Gå til innhold

Faen og vondt jula er.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har småting jeg hadde tenkt å donere til frelsesarmeen, jeg donerer alltid julegaver fra i fjor jeg ikke syns jeg liker. Så jeg vet de deler ut julegaver. På nille har de billig godteri. Plastikktrær får du billig på ikea

Anonymkode: 430e6...d41

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klem til deg. Litt sent å skrive det nå, men selv bruker jeg å fordele utgiftene over de andre månedene enn desember. Slik som julegavene kjøper jeg lenge før desember og novembermånedene. Sånn at jeg kan bruke penger på julematen i jula. Kjøper ikke mye julepynt da vi har fra før, kanskje lager ungen noe i barnehagen av pynt. Julekjolen blir penkjolen de har fra før av. Jeg kjøper heller ikke ny kjole eller noe. En billig måte å lage julepynt på, er røde sløyfer og trolldeig. Bare et tips. Ellers vil jeg si at jeg er litt i din samme situasjon. Jula for oss er god tid sammen. Askepott om morgenen, og julemiddagen. Gavene kommer til sist. Håper du får til å glede deg over julen likevel. Klem

Sånn gjør jeg det også. Jeg var ferdig med julegavene før sommeren jeg. Januarsalgene er gull.

Skrevet

Sånn gjør jeg det også. Jeg var ferdig med julegavene før sommeren jeg. Januarsalgene er gull.

Så fint for deg da!

Men hjelper nok lite ts nå at du var så flink i januar....

Anonymkode: 7596a...d1a

• Liker 6
Skrevet

Så fint for deg da!

Men hjelper nok lite ts nå at du var så flink i januar....

Anonymkode: 7596a...d1a

Har allerede kommet med tips til henne jeg. Hva har du bidratt med?

• Liker 3
Skrevet

Jeg planla ikke barna mine alene, og jeg fikk de ikke alene. Etter 6 år med eksteskap så sa plutselig eksmannen at han ikke var glad i meg mer. Ikke ville han prøve å redde ekteskapet heller. 

Så flyttet han til utlandet, og siden har jeg stått 100 % alene. Jeg hadde aldri sett den komme.  Dette er en annen sak, og jeg ønsker ikke å utdype dette mer her.

Jeg har utdanning og jobber innen helsevesenet, men problemet er at alene og med lite nettverk kan jeg ikke ta på meg kveld og natt vakter. Jeg studerer også på nettet på kveldene for å videreutdanne meg. Jeg har ikke skrevet at jeg ikke gjør det, så synes alt det var unødvendig skrevet. Men det hjelper meg ingenting akkurat nå. Akkurat nå sitter jeg i denne situasjonen og prøver å gjøre det beste ut av det. 

Takk til alle dere som har kommet med gode råd og gode ord. Jeg skal sette meg ned i kveld å se på mulighetene :)

Anonymkode: 62d81...8f4

• Liker 25
Skrevet

I gamle dager (barndommen) var min familie så fattige her i Oslo at vi måtte kutte på varmen, ikke bruke varmt vann, ikke bruke kollektivt, vi kjøpte aldri noe nytt osv. osv. Når den gamle s/h tv gikk istykker så var det slutt på barne-tv resten av barndommen.  De fleste rundt oss hadde samtidig mye mer og mye luksus. Sånn var livet.

TS sitt liv høres ut som litt luksus i forhold.

Anonymkode: 44aa2...e70

• Liker 2
Skrevet

Joda, det er tungt for en mor å ikke kunne gi barna sine alt. Men ærlig talt, barna kommer til å få en fantastisk jul uansett! De har et trygt hjem og en mor som elsker dem, de har mat på bordet, kan kose seg med familien, se juleprogrammer på tv og spille brettspill. Mer trenger de ikke! Har de spesifikke ønsker, så lag ønskeliste og send til besteforeldre, tanter, onkler og andre som pleier å gi gaver. Forklar til de voksne at du har dårlig råd og gi rimelige, men gode gaver til familien - som hjemmelaget appelsinmarmelade, brente mandler, strikkede luer etc.

Det er lov å klage, men deretter er det bare å fokusere på hvor mye bra man egentlig har og hvor heldige vi er. Og så prøver man å bruke det neste året på å forbedre situasjonen noe (for eksempel sørge for å være ferdig med det meste av julegaver senest i oktober neste gang).

Kjeft gjerne litt på KG og klag litt til venninner, for det er greit å få ut litt frustrasjon iblant - men nyt julen med barna dine!

Anonymkode: 719dc...e1e

• Liker 6
Skrevet

Det er for øvrig innsamlinger til norske barn hvert eneste år, så det er bare å gi. Det pleier å være innsamlinger på kjøpesentre rundt omkring, du kan gi via Hjelp oss å hjelpe, via Fattighuset i Oslo, via Frelsesarmeen og sikkert en haug andre organisasjoner.

Anonymkode: 719dc...e1e

• Liker 4
Skrevet

Huff dette er trist lesing. Vi er mange som har det svært godt her. Og dessverre er det mange som også har svært lite i dagens samfunn. 

Det er så enkelt å si skaff deg en 100% stilling. Og ting som hvorfor har du ikke tatt deg utdanning. Hadde det vært så enkelt hadde man vel ikke hatt såpass mye fattigdom. Det er jo ingen som selv velger og ønsker å leve av 3500 kr i mnd... Men jeg tror også en stabil fast jobb er nøkkelen ut av fattigdom for mange. Men det er ikke alltid like enkelt. 

Vil anbefale deg å ta kontakt med nav for å få de til å se på situasjonen din? Kan de hjelpe i en overgangsfase. Her jeg bor har man noe som heter "en hjelpende hånd" hvor barnefamilier melder inn behov og det blir samlet inn mat, utstyr, gaver etc i lokalsamfunnet. Man har også hjelp oss og hjelpe samt rødere kors. 

• Liker 4
Skrevet

Enig. Det et mange trygge land de har reist igjennom som de kunne blitt værende i. Men de vet jo hvor godt det er med å få utdelt penger her i landet. 

Anonymkode: 81380...ae7

• Liker 3
Skrevet

Trist lesing:( og anbefaler deg å sende pm til Hjelp oss å hjelpe på face,fort før d er for seint!Skriv hva du ønsker hjelp til,vi er ganske fantastiske på de sidene;) 

Ønsker deg og barna en fantastisk fin advent og jul<3 

Anonymkode: aadac...8d8

• Liker 2
Skrevet

Men uansett for å være ærlig, er lei disse skjulte tigge trådene.  Julen faller på samme dato hvert år og burde ikke kommet som noen overraskelse. Har vært 11 mnd og fått lagt til sides et par kr på. Har vært ute og lett etter flasker om natten før, når jeg ikke hadde jobb. 

Anonymkode: 81380...ae7

• Liker 6
Gjest Gjest_Pierce
Skrevet

Uff nå ble jeg veldig lei meg på vegne av deg :( Jeg synes du høres ut som en fantastisk mamma, ja du har ikke mye råda for tiden men det er klart og tydelig at du er en mamma som virkelig elsker barna sine og vil gjøre alt for dem. Jeg skulle ønske det var flere mennesker som deg her i verden :hug:

Jeg skulle ønske det var noe jeg kunne gjøre for å hjelpe deg, uansett om jeg ikke kjenner deg så synes jeg det er så trist at du skal slite så mye :( Om jeg hadde bodd i nærheten så skulle jeg ha kjøpt en gave til hver av dere slik dere i hvert fall har en gave hver å glede dere til :)

Jeg ber og håper at ting går bedre for deg etterhvert :klem:

• Liker 5
Skrevet

Ts. Leste at barna dine er mellom  4-9. Jeg har også barn i den alderen, og jeg husker hvor vondt det var å ikke kunne dem "gode nok" gaver da vi hadde dårlig råd.  

Jeg vet også hvor vanskelig det er å be om hjelp og at en ikke vil ta imot hjelp fordi en vil hjelpe seg selv.  

Men ta imot alle disse herlige rådene. Mange gode.  Og husk at de som vil gi gir ikke fordi de syns synd på deg, men for å lette egen samvittighet. 

Skrevet

:( Er mange som har det sånn, du er ikke alene.

Men vit at det er ofte de voksne som bryr seg mest om pengene. De små barna vet ikke forskjell på om en gave koster 100 eller 500, alt ettersom. De ønsker seg som regel alt i lekemagasinene. 

Har ikke så mange råd annet enn å gjøre det beste ut av det. Sett deg ned med ungene og se på juleprogram og filmer. Bak pepperkaker og kakemenn. Lage snømann og ake på plastpose. Jeg har gode minner fra det. Går ann å gå på isen uten skøyter men er ikke helt det samme. Drikk kakao ute i snøen når den kommer. 

De tingene skaper gode minner de vil sitte igjen med. Jeg husker nesten ingen av gavene jeg fikk da jeg var liten. Fikk noen leker jeg lekte med et par ganger, men minnene fra de koslige aktivitetene og filmene er de som gjorde min jul fantastisk :)

• Liker 5
Skrevet

Det er vondt å ha dårlig råd i Norge. En klem til deg som sliter med økonomien.

Et tips: På Gis bort på Finn.no finnes det masse man kan få gratis. Få lånt en bil en dag og hent noen ting. Det er bl.a. leker som gis bort. Hvis du får noen leker som du pakker inn så er det fine gaver. Kanskje en fin gammel bok? Eller et spill? Mange barn er ikke så nøye på at lekene skal være helt nye, det spennende er å få noe man ikke har fra før.

Du må komme deg gjennom jula i år, kanskje situasjonen bedrer seg for deg innen neste jul?

Anonymkode: 8328d...543

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg planla ikke barna mine alene, og jeg fikk de ikke alene. Etter 6 år med eksteskap så sa plutselig eksmannen at han ikke var glad i meg mer. Ikke ville han prøve å redde ekteskapet heller. 

Så flyttet han til utlandet, og siden har jeg stått 100 % alene. Jeg hadde aldri sett den komme.  Dette er en annen sak, og jeg ønsker ikke å utdype dette mer her.

Jeg har utdanning og jobber innen helsevesenet, men problemet er at alene og med lite nettverk kan jeg ikke ta på meg kveld og natt vakter. Jeg studerer også på nettet på kveldene for å videreutdanne meg. Jeg har ikke skrevet at jeg ikke gjør det, så synes alt det var unødvendig skrevet. Men det hjelper meg ingenting akkurat nå. Akkurat nå sitter jeg i denne situasjonen og prøver å gjøre det beste ut av det. 

Takk til alle dere som har kommet med gode råd og gode ord. Jeg skal sette meg ned i kveld å se på mulighetene :)

Anonymkode: 62d81...8f4

Du vet at du kan søke om forskuddsbidrag fra NAV, selv om de ikke kan inndrive fra barnefar? https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barne+og+ektefellebidrag/Bidragsforskudd.1073746070.cms

Her er oversikt over andre stønader du kan ha rett på  https://www.nav.no/no/Person/Familie/Enslig+mor+eller+far/Oversikt+over+stønader+til+enslig+mor+eller+far.1038.cms

Endret av Rosalie
  • Liker 1
Skrevet

Sjekk ut om kommunen din har et utstyrslager der dere kan låne skøyter. I min kommune har vi det. Der kan alle låne ski, slalomutstyr, skøyter, redningsvester, turutstyr, heiskort til slalombakken osv.

Kommunene har stort fokus på barnefattigdom, NAV, helsestasjonen, barnevernet.

I min kommune skal f.eks ingen barn miste barnehageplassen sin fordi foreldrene ikke har penger til å betale. Håper din kommune har samme fokuset.

• Liker 2
Skrevet

TS, jeg synes du skal ta sjansen på å prøve å sende en melding til "Hjelp oss å hjelpe"

De har taushetsplikt. Den som gir får ikke vite hvem som får, og det drives av frivillige som ikke får betalt i penger, men i gleden over å være mellommenn.

Jeg kjenner ikke andre avdelinger enn den hvor jeg bor. (jeg har bidratt etter beste evne til dem)

• Liker 5
Skrevet

Det er veldig vondt å høre. 3500 for desember må være tøft når man har to barn som skal mettes og kanskje litt koselig julestemning. 

Skulle ønske jeg hadde noen gode tips, men eneste jeg kan tenke på er å sjekke facebook-siden over mennesker som betaler for å få oppkjørselen måket. Overraskende mange som betaler for dette.

Har du familie som kan hjelpe denne jula? Har prøvd å se hva du har svart på av samme spørsmål, men familie er beste alternativ jeg kan komme på. 

Anonymkode: 2b8f0...354

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...