Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Saken er at vi har ikke råd å kjøpe julegaver i år. Ihvertfall ikke til alle. Dette har blitt mottatt med blandede reaksjoner fra familien.

Ifjor var bare jeg student, mens han hadde jobb. Julegavene var billige, men enkelte rynket litt på nesen over at det "bare var 1 billig ting", selv om alle gavene var gjennomtenkt og skulle være personlige. De samme enkelte takket ikke engang. Året før var vi begge i jobb, og kunne bruke 200kr på hver gave minst. I år er vi begge studenter, og derfor vil vi ikke gjenta fjoråret med enkelte utakknemlige, bortskjemte unger, samt en 1000-lapp er mye for oss nå. Høsten har vært fattig og vi trenger litt overskudd til å kjøpe nødvendige ting som klær til barna våre og nye vinterdekk. Så årets julegaver er annonsert som  samvær med familien. Jeg ble virkelig såret over tilbakemeldingene fra enkelte, "alle har råd" og "da får ikke dere gaver fra oss". Siste eksempel er ikke at vi får færre gaver som sårer, jeg synes at familie og god mat er viktigere enn gaver, men at andre sier det for å straffe oss... Vel.

Jeg elsker å gi haver, jeg liker å finne gaver til menneskene jeg er glad i. Men selv jeg ser at billige gaver i år vil likevel bety en fortsettelse på å ligge bakpå økonomisk, enhver med økonomisk fornuft ville støttet vårt valg om de hadde sett hverdagen vår og hva julegaver i år vil bety for oss når hverdagen kommer tilbake. Men det er vel akkurat det, de som ikke la skjul på at de ikke synes vi gjør rett er også de som bruker overdådige summer på barna sine og kan kjøpe på kreditt uten å tenke konsekvenser. Det er ikke mitt problem, men det irriterer også at de takker aldri for gavene og er mer materialistisk enn meg, det er nok derfor jeg trenger å blåse ut her nå. I tillegg er det et par andre som også viser litt misnøye. Disse som viser misnøye er fra begge sider, det som gjør det vanskelig er at det er samboers familie er de som tydeligst har protestert og nå lurer samboeren min på om dette er så lurt, han vil ikke skuffe. Skjønner han godt, jeg. Har sett hva han kommer fra, så vil ikke stå på denne ideen for alt det er verdt, men det er bittersøtt å skulle gi gaver til noen i hans familie uten å gi til min, samt jeg er ikke tilhenger av å gi av plikt, som det ville blitt her. Han vurderer å ta opp et lite forbrukslån på hans kappe, som kan nedbetales i løpet av neste år. Jeg er veldig irritert på de i hans familie som spiller sånn på samvittigheten hans. Vi har egne barn og de vil vi prioritere, men selvsagt med fornuft. Noe utover det blir trangt for økonomien, for det er mat og reise som kommer utenom som fort er dyrt. Som sagt, vi er studenter. Jobber litt deltid der vi kan, men det er alltid noe som koster og som må prioriteres så sparing har ikke vært lett.

Det var godt å få det ut. 

Anonymkode: 5159e...65b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er alle så opphengte i prisen på gavene de får? De burde jo være fornøyde for at de i det hele tatt får noe!! OG får de ikke noe, holder det mer enn nok med en varm tanke eller et koselig besøk ila julen. Noe mer burde ikke venner og familie forlange, da hadde jeg selv bedt dem dra dit peppern gror. Utakknemlige og overfladiske er de. De fortjener virkelig ikke en tanke fra deg engang, hvis det er sånn de skal oppføre seg, og det synes jeg bare du skal fortelle dem.

• Liker 2
Skrevet

Trist at jul har blitt så materialistisk.

Men jeg ville ikke annonsert julegave som samvær med familie - samvær med familie er vel noe man bør ha uansett - jul eller ei? Det blir litt i samme kategori som gavekort på sex, uten sammenligning forøvrig selvsagt.

Anonymkode: baf42...03a

• Liker 4
Skrevet

Trist at jul har blitt så materialistisk.

Men jeg ville ikke annonsert julegave som samvær med familie - samvær med familie er vel noe man bør ha uansett - jul eller ei? Det blir litt i samme kategori som gavekort på sex, uten sammenligning forøvrig selvsagt.

Anonymkode: baf42...03a

Innlegget ble postet før jeg fikk omformulert meg, hvis du ser det så er det et mellomrom der som jeg skulle skrive på, men glemte det da jeg skrev videre. Mange skrivefeil ellers også i HI, som anonym kan jeg ikke endre det.

Rettelsen blir at vi selvsagt ikke annonserte det slik, sa vi ikke hadde råd men gledet oss til jul og samvær med familie. Og at vi bidrar med mat, selv om økonomien ikke er sterk.

Ts

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor er alle så opphengte i prisen på gavene de får? De burde jo være fornøyde for at de i det hele tatt får noe!! OG får de ikke noe, holder det mer enn nok med en varm tanke eller et koselig besøk ila julen. Noe mer burde ikke venner og familie forlange, da hadde jeg selv bedt dem dra dit peppern gror. Utakknemlige og overfladiske er de. De fortjener virkelig ikke en tanke fra deg engang, hvis det er sånn de skal oppføre seg, og det synes jeg bare du skal fortelle dem.

Tenker jeg også. Har sagt ifra til "min side i familien", det gikk helt ok. Men å fortelle mine meninger uten dramatikk på "hans" side blir umulig, vi er så forskjellige på flere måter. 

Skrevet

(Jeg vet ikke hvorfor den linja over kommer...)

Jeg ville varslet alle det gjaldt slik at de kunne justere sine innkjøp deretter.

Så ville jeg feks laget noe sånt: https://www.pinterest.com/pin/436427020114377728/

med: http://www.ebay.com/itm/Sell-Good-Cookies-Fondant-Cake-Decorating-Sugarcraft-Plunger-Cutter-Tools-Mold-/251981716612?var=&hash=item3aab47dc84:m:mT8qKudaExlL3nwLnp3ry9Q

Da kan du kjøpe ferdig pepperkakedeig og bidra til å pynte opp bordet, samt bidra med snacks..

For eksempel.

Gjest Trollkarlen
Skrevet

Det disse trådene lærer meg er at man burde spørre en eventuell kjæreste hvordan familien er og om kjæresten klarer å stå opp mot familien sin.

Nei dere er ikke gjerrige, nei dere skal ikke ta opp forbrukslån. Dere må få dere en ryggrad og gi langt faen i om noen blir grinete. Seriøst, ta opp forbrukslån for å tilfredstille sin families syke materialistiske behov? Ikke faen.

Skrevet

Det disse trådene lærer meg er at man burde spørre en eventuell kjæreste hvordan familien er og om kjæresten klarer å stå opp mot familien sin.

Nei dere er ikke gjerrige, nei dere skal ikke ta opp forbrukslån. Dere må få dere en ryggrad og gi langt faen i om noen blir grinete. Seriøst, ta opp forbrukslån for å tilfredstille sin families syke materialistiske behov? Ikke faen.

*klapp klapp*

• Liker 1
Skrevet

Ja, egentlig.

Skrevet

Hvis jeg hadde fått høre at noen hadde tatt opp forbrukslån for å gi meg gave så hadde jeg blitt lei meg. 

Jeg ville droppet å gi julegave til dem, og hvis de er så utakknemlige som du beskriver ville jeg ikke brydd meg om jeg fikk noe av dem heller. Gaver skal komme fra hjertet, ikke av plikt. 

• Liker 2
Gjest supernova_87
Skrevet

Jeg er så frekk at jeg sier at folk som ikke takker for gave kan drite i å få! Ikke på grunn av økonomi altså, men prinsipp. Hvorfor skal dere ødelegge neste års økonomi for å prøve å glede noen som ikke kan gledes, for å please noen som uansett ikke virker å bli fornøyd. Hadde noen i min familie gitt uttrykk for det du gjør hadde jeg fortalt dem at det viktigste er at de kommer og blir med på familiekos sammen med oss, og jeg hadde heller tenkt at jeg kunne gitt de litt ekstra, ting som klær til barna, eller dyrt julepålegg, noe som hjalp litt på, slik at de også kunne ha en fin jul. Folk som ikke vil gi gaver til noen som sliter litt økonomisk, for å straffe, det er bare for dumt. Jeg måler da ikke hva jeg får med og gir til andre på en vektskål, der verdien i penger må bli helt lik. Hva vi bidrar med i vennskap og familie er ulikt, noen gir gode gaver til jul og noen kan gi en skulder å gråte på. Det er så utrolig mye av verdi man kan gi hverandre som ikke måles i penger. Jeg synes det er utrolig trist med disse som virker å mene at materiell rikdom er det viktigste. Dere er ikke gjerrige!

Gjest martedenkule
Skrevet

for en frekk og ufyselig familie! (sorry) om noen i min familie hadde fortalt at de ikke hadde råd til gaver hadde det gått helt fint for meg, hadde ikke latt vær å gi deres barn gaver av den grunn. blir som å være i barnehagen igjen "får ikke jeg får ikke du". enn at voksne mennesker kan oppføre seg sånn :fnise: 

Dere er absolutt ikke gjerrige, det må du ikke tro! og ikke finn på å ta opp lån for å tilfredsstille de som faktisk er gjerrige i denne situasjonen. 

Skrevet

Jeg er i hvert fall en person som absolutt ikke forventer noen gaver . synes det er veldig hyggelig og gi , når jeg finner noe vedkommende trenger eller at det er noe som passer til han eller henne. 

Jeg og mange i min omkrets har hatt mange år , hvor eneste vi kunne gi var en varm klem . 

Når det er sagt , så er det masse småting som er gøyale . F. Eks jeg får meg ikke til og kjøpe den "blyantspisseren" som er laget til gulrot på TGR , men dæven, dæven ! Jeg hadde blitt så glad for den .  Og hva koster den ? 20 kr? Og , ja jeg hadde brukt den . Alt for at grønnsakene mine. 

