AnonymBruker Skrevet 19. november 2015 #1 Skrevet 19. november 2015 Jeg er den eldste av to søstre, både søsteren min og jeg er i 30-åra. Hun er tre år yngre enn meg.Jeg begynnte å jobbe rett etter videregående og har ikke høyere utdannelse. Jeg har imidlertid "gått gradene" i firmaet jeg har jobbet i de siste 10-åra og har i dag en greit betalt mellomlederstilling. Jeg leier en to-roms leilighet i Oslo, men drømmer om å eie min egen bolig. Jeg prøver så godt jeg kan å spare til egenkapital, men med en inntekt og høy husleie bokser sparekontoen sakte.Søsteren min har en bachelorgrad i økonomi og har en lederstilling i et stort selskap. Samboeren hennes har tilsvarende utdanning og stilling. Til samme tjener de ca fem ganger så mye som meg. De eier en romslig tre-roms leilighet et steinkast fra Bygdøy Allé. De venter sitt første barn i februar. Besteforeldrene våre på morssiden sitter svært godt i det økonomisk. Da jeg var innom mormor og morfar tidligere i uka fortalte mormor at de hadde gitt søsteren min 50.000 kr i bidrag til det kommende barnet og utstyr de måtte trenge til det. Mormor bablet om hvor mye hun gledet seg til å bli oldemor, selv om det får henne til å føle seg gammel, og hvor koselig det skal bli med baby i familien. Jeg ble helt satt ut og jattet med. I etterkant har jeg vært irritert på meg selv for at jeg ikke svarte med "Hva med meg da? Jeg skal ikke ha barn, men kunne trengt et bidrag til egenkapital til egen leilighet." Jeg nevnte dette for mamma da jeg snakket med henne i går og hun ble oppgitt over at jeg reagerer på at søsteren min får og ikke jeg. "Når du skal ha barn blir det din tur" var svaret. Jeg føler det er urettferdig. De vet at jeg trives som singel og ikke har ønske om å bli mor. Er jeg urimelig som reagerer? Anonymkode: 3bf8f...38f
appelsinjuice Skrevet 20. november 2015 #2 Skrevet 20. november 2015 På en måte forstår jeg mormoren din, da gaven jo er til babyen og ikke til søsteren din. Utstyr til en ny baby kommer lett opp i 50 000,-. På den annen side sitter søsteren din bedre i det enn deg, og dersom du er singel nå er det jo ikke sikkert at din mormor vil være i stand til å gi deg noe den dagen du eventuelt får barn, så jeg skjønner at det er litt sårt. Forsøk å hev deg over det. Det er ikke noe poeng i å starte familiekrangler over penger, og din mormor tenker nok at pengene er en gave til den nye babyen, og ikke til din søster. 5
AnonymBruker Skrevet 20. november 2015 #3 Skrevet 20. november 2015 Jeg tenker det er en fin gest av deres bestemor. Samme hvor godt søstera di tjener, så er det jo en gave i forbindelse med babyen.Husker en venninne ikke fikk 100 kr for å bli med på diskotek for mange år siden, for mora mente at "da måtte alle søsknene få 100 kr og, det hadde hun ikke råd til akkurat da" Hun hadde 3 søsken, to av dem var bittesmå. Det systemet var helt tåpelig i mine øyne. Om en skulle på tivoli, måtte resten av gjengen få samme sum der og da, selv om de bare skulle være hjemme. Så de pengene ble soset bort på godteri i kiosken og tull, eller lagt på sparebøsse. Bedre å gi hver enkelt når det trengs, og se til at det blir noen lunde jevnt. 100 kr for èn en gang. Ingenting på de som ikke skal bruke penger den dagen.Dette minnet meg også om gaver mange gir ti jul. De voksne får ingen gaver, men barna deres får. Har noen ikke barn, kan jo ikke de regne med å få gave i stedet for at evt. barn får. See? Anonymkode: a3c53...001 8
Gjest martedenkule Skrevet 20. november 2015 #4 Skrevet 20. november 2015 Synes ikke du er urimelig. Baby kan jo sammenlignes med leilighet (i dette tilfellet). Hun får penger til noe hun skal "ha", og da er det rimelig at du får samme for noe du skal "ha". Hadde det vært snakk om å gi bort 50 000 som du skulle brukt på bare tull, reiser og shopping osv, DA hadde det vært urimelig.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2015 #5 Skrevet 20. november 2015 Nå hjelper jo ikke 50.000 særlig mye som egenkapital. Men jeg synes faktisk du kan spørre om å få forskudd på arv eller låne penger til egenkapital av besteforeldrene dine. Jeg ville derimot ikke satt dette opp mot at søsteren din har fått penger. Anonymkode: 6afe6...b86 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2015 #6 Skrevet 20. november 2015 Her har også søsken fått fra både onkler og tanter og besteforeldre pga barn. De har gitt mest dyrt utstyr da, og ikke penger. Jeg får ingenting, men har fått beskjed om at jeg vil få det samme den dagen jeg får barn. Syns det egentlig er greit nok. Hadde det vært bare en sum med penger hadde jeg stolt på at det ble brukt til ungen. Anonymkode: e58d7...c21
Gjest Magnifiq Skrevet 20. november 2015 #7 Skrevet 20. november 2015 Det er da ganske vanlig at man får gaver til babyen, så jeg syns du er urimelig.
Lou Salome Skrevet 20. november 2015 #8 Skrevet 20. november 2015 Det er livet. Har du spurt bestemor eller andre om penger til egenkapital, da? Det kan du jo gjøre den dagen det er aktuelt? 1
Fluttershy Skrevet 20. november 2015 #9 Skrevet 20. november 2015 Ja, jeg synes du er litt urimelig. Dette er jo penger de skal kjøpe ting til barnet for, altså er det en gave til barnet, noe som er helt vanlig. Dette er riktig nok en veldig stor gave, men ingen kan vel bestemme hvor små eller store gaver andre skal få.Hadde forstått at du hadde reagert hvis de fikk pengene fordi de skulle kjøpe ny bil, skulle reise på ferie el. 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2015 #10 Skrevet 20. november 2015 Synes ikke du er veldig urimelig. Hva viss du ikke vil ha barn? Hva viss du ikke kan få barn? Skal di søster bli støttet finansielt for hennes livsvalg, og du ikke, viss du tar andre valg en henne? Hadde de satt penger på et fond til barnets bruk senere i livet, som sparekonto etc, så hadde jeg skjønt det, men 50k er mye penger, penger din søster slipper å ta fra egen lomme. Rettferdig sett så burde du blitt gitt samme sum til et av dine livsvalg, som kjøp av bolig. Anonymkode: 764fc...b19 8
AnonymBruker Skrevet 20. november 2015 #11 Skrevet 20. november 2015 Jeg synes det virker urettferdig. Jeg har nylig fått barn, og fikk da også en sånn pengegave fra oldemoren. Samtidig fikk mine søsken det samme beløpet av henne, men med annen begrunnelse... ene som nettopp har kjøpt leilighet (og da er det greit med litt ekstra), den andre som skulle til utlandet for å studere et år (og som alltid har knapt med penger). Samtidig hadde ingen fått penger akkurat nå dersom jeg ikke hadde fått barn, men det blir likevel urettferdig om en får og ikke alle. Bestemoren vår er gammel, og det er ikke sikkert hun får oppleve at de andre får barn (de er begge singel), og pengene kommer alltids godt med hos alle. Anonymkode: 16faa...d73 1
Caterina Skrevet 20. november 2015 #12 Skrevet 20. november 2015 Min første tanke er at dette er fra mormor til oldebarnet. Ja, søsteren din får penger, men det er ikke til henne selv. Hadde søsteren din personlig fått penger hadde jeg skjønt greia, og det er ikke tilfellet. I tillegg mener jeg at gaver skal være noe man ønsker å gi, så et slikt utbrudd ville i mine øyne vært utrolig lite fint. 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2015 #13 Skrevet 20. november 2015 Synes ikke du er veldig urimelig. Hva viss du ikke vil ha barn? Hva viss du ikke kan få barn? Skal di søster bli støttet finansielt for hennes livsvalg, og du ikke, viss du tar andre valg en henne? Hadde de satt penger på et fond til barnets bruk senere i livet, som sparekonto etc, så hadde jeg skjønt det, men 50k er mye penger, penger din søster slipper å ta fra egen lomme. Rettferdig sett så burde du blitt gitt samme sum til et av dine livsvalg, som kjøp av bolig. Anonymkode: 764fc...b19Enig i denne.. I min familie har jeg en bror som er ti år eldre enn meg. Bestefaren vår operer også med at den som "trenger" får. Noe som har ført til en EKSTREM skjevfordeling.. Broren min har fått arvet et hus, jeg har ikke arvet noen bolig. Broren min fikk et stort beløp i 18års gave, jeg fikk det samme beløpet men 10år senere, så pengene er mindre verdt... Broren min fikk masse utstyr til skolestart, jeg fikk ingenting.. Broren min har blant annet fått hagle, kajakk osv i bursdager. Jeg fikk en time massasje.. Nå har han fått barn, og har fått masse støtte til det. Bestefaren vår betalte også oppussing av huset og for nye rør osv. Dyre ting. Jeg aner ikke hvor mange hundre tusen han har fått for det. Jeg skal liksom få "når min tid kommer", men i realiteten er dette blodig urettferdig. Jeg mener man bør sette inn på sparekonto for begge samtidig uansett for gamle man er. Man kan knytte kontoen opp til bolig, utdanning osv, så det ikke blir brukt til tull. Å gi den ene masse uten at den andre vet om den får noe i det hele tatt er bare hinsides. Nå er mitt tilfelle mye mer ekstremt enn ditt da, men likevel.. Anonymkode: a4746...d5a 2
