Gå til innhold

Faen og vondt jula er.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først vil jeg si at jeg ikke skriver dette innlegget for å be dere om noe, jeg ønsker bare å få ut hvordan jeg og sikkert en del andre har det.

Jeg er alenemor til to barn, og er vandt med å snu på krona til vanlig. Jeg husker ikke når jeg selv kunne unne meg noe så enkelt som noen gode varme vanter. Alle pengene går til mat og klær til barna og andre ting dem trenger. Det viktigste er at dem har det de trenger, men når jula kommer nå blir det hardt. Denne julen har jeg mindre enn noen gang til jul, jeg sitter å er nesten deprimert over tanken på å ikke kunne gi barna en ordentlig jul. Det handler ikke om at de ønsker seg så dyre gaver. Men med kun 3500kr etter ting er betalt av regninger og husleie, så er det ikke mye. Det skal tross alt vare til mat hele desember, julegaver, juletre som er veldig viktig for barna, julemat og litt ektra julegodt, det fortjener de også. Det skal også være til ting som lege eller andre ting som plutselig kan dukke opp, så jeg kan ikke bruke opp alt heller. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal gå ting til å gå. Julehjelp kan man bare få hos nav hvis man allerede er sosial klient, noe jeg ikke er. Pratet med dem i går. Jeg får litt mat av frelsesarmeen til jul, men det holder ikke så mye. Og jeg selv spiser meg ikke mett, sånn at maten holder. Men mat går fort på to barn i en alder de vokser mye. 

Jeg vet jula handler om mer enn penger, for meg er det familie og god stemning som gjelder. Men for to barn mellom 5-9 så er det også gaver og det å kose seg med godteri som de gleder seg til. De snakket om hva de ønsker seg hele tiden. Det er så enkle ting som skøyter og lego. Men jeg klarer ikke det heller. Og da har jeg sett over alle utgifter på hva vi evt kan kutte på. Vi kan ikke kutte på mer, vi lever så på grensa på alt at det ikke går ann.

Jeg prøver å ta på meg masse strøjobber, men er lite å få for tiden. Det er faktisk så ille at jeg har vurdert prostitusjon. Noe jeg såklart IKKE kommer til å gjøre, men det sier jo hvor desperat man faktisk kan bli. 

Jeg har solgt alt jeg har av verdi, jeg er skrapa. Bil har jeg heller ikke lenger. Og kan ikke forstå hvorfor jeg ikke kan kvalifisere til hjelp hos nav bare fordi jeg ikke er på nav til vanlig. Det er vondt å se på det vakreste man har, altså barna mine og måtte si at det ikke kan bli store julefeiringen i år. 

Håper ikke noen blir irritert på dette innlegget, for det er jo et klageinnlegg. Jeg har bare ikke noen å snakke med det om, og trengte å skrive det jeg hadde på hjertet. 

Anonymkode: 62d81...8f4

• Liker 4
Skrevet

Hva jobber du med?

Anonymkode: 248e8...3a5

Gjest incognita
Skrevet

Dette var ikke noe godt å lese. Skulle ønske det var noe jeg kunne gjøre for deg. 

Skrevet

Vondt å lese, dette er vanligere enn man skulle tro i Norge. Jeg er medlem i et par grupper på facebook der mange sliter med akkurat det samme.

Anonymkode: 54785...a37

• Liker 1
Skrevet

Har du prøvd å kontakte Hjelp oss å hjelpe? Her jeg bor er de i alle fall veldig aktive med å samle inn julemat, julegodt, kalendere, gaver osv. til de som har lite.

Anonymkode: 435e6...3b5

• Liker 13
Skrevet

Jeg syns du skal kontakte "Hjelp oss å hjelpe". Men du må være rask da de har satt inn frist før jula. De har grupper flere steder i landet, jeg bidrar med penger og litt annet fra tid til annen når jeg har mulighet,

Jeg syns du skal be om hjelp til mat der, slik at du kan frigjøre midler til gaver og godis til barna i jula. Du trenger å få skuldrene ned litt og slappe av, så du kan nyte jula med barna dine. 

:klem1:

Gjest Blomsterert
Skrevet

Først vil jeg si at jeg ikke skriver dette innlegget for å be dere om noe, jeg ønsker bare å få ut hvordan jeg og sikkert en del andre har det.

