AnonymBruker Skrevet 20. november 2015 #1 Skrevet 20. november 2015 Da var jeg tilbake i denne tråden igjen. Ikke lengre gravid og har mistet fjerde spiren. Jeg er ikke mamma og orker ikke å prøve flere ganger. Fallet blir større og større. Jeg fikk utredning, og deg viste seg at jeg har endometriose. Likevel har ALLE jeg har snakket med fortalt meg at det ikke betyr at man aborterer, kun at sykdommen går på fertilitet og muligheten til å bli gravid. Jeg håper noen på KG derfor kan hjelpe meg til å gi noen mening ut av hvorfor jeg har mistet alle fire (alle fem, men 2 ukers graviditet er det "flaks" at jeg oppdaget)? Det er 0,2% sjanse for å miste fire ganger på rad. Som vil si at prosenten synker ennå mer for 5 gang. Har jeg VIRKELIG kun vært uheldig eller burde jeg sjekke om det finnes flere grunner enn endometriose for at fosteret ikke kommer lenger enn uke 12? Lei meg og ønsker så sårt et barn Anonymkode: 67e35...27d
AnonymBruker Skrevet 20. november 2015 #2 Skrevet 20. november 2015 Da var jeg tilbake i denne tråden igjen. Ikke lengre gravid og har mistet fjerde spiren. Jeg er ikke mamma og orker ikke å prøve flere ganger. Fallet blir større og større. Jeg fikk utredning, og deg viste seg at jeg har endometriose. Likevel har ALLE jeg har snakket med fortalt meg at det ikke betyr at man aborterer, kun at sykdommen går på fertilitet og muligheten til å bli gravid. Jeg håper noen på KG derfor kan hjelpe meg til å gi noen mening ut av hvorfor jeg har mistet alle fire (alle fem, men 2 ukers graviditet er det "flaks" at jeg oppdaget)? Det er 0,2% sjanse for å miste fire ganger på rad. Som vil si at prosenten synker ennå mer for 5 gang. Har jeg VIRKELIG kun vært uheldig eller burde jeg sjekke om det finnes flere grunner enn endometriose for at fosteret ikke kommer lenger enn uke 12? Lei meg og ønsker så sårt et barn Anonymkode: 67e35...27dhvor langt på vei har du vært når du har mistet da? Anonymkode: 5681a...0ee
Gjest Gjest_Idja Skrevet 20. november 2015 #3 Skrevet 20. november 2015 Har du ikke fått noe behandling for habituell abort?
AnonymBruker Skrevet 20. november 2015 #4 Skrevet 20. november 2015 hvor langt på vei har du vært når du har mistet da?Anonymkode: 5681a...0eeUke 12, 9, 7 og 9. Anonymkode: 67e35...27d
AnonymBruker Skrevet 20. november 2015 #5 Skrevet 20. november 2015 Har du ikke fått noe behandling for habituell abort? Nei, eller... trodde laparoskopien og endometriose var utredningen. Men begynner å forstå at det ligger noe annet til grunn. Hvordan fåregår eventuell behandling? Og hva er grunnen til habituell abort? Anonymkode: 67e35...27d
Gjest Gjest_Idja Skrevet 20. november 2015 #6 Skrevet 20. november 2015 Nei, eller... trodde laparoskopien og endometriose var utredningen. Men begynner å forstå at det ligger noe annet til grunn. Hvordan fåregår eventuell behandling? Og hva er grunnen til habituell abort?Anonymkode: 67e35...27dJeg har dessverre ikke peiling, behandling kommer vel an på årsaken til aborten (finnes mange ulike medisiner) , og det kan være mange ulike årsaker. Men det jeg vet er at du skal ha krav på behandling, ikke bare utredning! Så her må du mase på legene, for det er jo masse som ikke er prøvd, og det er jo helt merkelig om du ennå ikke har fått behandling på noen måte under siste graviditet??? IVF (prøverør) kan også være løsningen. Ikke gi opp, men krev skikkelig oppfølging!
AnonymBruker Skrevet 20. november 2015 #7 Skrevet 20. november 2015 Jeg har en sjef som har mistet 7 ganger. Fortsatt har den ikke finne grunnen 😢 Anonymkode: c8f06...b0e
dreia Skrevet 20. november 2015 #8 Skrevet 20. november 2015 Så trist, tungt og vanskelig det må vera! Eg føler med deg. Sjølv mista eg i dei tre første graviditetane, og eg synest det er rart viss du ikkje har blitt henvist til utredning for habituell abort.Eg blei utreda sommaren 2009, så dette er jo med forbehold om at dei har endra rutiner dei siste åra, men eg måtte ta veldig mange blodprøvar som del av utredninga - laparoskopi o.l. var det aldri snakk om, for eg blei veldig raskt gravid alle gongene.Av meg tok dei følgande blodprøvar: kromosomprøve, antitrombin (ATIII), TSH, fritt tyroksin (FT4), prolaktin, protein C, akt. protein C res, Leiden mutasjoner, protrombingenmutasjon, protein S, lupus antikoagulant, cephotest, anti-cardiolipin (lgG/lgM). Mange av desse prøvane går på blodlevring, fordi habituell abort ikkje sjeldan skuldest blodproppar i morkaka, og dermed slutt på næringa for fosteret. For min del var sannsynligvis problemet latent lågt stoffskifte (ikkje stort utslag, men lågt stoffskifte ligg i familien, og begge graviditetane etter medisinering har gått bra). Av mannen blei det tatt kromosomprøve.Eg håper du kjem deg opp igjen, og at du orkar å gå gjennom utredning. Basert på resultata derifrå, kan du vurdera om du orkar å gå gjennom eit nytt forsøk.Overlegen som utreda meg, sa at dei aller, aller fleste som klarer å bli gravide, endar opp med barn til slutt. Og det stemte for oss.Lykke til, og varme tankar! :hug:
GammelKaktus Skrevet 20. november 2015 #9 Skrevet 20. november 2015 Dette hjelper nok ikke så mye, men forteller det allikevel. En venninne av meg mistet 4 ganger, uten at de noen gang fant noen god grunn for det. Så ble hun gravid igjen og det gikk bra 4 ganger, så nå har hun fire barn. Ville bare si det, alt håp er ikke ute.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2015 #10 Skrevet 23. november 2015 Så trist, tungt og vanskelig det må vera! Eg føler med deg. Sjølv mista eg i dei tre første graviditetane, og eg synest det er rart viss du ikkje har blitt henvist til utredning for habituell abort.Eg blei utreda sommaren 2009, så dette er jo med forbehold om at dei har endra rutiner dei siste åra, men eg måtte ta veldig mange blodprøvar som del av utredninga - laparoskopi o.l. var det aldri snakk om, for eg blei veldig raskt gravid alle gongene.Av meg tok dei følgande blodprøvar: kromosomprøve, antitrombin (ATIII), TSH, fritt tyroksin (FT4), prolaktin, protein C, akt. protein C res, Leiden mutasjoner, protrombingenmutasjon, protein S, lupus antikoagulant, cephotest, anti-cardiolipin (lgG/lgM). Mange av desse prøvane går på blodlevring, fordi habituell abort ikkje sjeldan skuldest blodproppar i morkaka, og dermed slutt på næringa for fosteret. For min del var sannsynligvis problemet latent lågt stoffskifte (ikkje stort utslag, men lågt stoffskifte ligg i familien, og begge graviditetane etter medisinering har gått bra). Av mannen blei det tatt kromosomprøve.Eg håper du kjem deg opp igjen, og at du orkar å gå gjennom utredning. Basert på resultata derifrå, kan du vurdera om du orkar å gå gjennom eit nytt forsøk.Overlegen som utreda meg, sa at dei aller, aller fleste som klarer å bli gravide, endar opp med barn til slutt. Og det stemte for oss.Lykke til, og varme tankar! Tusen takk for råd og gode ord. Jeg trodde endometriose var grunnen, men har nå lest og lært at sykdommen IKKE har noen betydning for abort, kun fertilitet. Ønsker veldig gjerne å ha behandling og finne ut hva som er galt. Mange sier at barna ikke hat livets rett og slik er det bare, men det er vondt å høre, når jeg selv vet at jeg ikke har hatt 4 syke fostre. Jeg er selv veldig sikker på at utviklingen stopper, og kanskje av næringsmangel. Godt å høre at det har gått bra for deg! <3 Smiler litt av det. Håper jeg også er like heldig i fremtiden. Alt jeg ønsker meg i livet er et barn. Anonymkode: 67e35...27d
Lana01 Skrevet 24. november 2015 #11 Skrevet 24. november 2015 Her kan du lese om andre med habituell abort, og som har fått barn etterpå http://forum.snartgravid.com/showthread.php?t=93650 . Lykke til videre, og krev utreding. Hilsen tre barns mamma, og tidligere sliter med habituell abort
AnonymBruker Skrevet 24. november 2015 #12 Skrevet 24. november 2015 Jeg har mistet 2 barn og etter andre aborten fant de ut at fosteret dannet antistoffer mot farens blod. Jeg abortere i uke 11 og 9.etter siste abort fikk jeg en sprøyte som skulle hindre neste foster å danne antistoffer og etter det fikk jeg to flotte jenter 😊Håper de har undersøkt det, for nå er det vel for sent. Jeg aner ikke hvordan de fant det ut, men de så det var årsaken iallefall. Anonymkode: 21966...094
AnonymBruker Skrevet 24. november 2015 #13 Skrevet 24. november 2015 Jeg har mistet 2 barn og etter andre aborten fant de ut at fosteret dannet antistoffer mot farens blod. Jeg abortere i uke 11 og 9.etter siste abort fikk jeg en sprøyte som skulle hindre neste foster å danne antistoffer og etter det fikk jeg to flotte jenter 😊Håper de har undersøkt det, for nå er det vel for sent. Jeg aner ikke hvordan de fant det ut, men de så det var årsaken iallefall.Anonymkode: 21966...094Takk. Har aldri hørt om det tidligere, så absolutt at jeg har behov for utredning og behandling. Har bestilt time til fastlegen og håper på en rask henvisning. Anonymkode: 67e35...27d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå