Gå til innhold

Har lyst til å begynne å trene med PT

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lenge tenkt jeg har lyst til å melde meg inn I et treningssenter, samt få hjelp av en personlig trener. Kunne sett for meg å ha en ukentlig time med PT, for å få hjelp til å følge et treningsprogram, samt trene på egenhånd x antall dager ellers i  uka.

"Problemet" mitt, og årsaken til at jeg ikke har gjort det, er at jeg føler jeg er for stor. At vekten min vil være til hinder for meg, og at jeg vil føle meg dum. At andre på senteret vil tenke sitt om meg. At jeg ikke får til øvelser osv.

Jeg har nå gått ned fra 140 til 110 kilo, er 175 cm høy. Så jeg er jo ikke like stor som før. Men allikevel sitter disse tankene i hodet mitt. 

Er denne frykten jeg har for å bare hoppe I det helt ubegrunnet? Er det noen her som kanskje har vært I min situasjon (overvektig og utrent), som allikevel meldte seg inn og opplevde det som en hyggelig ting?

Anonymkode: 52aba...03d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Frykten er ubegrunnet og de fleste PTer vil synes det er gøy med en person som er motivert, som må følges opp og som vil se stor fremgang både på vekt og trening. Hopp i det hvis du har råd! 😊

Anonymkode: 0cfb5...190

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg var i tidenes dårligste form da jeg begynte å trene med PT. Var lita, men uff... Helsa! PT-en min slutter snart, og har gitt bort en del kunder, men beholdt meg. Jeg er ikke blant de beste ennå, men hun så og ser fortsatt fremgang og jeg har alltid vært positiv. Tror DET er det som teller.

Og vet du, selv da jeg var ny og utrent følte jeg meg relativt fit på treningssenteret. Gjennomsnittsmenneskene er ikke så perfekte som man tror. Så ikke vær redd! 

Endret av Caterina
  • Liker 1
Skrevet

Jeg veide selv nesten 130kg da jeg begynte med PT. Litt skummelt var det selvfølgelig, men jeg har ikke angret et sekund! De negative tankene sitter kun i ditt eget hode. Jeg kan love deg at hvis de andre på senteret tenker noe som helst når de ser deg så er det kun tanker som hvor flink du er som trener til tross for overvekt. Jeg er nå normalvektig men vet at alt er tyngre når man veier over gjennomsnittet og jeg blir like imponert hver gang jeg ser en overvektig på senteret der jeg trener. Du burde prøve å velge en pt med mye kunnskap og som du får god kjemi med. Det er også viktig at treneren ikke har for mange kunder slik at han aldri er ledig når du vil ha time. En trener sin jobb er å lære deg hvordan du skal utføre øvelsene riktig, så du trenger ikke å bekymre deg fordi du ikke kan alt i dag. Gi det er forsøk og lykke til! :)

Anonymkode: 2280c...8a5

• Liker 1
Skrevet

Jeg har selv hatt PT og jeg synes det var gull verdt. I begynnelsen var jeg ukomfortabel med å trene i et rom med så mange fremmede og ble litt overveldet av antallet maskiner osv. Men når jeg var med PT-en min var jeg ikke alene, en som planla alt for meg (deilig at alt jeg trengte var å møte opp), en som motiverte meg og som hjalp meg å utføre øvelsene riktig. Hun lagde også en plan for hva jeg skulle gjøre på egenhånd, og tok da øvelser vi hadde gått gjennom sammen. Førte til at jeg ble mye mer komfortabel med å trene på senteret! I tillegg pushet hun meg hver økt og var generelt en positivt og hyggelig dame. Har ikke angret et sekund på at jeg hadde det!  

Skrevet

Kjære TS, 

Synes at det er kjempeflott at du har bestemt deg for å trene og få bedre helse. :) Tror at det er veldig mange som er i samme situasjon og ikke tør å gjøre noe med det. Jeg har selv vært 100kg + og kjent på de samme følelsene.  Det hender at jeg fortsatt får den der "alle glaner på meg fordi jeg er tjukk" følelsen....og jeg er i dag utdannet PT og kostholdsveileder og ikke lenger overvektig! Den indre mobberen og den dårlige selvfølelsen sitter fryktelig langt inne. Det finnes dessverre ingen "quick fix" løsning. Det er så lett å si at man bare skal ta seg sammen og vips så har man den mentale styrken som kreves for å lykkes. For meg er det en evig prosess hvor jeg bevisst må jobbe med meg selv for å ikke dette tilbake til gamle tankemønster.   

Mitt råd til deg først og fremst er å innstille deg på at dette kommer til å ta tid. Det er de langvarige resultatene du vil ha. Finn en kompetent PT som virkelig ser DEG, er opptatt av DEG som kunde og ser DINE behov/mål. Det er selvsagt vanskelig å vite om en PT er flink eller ikke men de aller fleste tilbyr gratis prøvetime/samtale. Ikke vær redd for å stille spørsmål til dem og dersom du ikke føler deg ivaretatt som kunde så gå over til neste PT. Du kan også be om å få se CVen til PTen men det er ikke noe garanti for at han/hun er flink. En PT med masse utdanning og faglig kompetanse kan fortsatt mangle den sosiale kompetansen og empatien som kreves for å jobbe med mennesker. Det samme omvendt, en med kun grunnutdanningen kan ha stor forståelse for hva kunden trenger av støtte på det mentale planet og ikke bare det faglige. Dersom PTen er flink til å motivere deg og sikre deg teknisk så vil du sakte men sikkert, ikke bare komme i bedre form men også føle deg tryggere med å trene på egenhånd. Mestringsfølelsen vil komme og da vil alt bli så mye lettere.   

Når det gjelder det med hva andre tenker om deg så skal jeg være ærlig og si: Ja, de tenker nok sitt om deg og det er noe dritt! Men vi kan ikke styre hva andre tenker. Det eneste som teller er hva de som bryr seg om deg synes om deg. De som ikke kjenner deg vet INGENTING om deg, ditt liv, din bakgrunn, ditt utgangspunkt, dine erfaringer.

"Those who mind, don`t matter. Those who matter, dont mind" :hjerte: 

Beklager det lange innlegget men dette er noe som virkelig engasjerer meg.

Ta kontakt dersom du føler for det eller trenger en støttende hånd.  

Lykke til! 

Skrevet

Jeg vet ikke hvor du tenker å trene, men mange PT-er skriver en liten tekst om seg selv og det er en god start for å finne din PT. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...