Gjest O.G. Skrevet 20. november 2015 #14 Skrevet 20. november 2015 Kjerringa som allerede sitter godt i det tar imot 50000kr? hjelpes.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2015 #15 Skrevet 20. november 2015 Som jeg skrev i hovedinnlegget trives jeg som singel og har ingen planer om å få barn. Dette er et valg jeg har vært tydelig på ovenfor familien, så både foreldre og besteforeldre er klar over det. Derfor synes jeg det blir for dumt når mamma svarer at det blir min tur når jeg skal ha barn en gang i fremtiden. Det blir sannsynligvis ikke min tur og det vet mamma veldig godt.Jeg er klar over at det ikke er uvanlig at foreldre/besteforeldre bidrar når det er barnebarn/oldebarn på vei, men jeg synes det er forskjell på å kjøpe f.eks. vogn eller barneseng og å gi et så stort pengebeløp som 50.000 kr. Jeg hadde ikke reagert om de hadde kjøpt en del utstyr til barnet, det er det at de har gitt et så stort pengebeløp som irriterer meg. Er ikke noe jeg får gjort med det og jeg skal ikke lage konflikt av det, men jeg klarer ikke gi slipp på at det føles SVÆRT urettferdig. Som en annen påpeker i tråden kunne de gitt meg tilsvarende beløp, men øremerket som bidrag til egen leilighet. Det vet at jeg sparer til egenkapital og ønsker å kjøpe meg min egen leilighet.TS Anonymkode: 3bf8f...38f 2
Puny Skrevet 20. november 2015 #16 Skrevet 20. november 2015 Som det står over her... Er ikke dette en gave fra oldemor til oldebarn? Det er ikke som om søsteren din har fått penger til å bruke på seg selv. 1
Gjest MadameDeRosa Skrevet 20. november 2015 #17 Skrevet 20. november 2015 50 000,- går raskt i utstyr til babyen. Vogn vil vel koste omkring 6-7 000, kanskje mer. Så kommer stelleveske, regntrekk, paraply til vognen. Babybjørn, babygym, stellebord eller stellepute, bilstol, vugge, babyseng, madrass, reiseseng, lammeskinn, vognpose, tepper, badebalje eller badestol, trappe/dørgrind, babycall, bleier og hygienesaker, sikkerhetsutstyr som f eks komfyrsikring, bleiebøtte, brystpumpe, bæresjal, prampack, spisestol, f eks Stokke med selesett, solbriller, smokker, flasker, babytermometer, flaskevarmer, vippestol, pute, dyne, laken, sengesett, håndklær. Og alle klærne og klutene. Tilsammen kan man jo regne ut om dette overstiger 50 000,- eller ikke. Jeg tror jeg brukte over 50 000,-.
Kuleku Skrevet 20. november 2015 #18 Skrevet 20. november 2015 Nå hjelper jo ikke 50.000 særlig mye som egenkapital. Men jeg synes faktisk du kan spørre om å få forskudd på arv eller låne penger til egenkapital av besteforeldrene dine. Jeg ville derimot ikke satt dette opp mot at søsteren din har fått penger. Anonymkode: 6afe6...b86Det er så utrolig frekt å spørre om forskudd på arv! 😁 Det er en gave til babyen, og det må TS pent svelge. 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2015 #19 Skrevet 20. november 2015 Som det står over her... Er ikke dette en gave fra oldemor til oldebarn? Det er ikke som om søsteren din har fått penger til å bruke på seg selv.Som det ble nevnt tidligere i tråden: hadde det blitt satt inn på konto til baby så hadde det vært en gave fra oldemor til oldebarn. Slik jeg ser det så har bestemor "avlastet" barnebarn for den store utgiften det er å få barn. 50.000 er nesten på krona ifht det man må ut med når det kommer til utstyr. Nå som bestemor/oldemor har spandert alt så slipper søster til ts å ta fra egen lomme, og sånn sett tilfaller gaven egentlig henne. Det er ikke som at baby setter særlig stor pris på tingene eller har stor glede av dem, og hadde ikke lidd en nød uten de pengene utifra hvordan jeg leser søsters økonomiske ståsted.TS: jeg synes overhode ikke at du er urimelig! som du sier så er å kjøpe vogn eller vugge en ting, men dette her blir helt noe annet! Anonymkode: fba76...b6a 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2015 #20 Skrevet 20. november 2015 Ja, jeg syns slik forskjellsbehandling er urimelig. Min farmor opprettet "bleiekonto" til mine søskenbarn da de fikk barn, de fikk vel 10 000 kr per barn. Da var de etablerte i jobb (fagarbeiderutdannet, altså ikke noe studielån og i jobb fra de var 19-20 år), gifte og hadde kjøpt bolig. Ikke verdens største sum, men når oss av barnebarna som ikke har barn aldri har fått en krone, blir det urimelig. Men det er klart - hun klarte også å lire av seg til meg da jeg var godt i gang med siv.ing.studiet at utdanning for damer var bortkastet, og at det var på tide jeg giftet meg og fikk barn. For jeg begynte å bli gammel som barnløs! (jeg var 22-23 år...). Kan vel også nevne at jeg aldri har fått noe godt forhold til farmor.Min mormor, derimot, gav oss en sum da vi fullførte utdanning, og fagbrev var fullgodt med mastergrad. Også fikk vil tilskudd til hvitevarer når vi kjøpte bolig. Ingen ble belønnet for at de kunne og/eller ville få barn. Anonymkode: 3a283...206 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå