Gå til innhold

Tips og råd for budrunden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal inn i vår første budrunde og lurer i den anledning på om noen som har erfaring med dette har lyst til å gi noen tips eller råd?
Spørsmålet i første omgang er om man skal høyne budet med 100 000 eller 150 000 kroner. Har skjønt at budrunder inneholder mye taktikk og spill.

Anonymkode: cc518...394

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva koster leiligheten, hvor i landet, hvor langt over eller under prisantydning er dere, hvor mange andre budgivere er det, og hva regner dere med boligen vil bli solgt for?

Hva vil være en god pris på boligen?

Anonymkode: 553fa...dc7

• Liker 1
Skrevet

Østlandet, men langt fra Oslo. Så vidt jeg vet er det nå bare en annen budgiver, men det kan jo være andre som lusker i sivet. Hva boligen blir solgt for aner jeg ikke, men den har ligget ute i en drøy måned og det har ikke kommet inn noe bud før nå. Det er budt 2,5, prisantydning er 2.8. Den går selvsagt ikke for 2.5, men vi kan egentlig ikke gå noe høyere enn prisantydning, selv om den på ingen måte er urimelig høy. 

Skrevet (endret)

Jeg ville ha økt med 50 000kr. Altså 2 550 000.   Ingen vits å dra til med 100 000kr. 

Ved å øke 50 000 så får du også litt følelse av hvor de andre ligger an.

Endret av icom
Skrevet

Vi skal inn i vår første budrunde og lurer i den anledning på om noen som har erfaring med dette har lyst til å gi noen tips eller råd?
Spørsmålet i første omgang er om man skal høyne budet med 100 000 eller 150 000 kroner. Har skjønt at budrunder inneholder mye taktikk og spill.

Bestem dere for en max pris dere har uansett og at dere bare kan "walk away" om prisen går over deres budsjett. Ha flere alternativer. Se an andre boliger i samme område. start med å gi et bud under 15-20 % av takst.

Anonymkode: dcfa4...571

Skrevet

Så hadde jeg høynet med 25 000 kr om gangen, men det kommer an på situasjonen. Bolig ligget lenge ute, virker selger desperat til å selge, osv. Let litt på Google og gjør deg opp en mening.

Skrevet

Bestem dere for en max pris dere har uansett og at dere bare kan "walk away" om prisen går over deres budsjett. Ha flere alternativer. Se an andre boliger i samme område. start med å gi et bud under 15-20 % av takst.

Takk for tips. Per dags dato er det ikke noe annet aktuelt, men jeg har forstått at det ikke legges ut veldig mye sånn rett før jul. 

Skrevet

Tror forøvrig ikke selger er desperat etter å selge. 

25 og 50 000 virker veldig lavt, men det er standard altså? 

Skrevet

Hvis man er langt under det boligen realistisk sett vil gå til ville jeg lagt på 123456 kroner ingen vits i å invitere flere inn i budrunden med tøysepriser. Har den ligget lenge usolgt ville jeg gitt meg der. Ikke gå opp til takst på noe ingen andre vil ha.

Har du flaks tror den andre selgeren du er ravende gal

Skrevet

Sett maks pris for dere før dere går inn i budrunden.

Hør også med megler hva slike objekter bruker å bli solgt for, ev sjekk selv på nettet.

Dere har vel vært på en del visninger allerede? Vi gikk på visninger i to mnd før vi begynte å by, da hadde vi god oversikt over markedet og fikk det tredje objektet vi ønsket oss til en pris vi hadde bestemt oss for på forhånd.

Anonymkode: 46868...60f

Skrevet

Sett maks pris for dere før dere går inn i budrunden.

Hør også med megler hva slike objekter bruker å bli solgt for, ev sjekk selv på nettet.

Dere har vel vært på en del visninger allerede? Vi gikk på visninger i to mnd før vi begynte å by, da hadde vi god oversikt over markedet og fikk det tredje objektet vi ønsket oss til en pris vi hadde bestemt oss for på forhånd.

Vært på noen visninger ja, men føler på ingen måte at vi har oversikt over markedet. Gikk dere på visninger også på boliger dere mente ikke var aktuelle? 

Skrevet

Kjøpte for et par mnd siden til 4 300 000. Budene startet på 3.8, vi valgte å øke med 100' hver gang for å vise at vi mente alvor. Den andre begynte med 100' da de la inn sitt siste bud med 50' i økning regnet vi med at de var ved sin smertegrense, men valgte å legge på 100' til så vi var sikker på at de var ute. Når summen allikavel er så høy betyr ikke 50' fra eller til så mye. De 50' har vi betalt inn på 3 mnd hvis vi ønsker.

Da vi kjøpte for 6 år siden var prisantydning på 2.3, budet som var lagt inn på 1.6, valgte å øke med 200' og det ble ikke flere bud.

Anonymkode: e6eaf...499

Skrevet

Ha i bakhodet at den dere byr mot også har satt seg en makspris. Jeg har ikke tro på at noen blir "skremt bort" fra å by, fordi de ikke trodde de kunne vinne budrunden. Vil folk ha boligen så byr man til man når grensen sin.

Jeg ville slengt på 25000kr hver eneste gang dere byr, ikke mer og ikke mindre. Cluet er samme beløp, da det sender ingen signal om når dere når maxgrensen deres før dere slutter å by.

Anonymkode: f91b8...730

• Liker 1
Skrevet

Vært på noen visninger ja, men føler på ingen måte at vi har oversikt over markedet. Gikk dere på visninger også på boliger dere mente ikke var aktuelle? 

Ja det gjorde vi. Var på mange visninger hvor vi visste at vi ikke kom til å by. Lærerikt for å bli kjent med markedet.

Skrevet

Ha i bakhodet at den dere byr mot også har satt seg en makspris. Jeg har ikke tro på at noen blir "skremt bort" fra å by, fordi de ikke trodde de kunne vinne budrunden. Vil folk ha boligen så byr man til man når grensen sin.

Jeg ville slengt på 25000kr hver eneste gang dere byr, ikke mer og ikke mindre. Cluet er samme beløp, da det sender ingen signal om når dere når maxgrensen deres før dere slutter å by.

Anonymkode: f91b8...730

Enig. Jeg skjønner ikke dette med å skremme andre budgivere. Alle har en grense for hvor mye de kan by og mener boligen er verdt og da fortsetter de å by til de har nådd grensen sin, uavhengig av om du øker med 25.000 eller 100.000. 

Anonymkode: 2111a...78f

Skrevet

Dette med taktikk, skremming og luring har jo overhodet ingen nytte, siden du har lært det av samme nettavis-oppslaget som motstanderen har. Til syvende og sist bestemmes alle budrunder av to faktorer; Hvilken av interessentene ser størst verdi i boligen, og hvem som har den største finansielle muskelen.

Ville du latt deg "skremme vekk" av høye bud, om du fremdeles var under din egen smertegrense for pris, hvis dette var drømmeboligen? Nei, det ville ikke motparten heller.

Skrevet

TS her.

Det dere skriver gir absolutt mening. Vi får bare by, så får vi se hva som skjer. En spennende tid er det i hvert fall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...