig måte?

Setter stor pris på saklige innspill :-) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere kan jo adoptere en hund som er voksen da :)    Jeg kjenner noen som deler hunden med foreldrene sine, der de har hunden en uke av og en uke på. Det funker veldig fint for dem, og hunden forstår at det er forskjellige regler i de forskjellige hjemmene. Jeg ser ikke problemet med det, så lenge dere har en klar avtale på hvem som skal ha hunden om samarbeidet blir dårlige mellom dere :)

Skrevet

Ja, vi vurderer det og. Utfordringen der er å finne en voksen hund av en passende rase, samt at mange omplasseringhunder drar med seg litt dårlige vaner... Eller sagt på en annen måte, det er ofte vanskelig å vite hva de har ked seg av baggasje. Fordelen med en valp er jo at man har mer kontroll over erfaringer og adferd fra begynnelsen av. 

Skrevet

2 av mine søstre gjør det slik sånn omtrent.... Begge synes det er litt mye med hund hele tiden pga mye møtevirksomhet etc.

Det fungerer veldig bra. Hunden er like glad uansett hvor den skal.

Når den får følge med barnet er det jo helt supert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...