AnonymBruker Skrevet 20. november 2015 #1 Skrevet 20. november 2015 Jeg flyttet inn i BBL fra 2007 i sommer og har siden slitt med insektsbitt. Har hatt Anticimex her 4- 5 ganger og ingenting finner de. Sier at det må være fuglelopper. Jeg kokvasker sengetøyet annenhver dag, støvsuger madrasser og gulvet hver gang, men jeg får stadig nye bitt. Mine 2 dyner er på skift i fryseboksen 5 dager ad gangen med gjevne mellomromBBL sier at fuglelopper ikke har så lang levetid, og problemet forsvinner nok snart, men si ifra om jeg har fremdeles problem i jan/feb.Jeg blir gal! Jeg klør så inni granskauen. ... og er så lei av det, har så lyst å legge meg i senga uten å være nattens måltid.Er det noen som har noe tips til meg? Anonymkode: 745d7...967
bib_84 Skrevet 20. november 2015 #2 Skrevet 20. november 2015 Har du katt? Her var det katten som var synderen, og dro med seg fuglelopper inn der vi bodde før. Ble kvitt problemet når vi begynte med Frontline, et middel som dryppes på huden mellom skulderbladene (på katten). Ellers kan det være verdt å sjekke om du har et fuglereir i nærheten, loppene hopper fra reiret over på forbipasserende, enten det er menneske eller katt. Etter at vi flyttet for fire år siden har vi ikke behøvd å bruke Frontline, så her er det tydeligvis lite fugler/fuglelopper.Det er også sant at fuglelopper har kort levetid, de formerer seg ikke ikke på husdyr/mennesker. Sesongen for fuglelopper er vår og høst.
Leo Skrevet 20. november 2015 #3 Skrevet 20. november 2015 Det stemmer at de ikke lever så lenge, så da må de jo komme fra et sted?! Er det trær utenfor med gamle fuglereir i? Fuglereir under takskjegget eller ikke så langt unna soveromsvinduet ditt? I så fall må disse fjernes.Å fryse dem hjelper ikke. Fuglelopper overlever i gamle fuglereir på steder hvor det kan bli ned mot 30 minusgrader og enda kaldere om vinteren. Og hvis det er fjær i dynene dine, kan det være der problemet ligger. Vask på 60 grader eller mer tåler de derimot ikke. De fleste dyner kan imidlertid vaskes på 60 grader, så prøv det!
AnonymBruker Skrevet 20. november 2015 #4 Skrevet 20. november 2015 Jeg har ingen husdyr, og vaktmesteren i BBL sjekket taket, det var ingen fuglereder eller noe som helst der. Det er noen rognebærtrær 20-30 meter borte, men det er ingen fuglereder i dem. Jeg mistenker ventilasjonssystemet i boligbyggelaget.TS Anonymkode: 745d7...967
Leo Skrevet 20. november 2015 #5 Skrevet 20. november 2015 Det er slett ikke umulig at det er gamle fuglereir i ventilasjonsanlegget. Det skal ikke store hullene til før småfugler kommer seg inn og gjør de det, bygger de også gjerne reir.Du kan kan jo prøve å tette igjen det som måtte være av ventilasjon på soverommet noen dager, holde døren lukket og vaske alt som er i sengen på 60 grader. Forsvinner problemet da, har du jo langt på vei fått bekreftet dine mistanker og har gode kort på hånden.
Silfen Skrevet 20. november 2015 #6 Skrevet 20. november 2015 Fulgeloppebitt er jo ganske karakteristiske, så du ser jo om det er det. Forøvrig overlever de ikke mer enn noen dager uten tilgang på fugler, så jeg tviler på det er det.
Leo Skrevet 20. november 2015 #7 Skrevet 20. november 2015 De trenger fugler for å formere seg, men i gamle reir kan de overleve lenge uten direkte tilgang på fugler. Jeg var svært plaget en stund og hadde faktisk 108 bitt på en gang da jeg telte mens det var på sitt mest ekstreme. Det var helt sikkert fuglelopper (Jeg fanget noen og så på dem med forstørrelsesglass...). De viste seg å komme fra noen gamle svalereir hvor det ikke hadde vært fugler på månedsvis. Da reirene ble fjernet, forsvant også fugleloppene.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2015 #8 Skrevet 21. november 2015 De trenger fugler for å formere seg, men i gamle reir kan de overleve lenge uten direkte tilgang på fugler. Jeg var svært plaget en stund og hadde faktisk 108 bitt på en gang da jeg telte mens det var på sitt mest ekstreme. Det var helt sikkert fuglelopper (Jeg fanget noen og så på dem med forstørrelsesglass...). De viste seg å komme fra noen gamle svalereir hvor det ikke hadde vært fugler på månedsvis. Da reirene ble fjernet, forsvant også fugleloppene.Er de så store at du kan se dem? Jeg har saumfart laken/madrass med lommelykt utallige ganger, men aldri sett noe. Men takk for tips, sengetøy er nå i vaskemaskinen og jeg skal nå støvsuge gulv/madrass og håper dette gir resultater. TS Anonymkode: 745d7...967 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2015 #9 Skrevet 21. november 2015 Er de så store at du kan se dem? Jeg har saumfart laken/madrass med lommelykt utallige ganger, men aldri sett noe. Men takk for tips, sengetøy er nå i vaskemaskinen og jeg skal nå støvsuge gulv/madrass og håper dette gir resultater. TSAnonymkode: 745d7...967Jeg mente at ventilen er nå lukket, og vasker/støvsuger nå alt å håper på gode resultater Anonymkode: 745d7...967
Leo Skrevet 21. november 2015 #10 Skrevet 21. november 2015 Er de så store at du kan se dem? Jeg har saumfart laken/madrass med lommelykt utallige ganger, men aldri sett noe. Men takk for tips, sengetøy er nå i vaskemaskinen og jeg skal nå støvsuge gulv/madrass og håper dette gir resultater. TSAnonymkode: 745d7...967Ja, men de er veldig små og lette å forveksle med et lite rusk. Men hvis du ser dem for eksempel på et hvitt eller lyst laken og står helt stille litt, så kan du se at de hopper. Gjerne 20 - 25 cm. Jeg ville kanskje til og med ha satt på tape rundt ventilen slik at jeg var helt sikker på at det var tett. De er som sagt veldig små. Selv har jeg helt panikk for fuglelopper etter den gangen jeg skrev om over her hvor jeg telte 108 bitt. Jeg så jo ut som om jeg led av en alvorlig hudsykdom og det klødde jo selvfølgelig noe helt avsindig. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 21. november 2015 #11 Skrevet 21. november 2015 Og du er sikker på at det ikke er veggdyr? Anonymkode: 8c89d...dfd
AnonymBruker Skrevet 22. november 2015 #12 Skrevet 22. november 2015 Og du er sikker på at det ikke er veggdyr?Anonymkode: 8c89d...dfdJa, Anticimex satte opp feller på beina på senga som stod i ukevis, og det var ingenting der. Anticimex saumfarte soverommet med lommelykt med dager/uker imellom og fant ingenting. Dermed kunne de heller ikke sette igang noe behandling. Jeg bruker alltid hvite laken, jeg ruller kjapt utav senga om morgenen, på med fult lys, og bruker også lommelykt og saumfarer lakenet. Jeg har aldri sett noenting. Nå sa Leo at de er så store at man kan se dem, og at de hopper, så nå sitter jeg stille å bare ser på lakenet, men ser ingen aktivitet. Problemet har vart siden juli, så jeg er temmelig lei. Har nå lukket ventilen på det interne systemet i boligbyggerlaget og håper det skal hjelpe. Har pr i dag ca 50 bitt.TS Anonymkode: 745d7...967
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå