AnonymBruker Skrevet 20. november 2015 #1 Del Skrevet 20. november 2015 Jeg trodde jeg hadde nogenlunde grei generell kunnskap om arvelighet, men nå ble jeg usikker.La oss si at min mor har arvestoffet HLA-B27, jeg har den ikke.Da mente jeg at mine barn ikke kan arve dette fra meg, siden jeg ikke er bærer av dette arvestoffet.Noen jeg diskuterte med mente derimot at barna mine kunne ha arvet denne fra meg.Hvordan er dette mulig? Kan et arvestoff hoppe over en generasjon på en slik måte? Anonymkode: 411c6...109 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supernova_87 Skrevet 20. november 2015 #2 Del Skrevet 20. november 2015 (endret) Jeg er ingen genetiker, men dette er det jeg tenker med helt basiskunnskap: dersom du ikke har arvestoffet HLA så har du det rett og slett ikke, og kan dermed ikke videreføre det. Dersom du ikke har noe i genmaterialet kan det ikke plutselig dukke opp igjen. Men du kan ha arvestoffet HLA f.eks latent, det vil si at det ligger et sted men ikke slår ut i full blomst, da kan du videreføre det. Du kan også ha HLA som recessivt gen, og dermed ikke få noe uttrykk av det, men det ligger i genmaterialet ditt. Forklart fra en dummy til en dummy, funket det? Edit: Haha! Jeg tror jeg må lese "Genetikk for dummies" en gang til. (Hypotetisk bok, hypotetisk lesing.) Jeg forstår meg selv, men jeg tror at hvis jeg ikke hadde vært meg selv hadde jeg ikke forstått det jeg skrev ovenfor. Håper vi har litt sammenfallende tankegods slik at dette gir mening for deg også. Endret 20. november 2015 av Rainstorm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2015 #3 Del Skrevet 20. november 2015 Takk Rainstorm. Jeg forsto deg godt! Det var slik jeg trodde det var også.Jeg kunne vært bærer av arvestoffet selv om egenskapen knyttet til genet hadde vært virksomt, og da hadde jeg kunnet overført dette til barna mine.Men så lenge jeg ikke har HLA-B27, ikke er bærer av dette arvestoffet, kan jeg ikke videreføre dette til barna mine Det som er borte, kan ikke gjenoppstå.Det var bare at den personen jeg diskuterte dette med var så påståelig at jeg ble svært i tvil om jeg hadde misforstått.(Det var en diskusjon om at hun mente det var uansvarlig å få barn så lenge det var arvelige sykdommer i familien, i dette tilfellet Bekhterev) Anonymkode: 411c6...109 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2015 #4 Del Skrevet 20. november 2015 Takk Rainstorm. Jeg forsto deg godt! Det var slik jeg trodde det var også.Jeg kunne vært bærer av arvestoffet selv om egenskapen knyttet til genet ikke hadde vært virksomt, og da hadde jeg kunnet overført dette til barna mine.Men så lenge jeg ikke har HLA-B27, ikke er bærer av dette arvestoffet, kan jeg ikke videreføre dette til barna mine Det som er borte, kan ikke gjenoppstå.Det var bare at den personen jeg diskuterte dette med var så påståelig at jeg ble svært i tvil om jeg hadde misforstått.(Det var en diskusjon om at hun mente det var uansvarlig å få barn så lenge det var arvelige sykdommer i familien, i dette tilfellet Bekhterev) Anonymkode: 411c6...109Jeg glemte et ord der. Det skulle stå "egenskapen knyttet til genet ikke hadde vært virksomt". Anonymkode: 411c6...109 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2015 #5 Del Skrevet 20. november 2015 Barn arver gener også fra besteforeldre ettersom du har disse genene i deg (opplagt). Men om sykdommen kan hoppe over et ledd er jeg usikker på. Tvillingsvangerskap hender ofte at det hopper over noen ledd, andre sykdommer også. Jeg hadde tatt kontakt med en ekspert for å være sikker, evt. sjekket barna med en blodprøve. Anonymkode: 64af1...3b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2015 #6 Del Skrevet 20. november 2015 Barn arver gener også fra besteforeldre ettersom du har disse genene i deg (opplagt). Men om sykdommen kan hoppe over et ledd er jeg usikker på. Tvillingsvangerskap hender ofte at det hopper over noen ledd, andre sykdommer også. Jeg hadde tatt kontakt med en ekspert for å være sikker, evt. sjekket barna med en blodprøve.Anonymkode: 64af1...3b2Takk. Ja, de kan arve fra besteforeldrene via meg, men da måtte vel jeg også ha hatt dette arvestoffet?Det har blitt tatt blodprøve av meg, og jeg vet at jeg ikke er har det, og derfor mener jeg at jeg ikke kan videreføre dette til mine barn. Anonymkode: 411c6...109 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 22. november 2015 #7 Del Skrevet 22. november 2015 (endret) Jeg trodde jeg hadde nogenlunde grei generell kunnskap om arvelighet, men nå ble jeg usikker.La oss si at min mor har arvestoffet HLA-B27, jeg har den ikke.Da mente jeg at mine barn ikke kan arve dette fra meg, siden jeg ikke er bærer av dette arvestoffet.Noen jeg diskuterte med mente derimot at barna mine kunne ha arvet denne fra meg.Hvordan er dette mulig? Kan et arvestoff hoppe over en generasjon på en slik måte? Anonymkode: 411c6...109HLA-B27 er ikke et "arvestoff", det er et antigen. Det er, iflg Wikipedias artikkel om temaet, kodet for i DNA, så det ER arvelig, men det er en del av din fenotyp, ikke din genotyp. Mao, det er et UTTRYKK for et gen, ikke genet i seg selv. Hvorvidt du kan overføre HLA-B27 til neste generasjon, er avhengig av om denne fenotypen krever at genet er til stede i begge tråder i DNA-helixen, eller om det vil komme til uttrykk selv om man bare har ett gen som koder for HLA-B27. I det første tilfellet vil du kunne overføre genet, selv om du ikke har HLA-B27 i din fenotyp. I det andre tilfellet ikke. Eller rettere sagt, dersom man kan ha genet i en DNA-tråd uten at det kommer til uttrykk gjennom tilstedeværelsen av HLA-B27, så kan man være bærer av genet uten sykdommen.Det blir som med sigdcelle-anemi, som er en recessiv egenskap. Man får ikke sigdcelle.anemi med mindre man har genet i begge tråder i DNA-helixen.Hvis du vil vite om du kan overføre Bechterews syndrom til evt barn, så må du gjøre en gentest. Test for HLA-B27 er ikke nok. Endret 22. november 2015 av Mann 42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå