Gå til innhold

smokkeavvenning-tips

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår datter på 3 år har brukt smokk fra hun var 10 uker. Årsaken til det er privat,men det ble en bedre hverdag for hele familien etter innføringen. 

Vi ønsker nå at hun skal slutte,og trenger tips til å gjennomføre .  Skjønner det blir en lang kamp  (hun er sta og utholdende )men den må bort.  Hva kan være lurt å gjøre? Vi har snakket rundt det en stund uten å tidfeste det,og da har hun begynt å gråte hver gang..

Anonymkode: 5421e...bcd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde det samme problemet. Eldstemann hadde et intenst kjærlighetsforhold til smokken. Da han var 3 år begynte vi å snakke om at det snart var på tide å slutte og at han da kunne bytte den mot noe i lekebutikken. Vi snakket en stund om dette, og så en dag han stod i lekebutikken og tittet storøyd på en diger LEGO-eske, minnet jeg ham på at han kunne få den i bytte mot smokken. Han sa kontant "ja", men jeg måtte sette meg ned med ham og være helt sikker på at han forstod hva han gjorde ;) Da han skulle legge seg var han ganske lei seg, og lå og pratet med seg selv " kanskje jeg får smokken tilbake?" etc. Det var fryktelig trist å høre på, men han sovnet etterhvet. Siden har han ikke nevnt det med et ord, så det gikk over all forventning. LEGO-esken til 700 kr var en god investering! 

Skrevet

Vi gjorde en liknende "avtale" eller "handel" med kusina mi. Vi avtalte at hun skulle bytte ut smokken med malesaker. Hun gikk selv og kastet den i søpla. 

Anonymkode: fc5d0...7ee

Skrevet

Slike saker bør ialffall ikke trekkes ut. En "lang kamp i vente" er en feil kamp :) 

Enig i forslag om at foreldrene bestemmer at det er slutt. Kaster alle smokkene, eller gir det bort til noe på liksom og kjøper en bestikkelse.

Stikkordet er at foreldrene bestemmer!!

Anonymkode: f4b63...e9a

Skrevet

Det er å pine henne å ta det opp innimlemmom hvis hun begynner å gråte. Dere må jo enten ta affære, eller la henne ta den. Dere skaper jo en angst i henne. Nå skal hun gå og frykte dette....Hvor lenge vil dere at hun skal gråte og være redd for å miste den da?

Anonymkode: f4b63...e9a

• Liker 1
Skrevet

Du trenger ikke unnskylde at barnet ditt har brukt smokk siden det var 10 uker gammelt. Mange som gjør det! :) Og 3 år er en fin tid å slutte på.

Det finnes mange måter å skape en situasjon rundt dette som barnet føler det er deltakende i. Kanskje barnet har en superhelt eller noe som det er opptatt av? Her kan alt brukes, enten det er Postmann Pat, Kaptein Sabeltann eller hva som helst. Kanskje nissen kan brukes nå siden det snart er jul? At du snakket med nissen, og han skal samle inn smokker fra alle de store barna og gi dem til de små (eller noe sånt, jeg er ikke så kreativ), og så (som det sies over her) - vær konkret på når det skal skje. For eksempel "på lørdag" eller noe. Og siden nissen er så glad for at de store barna hjelper til, så skal de få en førjulsgave som takk for hjelpen.

Så kan dere legge frem smokkene og sette frem grøt og det hele til nissen og mens dere er ute og handler eller noe, så "kommer nissen og spiser litt grøt og tar med seg smokkene" og legger igjen denne lille julegaven som er pakket inn (og dette er så klart noe som barnet liker godt fra før og du forventer at h*n blir glad for). 

Trenger for all del ikke være nissen. Kanskje noen andre her har noen tips? 

Huff, får litt vondt av disse små - de er jo så glad i smokkene sine! Men de kan jo ikke ha dem til de begynner å studere, heller..

Gjest Magnifiq
Skrevet (endret)

Det vi har gjort er å kutte tvert.

Vi skulle egentlig gi de til kaptein Sabeltann, men når ungen gruet seg så veldig, at hun ikke ville være med på ferie, droppet vi det, og tok det etter ferien. Da lagde vi en avtale på forhånd, at på fredag da skal xxx sovne uten smokken. 

Det var hjertesorg i to netter, men etter det gikk det fint. Vi måtte ligge sammen med henne, og stryke henne på ryggen, mens hun gråt seg i søvn.

Minstemann er tre år nå. Han skal slutte når vi kommer hjem fra ferie i januar. Da skal han gi de til babyene på sykehuset har han sagt ;)

Endret av Magnifiq
Skrevet

Vi fortalte gutten at han skulle få en bil å ha i senga i stedet for smokken. Vi hadde planlagt å la ham få noen dager til å venne seg til tanken, men han ville ha bil med en gang. Så da kastet han alle smokkene i søpla utenfor butikken i bytte mot en "sengebil". Han angret litt et par kvelder, men deretter var det ok.