Jeg er alenemor til to barn, og er vandt med å snu på krona til vanlig. Jeg husker ikke når jeg selv kunne unne meg noe så enkelt som noen gode varme vanter. Alle pengene går til mat og klær til barna og andre ting dem trenger. Det viktigste er at dem har det de trenger, men når jula kommer nå blir det hardt. Denne julen har jeg mindre enn noen gang til jul, jeg sitter å er nesten deprimert over tanken på å ikke kunne gi barna en ordentlig jul. Det handler ikke om at de ønsker seg så dyre gaver. Men med kun 3500kr etter ting er betalt av regninger og husleie, så er det ikke mye. Det skal tross alt vare til mat hele desember, julegaver, juletre som er veldig viktig for barna, julemat og litt ektra julegodt, det fortjener de også. Det skal også være til ting som lege eller andre ting som plutselig kan dukke opp, så jeg kan ikke bruke opp alt heller. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal gå ting til å gå. Julehjelp kan man bare få hos nav hvis man allerede er sosial klient, noe jeg ikke er. Pratet med dem i går. Jeg får litt mat av frelsesarmeen til jul, men det holder ikke så mye. Og jeg selv spiser meg ikke mett, sånn at maten holder. Men mat går fort på to barn i en alder de vokser mye. 

Jeg vet jula handler om mer enn penger, for meg er det familie og god stemning som gjelder. Men for to barn mellom 5-9 så er det også gaver og det å kose seg med godteri som de gleder seg til. De snakket om hva de ønsker seg hele tiden. Det er så enkle ting som skøyter og lego. Men jeg klarer ikke det heller. Og da har jeg sett over alle utgifter på hva vi evt kan kutte på. Vi kan ikke kutte på mer, vi lever så på grensa på alt at det ikke går ann.

Jeg prøver å ta på meg masse strøjobber, men er lite å få for tiden. Det er faktisk så ille at jeg har vurdert prostitusjon. Noe jeg såklart IKKE kommer til å gjøre, men det sier jo hvor desperat man faktisk kan bli. 

Jeg har solgt alt jeg har av verdi, jeg er skrapa. Bil har jeg heller ikke lenger. Og kan ikke forstå hvorfor jeg ikke kan kvalifisere til hjelp hos nav bare fordi jeg ikke er på nav til vanlig. Det er vondt å se på det vakreste man har, altså barna mine og måtte si at det ikke kan bli store julefeiringen i år. 

Håper ikke noen blir irritert på dette innlegget, for det er jo et klageinnlegg. Jeg har bare ikke noen å snakke med det om, og trengte å skrive det jeg hadde på hjertet. 

Ikke lett det der.Syns det er rart at Nav ikke kan hjelpe deg,men jeg kan ikke reglene deres.Er det mulig å få hjelp av Røde Kors der du bor? De er så flinke på mye,så kontakt dem og hør? 3500 er jammen ikke mye i desember.

Skrevet

Huff dette var trist lesing og jeg føler med deg. 

Til barna hadde jeg kjøpt brukte gaver til jul. Jeg er helt sikker på at du kan finne for eksempel skøyter brukt som det er bort i mot umulig å se er brukt. Lego som ikke en gang er åpnet ser jeg titt og ofte i bruktbutikker. Jeg tror ikke barna dine vil merke forskjell. Det er ikke ønskelig, men det vil iallfall gi dem gaver de ønsker seg under juletreet.
Jeg regner med at du fra før kjøper brukte klær, her er det også utrolig mye å hente. Og det er ikke mulig i dag å se om det er brukte eller nye klær hverken til deg eller barna.
Kutt ut alle andre julegaver og konsentrer deg om å gi barna en fin jul. Og hvis du passer på tilbud på godterier og mat, så går det nok på et vis. Stor klem til deg og barna.

Anonymkode: b0ed1...848

• Liker 1
Skrevet

Får du all økonomisk hjelp du har krav på? For dere skal sitte igjen med mer enn 3 500 kr/mnd til mat, husholdning, fritidsaktiviteter, klær, etc. Har du søkt om Bostøtte fra Husbanken (administreres av kommunen)? Stønad til barnepass (ca 2/3 av utgifter til barnehage/SFO/AKS dekkes for aleneforsørger)? Har du brukt opp overgangsstønadsperioden? Får du bidraget du har krav på? Du vet at du kan få forskuddsbidrag fra NAV dersom far ikke betaler? Har du søkt om supplerende sosialstønad? Ikke uvanlig at aleneforsørgere med svært lav inntekt får det.

For øvrig har Frelsesarmeen også julegaveutdeling når det nærmer seg jul, hør med dem om det. En del byer/tettsteder har også andre foreninger som gir ut hjelp til folk med lav inntekt, benytt deg av de mulighetene som finnes!

