Gå til innhold

Sint, lei meg og redd - hvordan få ut leieboer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!
Jeg har et lite problem, og er litt fortvilet og vet egentlig ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg er en kvinnelig student i 20-årene og jeg leier en leilighet, og huseieren er verdens greieste. Tidligere bodde jeg her med en kamerat, men han er nå ferdig med studiene og flyttet ut i sommer, og nå har det flyttet inn en fremmed. 

Det er en mann på 35 fra Irak. Jeg tenkte det måtte gå greit nok, leiligheten er stor og romslig og jeg trenger ikke å ha noe mer å gjøre med en ny leieboer enn nødvendig. Likevel skulle det dukke opp noen problem. For det første; han nekter å vaske, og synes det maks skal gjøres en gang i måneden, og de få gangene han har gjort noe er det virkelig slurvete arbeid (vasker ikke doen, f.eks.), han stjeler mat av meg, ting forsvinner fra badet, han har griser utover dukene mine- uten å ta initiativ til å vaske, han har ødelagt personlige eiendeler for godt over tusenlappen.

Jeg eier det aller meste i leiligheten, alt fra møbler, kjøkkenutstyr og vaskeutstyr, han eier ikke en eneste ting her - men er hensynsløs med mine ting. Han er også aggressiv, og jeg prøver å unngå ham for det meste, jeg er litt redd. 

Har prøvd å ta det opp med huseierne, men de får visst ikke kastet ham ut, han nekter å flytte ut, og jeg kjenner at jeg har ikke noe lyst til å oppholde meg her, men har heller ikke lyst til å lete etter et nytt sted å bo, da jeg har bodd her i 4 år, gjort leiligheten til et hjem og har et veldig godt forhold til huseieren.

Når jeg er hjemme nå er jeg stort sett innelåst på rommet, ligger i senga og griner. Jeg føler meg patetisk og hjelpesløs, og er redd eksamenene dette semesteret går til helvete.

Noen råd om hva jeg kan gjøre?

Anonymkode: b7862...11a

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Skjønner ikke hvorfor det er relevant at han er fra Irak.

Hvis han ikke vil flytte ut, kan ikke du flytte ut?  Helt ærlig så syntes jeg du høres litt pinglete ut, men nå vet jo ikke jeg hele storyen.

Endret av Adara
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvis han ikke vil flytte ut, kan ikke du flytte ut?

Hun vil ikke flytte ut.

• Liker 6
Skrevet (endret)

Hvis han ikke vil flytte ut, kan ikke du flytte ut?

TS har jo skrevet at hun ikke vil flytte ut. Hun har bodd der i fire år og har en hjemmefølelse i leiligheten samtidig som et godt forhold til huseieren. Jeg skjønner godt hvorfor hun ikke vil flytte.

Hva med å ta det opp med han? Presse han ut? Lage en uhyggelig stemning slik at han ikke lenger vil bo der?

Endret av karlakarl
  • Liker 4
Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Enten må du akseptere det/snakke med han og håpe han skjerper seg, eller så må du flytte han ut. Det er veldig vanskelig å kaste ut folk i Norge, og her virker grunnlaget for utkastelse noe tynt. At han er en dust er ikke god nok grunn, dessverre.

Skrevet

TS har jo skrevet at hun ikke vil flytte ut. Hun har bodd der i fire år og har en hjemmefølelse i leiligheten samtidig som et godt forhold til huseieren. Jeg skjønner godt hvorfor hun ikke vil flytte.
Hva med å ta det opp med han? Presse han ut? Lage en uhyggelig stemning slik at han ikke lenger vil bo der?

Jeg prøver på det, låser inn ting på rommet mitt når jeg ikke er hjemme, type kjøkkenutstyr og tørkestativ til klær, men det er begrenset hvor mye jeg får plass til her inne. Har snakket med huseier tidligere, som også ønsker å få ham ut, men det er visst ikke så lett. Har ikke fått tak i ham denne uka, men skal prøve igjen i kveld, da en del nye ting har oppstått bare denne uka. 

Ser flere lurer på hvorfor jeg nevnte at han var fra Irak, og jo, det er fordi det er en del kulturelle konflikter inn i bilde (han sier at han ikke vil gjøre en kvinnes oppgaver - altså vasking), blir sint om det er vin i kjøleskapet og han snakker veldig dårlig norsk.

• Liker 23
Skrevet

Har også bodd i kollektiv sammen med en mann fra midtøsten, og vi hadde akkurat de samme problemene. Det forsvant ting hele tiden, han tok andres mat, han røykte inne og tok absolutt null hensyn med tanke på bråk. Han ville heller ikke vaske når det var hans tur, for sånt gjorde ikke menn i hans kultur, og mente at det var bare rett og rimelig at det var oss tre jentene (av sju) som skulle vaske. Kulturberikelse my ass. 

Så jo, jeg vil si at hva slags kultur vedkommende kommer fra er svært relevant. 

• Liker 32
Skrevet

Jeg prøver på det, låser inn ting på rommet mitt når jeg ikke er hjemme, type kjøkkenutstyr og tørkestativ til klær, men det er begrenset hvor mye jeg får plass til her inne. Har snakket med huseier tidligere, som også ønsker å få ham ut, men det er visst ikke så lett. Har ikke fått tak i ham denne uka, men skal prøve igjen i kveld, da en del nye ting har oppstått bare denne uka. 

Ser flere lurer på hvorfor jeg nevnte at han var fra Irak, og jo, det er fordi det er en del kulturelle konflikter inn i bilde (han sier at han ikke vil gjøre en kvinnes oppgaver - altså vasking), blir sint om det er vin i kjøleskapet og han snakker veldig dårlig norsk.

For en type, sier jeg bare. Stakkars deg! Er du medlem i leierboerforening? De er veldig flinke på å svare på spørsmål vedr. utkastelse, osv. Har vart oppi en del selv og har da kontaktet de for hjelp og råd.

• Liker 3
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Huseier kan si at rommet til leietakeren skal pusses opp. Da kan han kastes ut uten problem. Og du kan jo være vitne. Du kan også ta kontakt med huseiernes landsforbund og høre om de har noen forslag.

Når det er sagt så vil jeg dele min opplevelse med å bo med en mann fra Iran. Han var grei og hyggelig og alt sånn, men han hadde ikke giddet å lære seg norsk til tross for 8 år i Norge, så det ble litt vennskapsdealbreaker. 

Skrevet

Huseier kan kaste han ut. Hvis han nekter så ring politiet. 

Skrevet

Er det mulig at huseier presiserer noen husregler som blir en del av leilekontrakten? Avtaler om vaskeliste, at mat er den enkeltes eiendom, og så videre.

Skrevet

Sånn kan livet i kollektiv utarte seg. Ta deg sammen og ikke bare ligg og grin. Høres ut som det er på tide å flytte. Forøvrig litt provoserende at du nevner Irak. Har bodd i mange kollektiv med nordmenn som er helt lik han du beskriver.

Anonymkode: 849df...c54

• Liker 4
Skrevet

Hatt det samme problemet med nordmenn. Kollektivenes forbannelse. 

Anonymkode: ad026...236

• Liker 1
Skrevet

Sånn kan livet i kollektiv utarte seg. Ta deg sammen og ikke bare ligg og grin. Høres ut som det er på tide å flytte. Forøvrig litt provoserende at du nevner Irak. Har bodd i mange kollektiv med nordmenn som er helt lik han du beskriver.

Anonymkode: 849df...c54

Selvsagt finnes det mange som bor slik, men de aller færreste av de er truende og mener at de ikke skal vaske fordi det er en "kvinnejobb". sier det vel bare fordi du er super-pro innvandring og vil trekke nordmenn ned på innvandrernes nivå tipepr jeg.

Anonymkode: d1048...dbf

• Liker 11
Skrevet

Du må rett og slett flytte

• Liker 1
Skrevet

Det er rasisme å snakke om hvor folk kommer fra. Alle kulturer er identiske, og alle som har brun hud er gode mennesker. Kun hvite folk er slemme og dårlige. Fy deg! 

Anonymkode: 859b6...935

• Liker 10
Skrevet

Får hpåe husverten lærer seg at han ikke bør leie ut til asylsøkere. Barre dritt med å leie ut til mange av de.

For all del, noen bra der også, men er dumt å ta sjangsen, man setter jo hele leiligheten på spille.

• Liker 5
Skrevet

Huseieren må jo ta ansvar. At han er fra Irak er irrelevant. So flere sier, finns sånne folk fra alle land. (den ene irakeren jeg har kjent via jobb, vasket mye bedre og nøyere enn vi andre. Så er nok mest vondt i viljen.)

Men uansett huseieren sitt ansvar. Og tar han ikke ansvar, så flytt. Sånn er livet i kollektiv. Iblandt har man flaks, iblandt ikke.

• Liker 1
Skrevet

Får hpåe husverten lærer seg at han ikke bør leie ut til asylsøkere. Barre dritt med å leie ut til mange av de.

For all del, noen bra der også, men er dumt å ta sjangsen, man setter jo hele leiligheten på spille.

Står da ingen steder han er asylsøker.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...