Han var vandt til å ha smokk bare i senga, og var to og et halvt da vi tok den bort.

Skrevet

Datteren min er ikke stor nok enda til at jeg må tenke på smokkeslutt enda, men når jeg var liten og skulle slutte med smokk lovet mamma meg et barbiehus om jeg klarte å være uten smokken 1 uke. (Jeg hadde hatt kjempelyst på et barbiehus lenge!) Så om det er noe han ønsker seg veldig er det en fin måte 😊

Dette var på tidlig 90-tallet og prisen på barbiehuset var over 1000 kr, så anbefaler å sjekke prisene før man lover noe. Bare så man ikke går på en kjempesmell :) Veit mamma ble litt lang i maska når hun så hva det kostet, men hun hadde jo lovet meg det, og jeg hadde greid å slutte. 

Funka veldig bra på meg i alle fall, måtte på en måte klare å slutte før jeg fikk premien. 

Gjest Keikolina
Skrevet

Lovte han en leke han ønska seg ig han pælma smokken på dagen. Savnet den litt ved leggetid, men gikk fort over.

Skrevet

Klipp hull i smokken. Da blir den ikke behagelig lenger, og etterhvert uinteressant :)

Skrevet

Datteren min er ikke stor nok enda til at jeg må tenke på smokkeslutt enda, men når jeg var liten og skulle slutte med smokk lovet mamma meg et barbiehus om jeg klarte å være uten smokken 1 uke. (Jeg hadde hatt kjempelyst på et barbiehus lenge!) Så om det er noe han ønsker seg veldig er det en fin måte 😊

Dette var på tidlig 90-tallet og prisen på barbiehuset var over 1000 kr, så anbefaler å sjekke prisene før man lover noe. Bare så man ikke går på en kjempesmell :) Veit mamma ble litt lang i maska når hun så hva det kostet, men hun hadde jo lovet meg det, og jeg hadde greid å slutte. 

Funka veldig bra på meg i alle fall, måtte på en måte klare å slutte før jeg fikk premien. 

Jeg synes en treåring er for ung til å ta ansvar for å slutte med smokk selv. De fleste treårige smokkeentusiaster er ikke i stand til å la smokken ligge i dag for å få en gave om en uke. Man kan gjerne gi en gave, men jeg mener at foreldrene må fjerne smokken og ikke la det være opp til barnet å holde seg unna.

Skrevet

Min gutt var ikke interessert i hverken premier eller sende smokken til nissen, kaptein sabeltann osv. Ville ikke høre snakk om noen av delene. Så jeg spurte ham hva han ville vi skulle gjøre med smokken når han skulle slutte. Han ville at den skulle ligge bak den store Ole Brumm bamsen, sånn at Ole Brumm kunne passe på den.

Jeg var veldig skeptisk, ettersom Ole Brumm bodde i sengen hans, men ga det et forsøk og forklarte ham at da måtte smokken få ligge i fred der hele tiden. Det gikk kjempefint, han brukte litt lenger tid på å sovne, men tok ikke frem smokken og gråt ikke. Etter noen dager fjernet jeg smokken helt, og han merket det ikke før etter flere måneder. :P

Han sluttet like etter 3-årsdagen. Jeg trodde også vi hadde en lang kamp foran oss siden han også var veldig glad i smokken sin. Kan jo hende det blir det for dere likevel, men ikke ta sorgene på forskudd. ;)

Anonymkode: 02977...67f

Skrevet

Min gutt var ikke interessert i hverken premier eller sende smokken til nissen, kaptein sabeltann osv. Ville ikke høre snakk om noen av delene. Så jeg spurte ham hva han ville vi skulle gjøre med smokken når han skulle slutte. Han ville at den skulle ligge bak den store Ole Brumm bamsen, sånn at Ole Brumm kunne passe på den.

Jeg var veldig skeptisk, ettersom Ole Brumm bodde i sengen hans, men ga det et forsøk og forklarte ham at da måtte smokken få ligge i fred der hele tiden. Det gikk kjempefint, han brukte litt lenger tid på å sovne, men tok ikke frem smokken og gråt ikke. Etter noen dager fjernet jeg smokken helt, og han merket det ikke før etter flere måneder. :P

Han sluttet like etter 3-årsdagen. Jeg trodde også vi hadde en lang kamp foran oss siden han også var veldig glad i smokken sin. Kan jo hende det blir det for dere likevel, men ikke ta sorgene på forskudd. ;)

Anonymkode: 02977...67f

For en fantastisk historie!! :) :) 

Skrevet

Vi har akkurat kjørt smokkeslutt med vår 3-åring. Vi leste boken Smokkefeen Tutta og hun ble helt hekta!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...