Gå til innhold

Noen kloke hoder? Mellomfinansiering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er det noen kloke hoder her som kan mellomfinansiering?

Jeg trenger dette inn med teskje..

Sitter på en bolig med et lån på 1.7 mill.

Har kjøpt ny bolig som jeg overtar 1.desember. Skal deretter selge nåværende bolig. Har fått mellomfinansiering. Bytter bank.

La oss si at det går 2 måneder før jeg får solgt nåværende bolig.

Hva skal jeg da betale i disse to måneder?

Renter og avdrag på begge lånene? Pluss renter på den ekstra egenkapital som var "låst i nåværende bolig"?

Eller har jeg misforstått? Når er det banken egentlig innfrir lånet på nåværende bolig?

Er det vanlig å be om avdragsfrihet på noen av lånene?

Jeg skjønner lite her nå..

Anonymkode: 32b66...8fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg solgte først, satte overtakelse 3 mnd frem i tid, fant ny bolig, og valgte overtakelse av denne innen de 3 mnd. Da måtte jeg ha mellomfinansiering i rett over 1 mnd, 2 mill kr, og kostet meg 11 850. Oppgjøret av bolig jeg solgte, fikk jeg 10 dager etter nye eiers overtakelse. 

Mellomfinansieringen skal alså dekke fra en kjøper ny bolig, til 10 dager etter overtakelse av boligen du solgte.

Anonymkode: cca04...f51

Skrevet

Ja, sitter du med to boliger, alså kjøpt, men ikke solgt enda, så har du renter og avdrag på begge lån + mellomfinansieringslånet. Men mellomfinansieringslånet blir innfridd når banken får inn pengene av salget

• Liker 1
Skrevet

Ja, sitter du med to boliger, alså kjøpt, men ikke solgt enda, så har du renter og avdrag på begge lån + mellomfinansieringslånet. Men mellomfinansieringslånet blir innfridd når banken får inn pengene av salget

Har akkurat fått innvilget nytt lån, med mellomfinansiering. Og kjøpt bolig med overtakelse til neste år. Håper vi får solgt og ikke trenger å benytte oss av mellomfinansieringen. Må allikavel mellomfinansiere har vi i første omgang fått dette for 6 mnd fra overtakelse på ny bolig, med en slik avtale:

Renter på dagens lån.

Renter på ordinært lån på ny bolig.

Renter og avdrag på lånet som skal innfris når egenkapital frigis ved salg.

Dette gjør at vi i mellomfinansieringperioden må ut med ca 13 % mer i mnd enn vi vil gjøre når hus nr 1 er solgt.

Anonymkode: df860...8f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...