Gå til innhold

Beføling på offentlig transport

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er et tema som jeg tror ikke er så kjent i Norge, men adskillig mer kjent i feks Japan, India og USA. Det gjelder hvordan kvinner kan bli befølt av menn på offentlig transport. Selv har jeg ikke tenkt noe på det inntil jeg selv opplevde det på bussen, faktisk to ganger i løpet av et halvt år. Det skal sies at jeg tar bussen til og fra jobb hver dag og det er jo svært mange som tar morgenbussen.

Det jeg opplevde var til å begynne med svært subtilt og jeg la ikke merke til det før etter en stund. Jeg satt og leste på mobilen da en bred muskuløs fyr satt seg ved siden av meg. Dette tenkte jeg ikke noe på, da folk selvsagt setter se ved siden av andre, spesielt når bussen er full. Men etter en stund, da bussen ikke lengre var full la jeg merke til at han satt svært tett inntil meg og presset overarmen sin mot brystet mitt, på tross av at jeg trakk meg litt vekk (jeg satt ved vinduet). Like før han skulle gå av snudde han hånden sin og la denne inntil kneet mitt, hvorpå jeg skjøv den vekk. Som sagt, til å begynne med var oppførselen svært subtil og jeg la ikke merke til det før adferden hans ble påfallende da bussen ikke lengre var så full.

Den andre gange var mer "uskyldig", da det var en mann med stor mage som sto i midtgangen og lente magen sin mot meg, som satt. Ganske fort merket jeg at han var påfallende nærme meg og nærmest gned magen mot armen min selv om jeg trakk meg unna. Da jeg skiftet plass trakk han  seg tilbake. Kort tid etterpå observerte jeg at han stilte seg tett inntil en kvinne som også stod i midtgangen. Hun flyttet seg svært raskt en meter vekk og gav ham et rasende blikk da han flyttet seg bakover.

Har noen opplevd noe liknende? Evt hvordan reagerte du?

Anonymkode: 44fed...207

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har blitt befølt både på rumpa og innsiden av låret når det har vært veldig trangt (jeg stod). Skjønte ikke hvem den skyldig var, men skrek til og slo etter hånda. Folk ble litt forskrekket rundt meg, men jeg forklarte hva som hadde skjedd.. ble en trykket tur der alle stod og kikket på mennene rett ved meg... godt å komme av.

Anonymkode: 8b969...028

Skrevet

Ja, dette har jeg opplevd. Det var veldig trangt på bussen og jeg prøvde hele tiden å vri meg unna og tenkte i det lengste at han ikke merket hvor han hadde armen. Helt til jeg kikket opp på ham og så det gliset. Hva jeg gjorde var til slutt å gå av på første holdeplass og vente på neste buss. Hva jeg burde ha gjort var å be noen av gutta som sto bak ham om å r**p*le den perverse grisen.

Anonymkode: 206a4...ec3

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

.

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

En gang så var det en mann som tok meg på rumpa, ikke en gang, men flere ganger, og foran på låret. Var stappfult på bussen så jeg klarte ikke å ta ned armene eller røre på meg.
Ung fyr, litt små-mørk i huden sto bak meg under hele bussturen. Han snudde seg og så meg rett i øynene, smilte litt og ga meg et blunk så hoppet han av bussen for som fy. Så sjekket jeg baklommen og jodda, der var det tomt du. Gjøken stjal mobilen min. Men flaks for meg så var det en eldgammel klipp-klapp-klopp telefon som jeg brukte midlertidig, for nye mobilen min var inn til reparasjon. 
Oppdaget så at skolesekken til venninnen min var åpen. I forlommen hadde hun ei stor lommebok som var søkk borte...

Ville likt å ha sett trynet på gjøken da han åpnet den. For i den lå det minst 50 tamponger. :skratte:

Det var første og siste gang jeg ble befølt på bussen. Og det ga meg en god latter, så det var verdt det. 

Dette er nok ikke så uvanlig blant lommetyver. Jeg har opplevd noe av det samme. Det var en stappfull trikk og det var vel noen som la merke til at jeg la mobilen i jakkelommen (men som tydeligvis ikke så at jeg tok den ut igjen og holdt den da jeg fant ut at det ikke var en så god idé). Jeg ble trengt opp mot et hjørne av en utenlandsk mann som stod med armene lent mot veggen på hver sin side av meg. Han fant raskt frem til låret og dermed jakkelommen. Jeg merket heldigvis dette og rykket til og hoppet av på neste stopp for å så gå på trikken igjen litt foran. Utrolig ubehagelig opplevelse, men dette er jo litt annerledes enn ren seksuell trakassering. Her har de jo noe annet i baktankene. Det er viktig å være litt obs på sakene sine. Det er mange som jobber sammen på rundt 2-3 stk som gjør det lettere for dem å rundlure offeret. 

Ellers har jeg ikke opplevd så mye seksuell trakassering. Jeg har sittet ved siden av noen som har presset låret til mitt. Jeg flyttet mitt og låret deres har fulgt etter. Det kan være tilfeldig, eller så har de hatt det i tankene. Vanskelig å si. 

Anonymkode: c737e...a2f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...