Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som husker de tider hvor man betalte kun 50000 kroner for en helt grei leilighet i midten av sentrum Bergen? Dette husker jeg godt siden far min og onkelen min kjøpte hver sin slik på midten av 90 tallet. De selges i dag for ca 2 000 000 kroner. 

Har også en venn som kom seg inn på boligmarkedet i 2008 og selv om det var mye dyrere da enn på 90 tallet, så kunne man få lån nesten uten inntekt eller ek. Ihvertfall hadde ikke kameraten noe særlig med inntekt eller ek. Han har heller aldri jobbet, og har nesten ingenting å betale i boutgifter. Han kan nesten bo gratis :P på samme tid kan han selge boligen for mye mer. 

Det var tider det før arbeidsledigheten økte og man kunne kjøpe bolig til overkommelige priser. 

Hva tenker dere om dagens situasjon? Blir det bare verre og verre?

Anonymkode: f21a0...a90

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nå kjenner jeg best til Oslo, og der har boligprisene holdt seg stabilt høye selv om det f.eks er høyere arbeidsledighet. Det har nok mye med at det bygges for lite i Oslo (og områdene rundt), og når mange vil bo sentralt så blir det til at vi ikke får en stor nedgang i boligprisene. Det ser man også i pressområdene rundt Oslo hvor prisene har steget kraftig. Mine foreldre byttet ut sin leilighet i Oslo med et hus til samme pris i 2002. Nå går samme type hus for 3-4 ganger så mye i samme område. Så prisene har steget også utenfor byen, spesielt i pendleravstand til Oslo. 

Jeg tenker at det gjør det vanskelig for de som ønsker å kjøpe sin første leilighet uten hjelp fra foreldre osv. Jeg synes jo det er litt synd, men samtidig: sånn blir det når det ikke bygges nok. Eller, det bygges ikke nok boliger med et prisnivå som gjør at de som skal inn på boligmarkedet kan kjøpe sin første bolig. Jeg opplever at har man først klart å komme seg inn på boligmarkedet er det enklere å få kjøpt annen bolig senere. Jeg hadde ihvertfall aldri klart å spare så mye på ett år som jeg gjorde da jeg solgte min første bolig etter ett år. Det var et springbrett for meg til å kjøpe noe større.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Er det noen som husker de tider hvor man betalte kun 50000 kroner for en helt grei leilighet i midten av sentrum Bergen? Dette husker jeg godt siden far min og onkelen min kjøpte hver sin slik på midten av 90 tallet. De selges i dag for ca 2 000 000 kroner. 

Har også en venn som kom seg inn på boligmarkedet i 2008 og selv om det var mye dyrere da enn på 90 tallet, så kunne man få lån nesten uten inntekt eller ek. Ihvertfall hadde ikke kameraten noe særlig med inntekt eller ek. Han har heller aldri jobbet, og har nesten ingenting å betale i boutgifter. Han kan nesten bo gratis :P på samme tid kan han selge boligen for mye mer. 

Det var tider det før arbeidsledigheten økte og man kunne kjøpe bolig til overkommelige priser. 

Hva tenker dere om dagens situasjon? Blir det bare verre og verre?

50 000 er du nok tilbake til 1970 talllet for å ha kjøpt en bolig og ikke et kott. Det du heller helt klart ikke er informert om er at valige borettslagsboliger ble solgt til medlemmer på forkjøpsrett og ikke lagt ut på det åpne markedet . Ville man kjøpe til forkjøpsrett og til fast pris fastsatt av boligbyggelagene så var det ikke uvanlig, eller for å si det på en annen måte, man måtte vanligvi også ut med store summer, ofte 50 % av overtakelsesprisen, under bordet. (Svart.) Det fikk man ikke lån i banken til å dekke, og var noe ingen skulle vite om, men som de fleste visste godt om at skjedde. 

I Torborg Nedreaas gate ble en to roms leilighet solgt for 98 000 i 1982.  Billigere enn dette var det ikke senere heller, i følge mine pålitelige kilder. 

Anonymkode: ac096...d81

Skrevet

Det er ikke så lenge siden du kunne kjøpe leiligheter i Oslo til 100.000, men da fulgte det også gjerne med en million eller to i fellesgjeld :)

Prisene vil nok holde seg høye til renta snur, når/om  det skjer er det ikke usannsynlig at vi i løpet av noen år får 40-60 % fall i boligprisene, og da kan du nok igjen kjøpe leiligheter til 50.00 (+ fellesgjeld)

Det kan dog bli lenge å vente, minst 2-3 år og sannsynligvis 5+ vil jeg tro.

Skrevet

I tiden rundt 1991 var det mulig å kjøpe borettslagsleilighet i sentrale strøk nær Oslo for rundt 150 - 200 tusen.

Årsaken var crack'et etter jappetiden.

Anonymkode: 419ab...926

• Liker 1
Skrevet

50 000 i Bergen på 90-tallet stemmer ikke, da var det med enorme mengder fellesgjeld i så fall. Første leiligheten jeg la inn bud på var en treroms på Landås i -98, den gikk for 500 000 og er ett renoveringsprosjekt. Så også på treroms nærmere sentrum, men der var prisen rundt 700 000, og det var for dyrt for en student. En jeg kjenner kjøpte treroms leilighet i Åsane for 280 000 i -95, men så langt nede som 50 000 var det ikke på 90-tallet. Her har du enten bommet med en null, eller med ett par tiår. 

Anonymkode: d2f62...c00

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke så lenge siden du kunne kjøpe leiligheter i Oslo til 100.000, men da fulgte det også gjerne med en million eller to i fellesgjeld :)

Prisene vil nok holde seg høye til renta snur, når/om  det skjer er det ikke usannsynlig at vi i løpet av noen år får 40-60 % fall i boligprisene, og da kan du nok igjen kjøpe leiligheter til 50.00 (+ fellesgjeld)

Det kan dog bli lenge å vente, minst 2-3 år og sannsynligvis 5+ vil jeg tro.

Så du mener at man bør vente 5+ år til prisene synker igjen, om man er på jakt etter første bolig? Jeg ser for meg at jeg kommer til å spare i ca tre år til, før jeg forhåpentligvis får lån. Men det er jo skikkelig bittert å kjøpe bolig til 1 500 000 også synker den til 700 000 året etter. (Boliger er ganske billige her jeg bor)

Anonymkode: 2d17f...6b6

Skrevet

Så du mener at man bør vente 5+ år til prisene synker igjen, om man er på jakt etter første bolig? Jeg ser for meg at jeg kommer til å spare i ca tre år til, før jeg forhåpentligvis får lån. Men det er jo skikkelig bittert å kjøpe bolig til 1 500 000 også synker den til 700 000 året etter. (Boliger er ganske billige her jeg bor)

Når renten går opp er en diskusjon som går frem og tilbake. Siste jeg leste er at den vil holde seg stabilt lavt i de neste 20 årene. Jeg ventet 5+ år før jeg kjøpte mens jeg sparte, og krysset fingrene. Eneste det resulterte i var at boligprisene hadde steget med en million, så jaja... ;)

Anonymkode: a26b0...a0b

• Liker 1
Skrevet

markedet er som resten, alt øker i takt med alt annet. . kjøpte leilighet i 2003 for 800 000 kr . i dag selges de for 1.9 mill. den gangen hadde jeg rente på nesten 6 prosent. i dag litt over 2 prosent. 

Anonymkode: 64eb1...60d

Skrevet

Nei, men kjenn din besøkelsestid og pass på å være først ut døra når renta begynner å stige :)

Skrevet

50 000 er du nok tilbake til 1970 talllet for å ha kjøpt en bolig og ikke et kott.

Anonymkode: ac096...d81

Nei. Rekkehuset til en venninne av meg gikk for 40 000 i 1989, 1,5 millioner i 1998 og 4,5 millioner i år. Fint og romslig over tre plan, og god beliggenhet.

Anonymkode: 9e6b6...9cd

• Liker 1
Skrevet

TS her, jeg vet ikke om det var høy fellesgjeld i borettslaget hvor de kjøpte til 50k. Bare husker at de hadde hver sin lille leilighet på ca 15 kvm.. ja det var lite, men i dag får du ikke en slik leilighet midt i sentrum så billig heller.

Skrevet (endret)

Prisene var lavere, men det var også lønningene. Da jeg kjøpte min første leilighet i 1993 kostet den litt over 300.000, men jeg tjente 80 kroner timen og renta var også mye høyere enn den er i dag. Så vidt jeg husker betalte jeg ca. 4.000 kroner i avdrag pluss fellesutgifter på ca. 1.000 kroner og strøm. Det ble mange dobbeltvakter og nudler en periode...

Så det hjelper altså ikke bare å se på hva prisen var i kroner og øre. Det har skjedd mye siden den gang både med tanke på hva folk tjener og, ikke minst, rentenivået.

Den samme leiligheten ligger vel i dag på ca. 2.500.000 eller litt mer og med dagens inntekt og rentenivå ville jeg ha levd langt mer komfortabelt med det lånet enn jeg gjorde med de 300.000 jeg lånte i 1993.

Endret av Leo
Lagt til tekst
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...