Gå til innhold

Juss - obligatorisk fremmøte UiO Vs UiB

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, vurderer å søke juss neste år men lurer på hvilket sted det er minst obligatorisk fremmøte og hvordan slikt evt er lagt opp ved UiO Vs UiB? Mtp om det finnes mulighet for å bare bo i perioder i en av byene, går det eller er det mye obligatorisk tilstedeværelse? 

Anonymkode: 93162...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

UiB har en god del obligatorisk fremmøte. På første og andre avdeling er det en - to dager i uken (ca. 2 timer hver dag), på tredjeavdeling er det kanskje en dag i uken (igjen ca. 2 timer), og på de to siste avdelingene er det så langt jeg vet ingenting obligatorisk. På UiB legges forelesningene ut på nettet med en viss forsinkelse, vet ikke om de gjør det samme på UiO. Jeg vet om en jente som bodde i Stavanger mens hun studerte juss på UiB - hun regnet ut hvor mye fremmøte hun måtte ha, og reiste frem og tilbake akkurat såpass mye at hun oppfylte kravet (75%). 

Anonymkode: 03336...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke gått de tre første årene på UiO selv, men fra hva jeg kan se (her http://www.uio.no/studier/program/jus/oppbygging/ , under obligatoriske emner) er det litt obligatorisk undervisning andre og tredje studieår, stort sett i form av kurs. Det er også obligatorisk kurs på 4. året, et to-dagers kurs i etikk (ikke all verden med andre ord).

I fagene jeg har tatt ved UiO har foreleserne vært flinke til å legge ut podcast, men jeg vet de kan styre dette selv, så jeg vet ikke hvordan det er de tre tidligere årene.

Så konklusjonen er - ved UiO tror jeg du har god mulighet til å slippe å bo i byen, men da vil du jo samtidig falle utenfor det sosiale miljøet som kan være en viktig faktor i å lære stoffet. Mitt inntrykk av UiB er at de er veldig rigide på tilstedeværelse og oppgaver, uten at det nødvendigvis trenger å være en dårlig ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk av UiB er at de er veldig rigide på tilstedeværelse og oppgaver, uten at det nødvendigvis trenger å være en dårlig ting.

Vi har et 75% oppmøte krav de tre første årene. To av dem er det fordelt på oppmøte på storgruppe/arbeidsgruppe, innlevering av en oppgave i uken og skriving av kommentarer på to andres oppgaver hver uke. Tredje året er bare storgruppe/innlevering og kommentering obligatorisk. Og fjerde året er det obligatorisk kursoppgave(hjemmeeksamen) som må bli godkjent for å få ta eksamen i hvert fag, men det er det de tre første årene også. 

Så ja, det er mye! Men et par av fagene har jeg fått grei karakter i grunnet alle disse kravene, fordi jeg husker gangen i faget uten å nødvendigvis ha lest nok. Så jeg tror absolutt oppmøtet er en god ting, spesielt om man ikke er så disiplinert på egenhånd.

Anonymkode: 0e78b...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Skjønner UiB er mye obligatorisk, men vet noen sikkert at man ikke trenger å bo i Oslo for å studere ved UiO? Jeg bor ganske langt unna så :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. Skjønner UiB er mye obligatorisk, men vet noen sikkert at man ikke trenger å bo i Oslo for å studere ved UiO? Jeg bor ganske langt unna så :-) 

Man må ikke bo i Oslo for å studere der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men hvordan løser man studiesituasjonen? Leser hjemme og leverer på nettet? Ingen kollokvier, forelesninger e.l. en må være på? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fagene jeg har tatt har det vært følgende:

Forelesningene blir lagt ut på emnesiden (gjerne powerpoint og podcast, men som sagt ikke i alle fag).

Ca. halvveis i semesteret kan man velge å skrive en oppgave som skal leveres inn til retting(på nettet), men det er ikke obligatorisk (men man får den tilbake med veiledende karakter og kommentarer på hva man gjør feil/riktig). Det er også kurs som går, men man må ikke melde seg opp på dette. Der løser man gjerne oppgaver i fellesskap. Dette blir ikke lagt ut, så da må du finne ut av ting på egenhånd. 

Som du kan se fra min tidligere link står det hvilke fag som har noe obligatorisk undervisning. Hvis du trykker deg inn på det spesifikke faget står det hva som er obligatorisk, og ut fra timeplan osv. kan du finne ut hvor mye det blir til sammen.

Sånn ellers må du bare dukke opp til eksamen :) Håper det var hjelpsomt. Med det sagt ville jeg vurdert å flytte nærme skolen hvis jeg var deg, men går det ikke så går det ikke.

Endret av melly666
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men hvordan løser man studiesituasjonen? Leser hjemme og leverer på nettet? Ingen kollokvier, forelesninger e.l. en må være på? :)

Det får du nesten finne ut av, men jeg har lest et annet fag på UiO i høst og bare vært på Blindern 3 dager eller noe. + eksamen som kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UiO har noe obligatorisk, men ikke hvert semester. Det er obligatorisk i alle fall på 2., 3., og 4. Året, men er snakk om noen timer hvert semester. Det står på UiO sine sider. :) tror det skal gå greit å bo et annet sted, så lenge du er på de få obligatoriske timene. Ellers må du være på eksamen selvfølgelig. :) de fleste forelesningene blir lagt ut på podcast, og du kan levere (frivillige) oppgaver i løpet av semesteret hvis du vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...