Ja, du må legge stoltheten din til side akkurat nå. Jeg har aldri gått i dine sko, men jeg kan tenke meg hvor nedverdigende det føles. Drit i det. Vær en god mor for barna dine, det er det aller viktigste.

• Liker 11
Skrevet

Hvorfor i all verden har du ikke fått deg en bedre betalt jobb? Tatt studier for å tjene mer? Det er så utrolig mye syting og klaging over at nav ikke gir penger til ditt og datt, hva med å ta litt grep om eget liv? Jeg forstår ikke hvorfor folk får unger de ikke har en plan for å forsørge, annet en å rope på nav. Du har valgt å få to barn, da må du ta ansvar for de. Ja det er syns i barna, men det er jo din skyld og ikke nav sitt ansvar å rydde opp i. 

Anonymkode: 9ba00...f81

• Liker 22
Skrevet

Har du foreldre som du kunner feiret julen hos?

Anonymkode: 0e2a8...8fe

Skrevet

Venner og familie? Det er flere enn du tror som er villige til å hjelpe, men man må nesten spørre.

Skrevet

Dette var veldig trist å lese. Hvor bor du TS?

• Liker 1
Skrevet

Strøjobber skriver du....  

Har du ikke fast jobb 100 % ?

Om du ikke har, er dette ofte nøkkelen til å få bedre økonomi selv om du ikke vil tjene allverden.

Skrevet

Denne julen må dere bare komme dere gjennom, med de begrensningene det blir. Men hva er planen din for neste jul? Vil situasjonen være bedre da? Her må det bedre langtidsplanlegging til. Hvorfor har du ikke kjøpt skøyter på loppemarked, bøker på mammutsalg, planlagt julefeiring med slekt og venner? Har du ingen som kan bidra? Har barna noe familie på fars side?

Kjenner du noen med litt større barn som du rett og slett kan fortelle hvordan ståa er til, og spørre om å få arve finere ting?

Jeg vet det lett å sitte her med god råd og foreslå slikt, for vi kan kjøpe det vi vil, samtidig som venner og familie også har god råd, og nettopp derfor får barna mine mye fint gratis, også leker og klær som er så fine at de pakkes inn og legges under juletreet, og åpnes med begeistring (for eksempel skøyter, et berg med lego ol). De som har dårlig råd har gjerne familie med dårlig råd, og da er det ikke slik, jeg vet det. Men er det ingen du kan spørre?

Godteri er ikke dyrt, julepynt kan lages. Finn ut hvor man får tak i billige juletrær, kanskje et plastjuletre er lurt, da har dere det til neste år. Ta bussen til IKEA, der har de trær, pynt, lys, godt osv til en billig penge.

Anonymkode: 454c4...c53

• Liker 5
Skrevet

Kan du høre med helsesøster, barnevern eller NAV om hun kan søke dere inn på Røde Kors Ferie for Alle?

Det er kjempehyggelig, og da får dere julemat og gaver og sånt dekket der dere er på ferie.

Skrevet

Hvorfor i all verden har du ikke fått deg en bedre betalt jobb? Tatt studier for å tjene mer? Det er så utrolig mye syting og klaging over at nav ikke gir penger til ditt og datt, hva med å ta litt grep om eget liv? Jeg forstår ikke hvorfor folk får unger de ikke har en plan for å forsørge, annet en å rope på nav. Du har valgt å få to barn, da må du ta ansvar for de. Ja det er syns i barna, men det er jo din skyld og ikke nav sitt ansvar å rydde opp i. 

Anonymkode: 9ba00...f81

Unødvendig.

• Liker 22
Gjest MadameDeRosa
Skrevet

Klem til deg. Litt sent å skrive det nå, men selv bruker jeg å fordele utgiftene over de andre månedene enn desember. Slik som julegavene kjøper jeg lenge før desember og novembermånedene. Sånn at jeg kan bruke penger på julematen i jula. Kjøper ikke mye julepynt da vi har fra før, kanskje lager ungen noe i barnehagen av pynt. Julekjolen blir penkjolen de har fra før av. Jeg kjøper heller ikke ny kjole eller noe. En billig måte å lage julepynt på, er røde sløyfer og trolldeig. Bare et tips. Ellers vil jeg si at jeg er litt i din samme situasjon. Jula for oss er god tid sammen. Askepott om morgenen, og julemiddagen. Gavene kommer til sist. Håper du får til å glede deg over julen likevel. Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...