Skrevet

Jeg får helt bakoversveis av disse trådene om kostnader og krav til gaver! Så barnslige voksne folk er og så tragisk julen er blitt.. Synes det er sørgelig, om noen ikke hadde hatt råd å gi meg gaver så hadde jeg ikke blitt lei meg eller sur. Hadde derimot blitt så lei meg hvis noen hadde måtte tatt opp et dyrt og unødvendig forbruks lån på å gi meg gave! Eller måtte ta fra sparekonto. Synes ikke dere er gjerrige, synes resten av familien din er ufattelig kravstore.

• Liker 1
Skrevet

Veldig merkelig familie dere har, som rynker på nesa over billige gaver. Nei, dere er ikke gjerrige. Har dere ikke råd så har dere ikke råd. Hvor fornuftig det er at dere begge studerer samtidig når dere har barn og forpliktelser er dog en annen diskusjon, men det er jo et valg dere har tatt.

Jeg har selv dårligere råd i år pga samlivsbrudd. Det har jeg varslet familien om, og det har de full forståelse for (varslet slik at de kan nevne det for barna på forhånd, så de slipper å reagere på reduksjonen i gaveverdi). I tillegg løser jeg en del ved å kjøre hjemmelagde gaver, noe jeg også vet vil bli satt veldig pris på (da til voksne). Krever en del tid, men ikke så mye penger. Har også vært tidlig ute og kjøpt noen gaver på salg. Dvs at ungene får en ok gave til billig pris. Gaver til unger prioriteres forran voksne. Null problem. Så det trenger faktisk ikke koste all verden. Men når familien ikke setter pris på gavene så hadde jeg ikke hatt skrupler for å kutte gaver helt.

Anonymkode: 52ac2...e04

Skrevet

Ifjor var bare jeg student, mens han hadde jobb. Julegavene var billige, men enkelte rynket litt på nesen over at det "bare var 1 billig ting", selv om alle gavene var gjennomtenkt og skulle være personlige. De samme enkelte takket ikke engang.

Altså... voksne folk som rynker på nesa av at julegaven ikke er dyr nok EIER ikke normal folkeskikk. Ferdig snakka.

Svært unormal oppførsel.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er dårlig å klage over billige gaver. Men jeg synes også dere er ganske kjipe. Iallefall når dere forventer gaver likevel. Alle er vel ikke utakknemlige heller? 

Jeg er student og syk, men forbereder meg på jula i god tid. Sparer, lager hjemmelagde tIng og kjøper på salg/kampanje (går ofte an å bytte likevel)  osv. Jeg får jo uansett "tilbake" i form av gaver, samt glede og det å vise at jeg bryr meg nok til å anstrenge meg for folk osv... 

Anonymkode: 43221...118

• Liker 1
Skrevet

:klem:

Det er da ingen nyhet at landets studenter har dårlig råd, at dette fremdeles kommer som et sjokk på noen, de må jo bo under en stein. Når dere i tillegg har barn og behov for bil(går nå i alle fall ut i fra at den ikke kan ofres) så bør folk hvertfall ha forståelse. Så nei, dere er ikke gjerrige. Er noen gjerrige så er det nå familien deres som blir sure for at de ikke får gaver/dyre gaver. Var et par år der jeg ikke fikk gaver hos to av mine nærmeste venner for de hadde så dårlig råd, men det er jo ikke pga. julegavene at jeg er venner med dem, så jeg gav nå dem gaver likevel siden jeg hadde god råd. Tror jeg dødd av skam om jeg visste at broren min droppet mat til seg og sine barn for å kunne gi meg en julegave...!

Anonymkode: 417a4...9a3

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er veldig hyggelig å få gaver, men om noen hadde tatt opp forbrukslån for å kjøpe gave til meg hadde jeg blitt ganske fortvilt, forbrukslån er dyrt! Alle med et lite hint av sunn fornuft skjønner at man ikke tar på seg dyr gjeld for å kjøpe julegaver, i alle fall ikke til folk som ikke er takknemlige en gang.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er dårlig å klage over billige gaver. Men jeg synes også dere er ganske kjipe. Iallefall når dere forventer gaver likevel. Alle er vel ikke utakknemlige heller? 

Jeg er student og syk, men forbereder meg på jula i god tid. Sparer, lager hjemmelagde tIng og kjøper på salg/kampanje (går ofte an å bytte likevel)  osv. Jeg får jo uansett "tilbake" i form av gaver, samt glede og det å vise at jeg bryr meg nok til å anstrenge meg for folk osv... 

Anonymkode: 43221...118

Var vel mer måten folk sa at de ikke ville gi dem gaver, når dem ikke fikk selv som ts reagerte på. Hadde dem sagt at ok, i år dropper vi julegaver og heller finner på noe sammen, så tror jeg ikke hun hadde reagert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...