Gå til innhold

Regning på 25 kroner??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått en regning fra sykehuset på 25 fattslige kroner (!?). 

Det må da vel ha kostet de like mye for å få regningen levert i postkassa mi. Sitter og ler litt av dette. "For materialgebyr". Var på gyn-undersøkelse på grunn av problem med graviditet. Fikk beskjed av fastlege og jordmor at dette var gratis. Hadde jo selvsagt betalt på vei ut derfra, men gratis er ikke 25 kroner og igjen... ER DE SERIØSE?? 

Anonymkode: 8691b...6fe

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, selv om undersøkelsen er gratis må man betale for materiell. Det er en standardtakst som sendes ut automatisk. Men du burde jo blitt opplyst om at du kunne betale dette mens du var der. Da vet du det til en eventuell neste gang :)

Anonymkode: 6d0f2...41f

Skrevet

Jeg har fått en regning fra sykehuset på 25 fattslige kroner (!?). 

Det må da vel ha kostet de like mye for å få regningen levert i postkassa mi. Sitter og ler litt av dette. "For materialgebyr". Var på gyn-undersøkelse på grunn av problem med graviditet. Fikk beskjed av fastlege og jordmor at dette var gratis. Hadde jo selvsagt betalt på vei ut derfra, men gratis er ikke 25 kroner og igjen... ER DE SERIØSE?? 

Ring dem, det må ha skjedd en feil, det skal være gratis

Skrevet

Jeg fikk med meg regninga når jeg gikk fra sykehuset etter tidlig ultralyd. Fikk ikke betale der, så måtte ta den med hjem å betale regninga😜

• Liker 2
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

.

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

25 kr blir fort mye penger. 1000 pasienter hos gyn vil da tilsvare 25 000 kr i kostnader for materiell.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg fikk med meg regninga når jeg gikk fra sykehuset etter tidlig ultralyd. Fikk ikke betale der, så måtte ta den med hjem å betale regninga😜

Fantastisk! Jeg skjønner ikke dette. Ja, det var en tidlig ultralyd her og, men av medisinske årsaker. Så fikk beskjed om at det var gratis. Ja, 25 kroner er sånn sett gratis, men hva? 25 kroner for gelé og papir til å tørke det vekk etterpå?? 😜

Skrevet

Ja, å så den kondomen på proben😜 

Skrevet

Materiell, som andre sier. Betal og gå videre. Jeg er også gravid men må betale for en del materiell og undersøkelser. Feks har jeg måtte betale UL bilder som jeg vil ta med hjem og en EKG undersøkelse under svangerskapet.

• Liker 1
Skrevet

Det er bare å betale den.. Jeg fikk engang en purring på 72 øre.... Hadde glemt å taste inn ørene når jeg betalte regningen. Så.....

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Fantastisk! Jeg skjønner ikke dette. Ja, det var en tidlig ultralyd her og, men av medisinske årsaker. Så fikk beskjed om at det var gratis. Ja, 25 kroner er sånn sett gratis, men hva? 25 kroner for gelé og papir til å tørke det vekk etterpå?? 😜

Ved undersøkelser i svangerskap refunderer HELFO egenandelen til legen/sykehuset. De refunderer ikke utgifter til materiell. Så et sted må de pengene komme fra. 25 kr er standard når det kun brukes f.eks. gel, spekel, ultralydapparat, sprøyter og kanyler og andre småting. Hvis man ikke skal kreve inn betaling for materiell, vil jo sykehuset tape penger. Noen leger fjerner taksten for de som ikke skal betale egenandel for å være greie, men det er egentlig ikke slik det skal være. 

• Liker 1
Skrevet

Sånn er det her også. Er helt vanlig at man må betale for materialer.

Anonymkode: b196d...588

Skrevet

Det er helt riktig det som skrives her, selv om du går til en undersøkelse som er gratis, eller har betalt såpass egenandeler ila året at du har frikort, så må du likevel betale for materiell. 

Sykehuset ønsker jo heller ikke å måtte sende ut faktura for denne typen fillebeløp, det koster de langt mer å sende ut og følge opp fakturaen enn de 25 kr du betaler. All den tid det faktisk er bestemt at du skal betale for materiell, er å følge opp også slikt på en god måte bare profesjonelt.

Kilden til problemet her er jo at du har fått misvisende / ikke god nok informasjon verken i forkant eller underveis ettersom du trodde det hele var gratis. Hadde du fått beskjed om at du skulle betale for materiell, ville du nokprøvd å få betalt de 25 kr på betalingsterminal før du forlot sykehuset. 

PS: dette er forøvrig et relativt vanlig "problem" også for de med frikort, så selv om det gjerne er fillebeløp på den enkelte fakturaen, blir det til sammen mye penger. 

Anonymkode: f3fa2...f39

• Liker 1
Skrevet

Ved undersøkelser i svangerskap refunderer HELFO egenandelen til legen/sykehuset. De refunderer ikke utgifter til materiell. Så et sted må de pengene komme fra. 25 kr er standard når det kun brukes f.eks. gel, spekel, ultralydapparat, sprøyter og kanyler og andre småting. Hvis man ikke skal kreve inn betaling for materiell, vil jo sykehuset tape penger. Noen leger fjerner taksten for de som ikke skal betale egenandel for å være greie, men det er egentlig ikke slik det skal være. 

Hm, vet ikke om jeg syns at de legene som fjerner taksten egentlig er så greie, resultatet er jo mindre penger pasientbehandling ved sykehuset. Og det går til syvende og sist ut over alle pasienter. Ja, det er fillebeløp hver gang, men det er jo alle egenandelene ved sykehusene - og til sammen er det stoooore summer.

Legene / sykehusene bør heller bli flinkere til å informere om både i innkallingen, muntlig og/eller ved oppslag - "husk at du må betale for materiellet på veien ut selv om undersøkelsen kan ha vært gratis", og sørge for at det er betalingsmuligheter ved sykehusene (altså betalingsterminaler), slik at de slipper oppfølging av fakturaer på fillebeløp. 

Anonymkode: f3fa2...f39

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...