Gå til innhold

Kåpe med mink-pels fra 70-tallet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg har arvet en nydelig kåpe av bestemor, som hun fikk sydd i 1970. Nå som det har vært så mye hysteri rundt bruk av klær med pels, lurer jeg på hva andre tenker som jeg går med denne offentlig.  

Jeg ser for meg noen kaste noe på den i sinne, fordi de er så imot at mennesker går med dette. Men vil noen egentlig reagere på at jeg går med en kåpe som har mink-pels i kraven?  

Anonymkode: f04ce...adf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det bare er i kragen er det ikke sikkert at folk skjønner at det er ekte pels uansett. 

Skrevet

Jeg håper ikke at noen reagerer på en mink som strøyk med en gang på 70-tallet. På den annen side kan man aldri vite hva de gærneste dyrevernerne med null impulskontroll kan finne på å gjøre. 

Jeg vil anbefale deg å bruke den. Skulle du bli angrepet, så får du melde dem til politiet. :)

Anonymkode: f0915...05d

• Liker 5
Skrevet

Personlig synes jeg slike vintageplagg bør være greit å gå med. Hva er alternativet? Kaste den? Hvis den blir brukt har iallefall ikke dyret dødd forgjeves tenker jeg da :)  du trenger jo ikke å annonsere at pelskanten er ekte heller, da dette kan støte eller provosere noen...

Anonymkode: 9e982...a5c

Gjest chisandra
Skrevet

Du bør ihvertfall ikke si at kraven er ekte pels. 

Eller lite nytte i å hetse noen som har en pels fra 70-tallet. Mye å ta tak i med dagens pelsindustri. 

Skrevet

Plagget er jo, unnskyld uttrykket, eldgammelt! Jeg hadde ikke nølt. Jeg vil ikke bruke penger eller støtte industrien nå, men å ta imot et arvegods som ble produsert for nesten 50 år siden ser jeg ikke det store problemet. Det er mer miljøvennelig å beholde jakken eller å kaste den, ødelegge eller gi den bort til andre som ikke vil utfordre ndustrien

Skrevet

Hvis det bare er i kragen er det ikke sikkert at folk skjønner at det er ekte pels uansett. 

Pelsen er svært tykk, og det er veldig synlig at dette ikke er falsk pels. Til å være så tykk ville jeg sagt det var ulv eller rev, men bestemor sa det var mink. 

Den er nydelig, så synd å ikke bruke bare fordi... Samtidig er jeg redd for at noen skal ødelegge den fordi de er så sterkt imot det. 

Skrevet

Takk for svar! 

Håper eventuelt at dyreforkjempere ser at dette er en gammel kåpe, og lar den "leve". Selv hadde jeg aldri kjøpt en slik i dag, men ønsker gjerne å bruke noe jeg har fått av bestemor. 

TS 

Skrevet

Om du ikke bruker den gir den deg jo uansett ikke særlig mye glede. Og det finnes jo alltid en mulighet for at ting blir ødelagt når man bruker det, uasett hva det er. Jeg ville brukt den :)  

Gjest Blomsterert
Skrevet

Jeg håper ikke at noen reagerer på en mink som strøyk med en gang på 70-tallet. På den annen side kan man aldri vite hva de gærneste dyrevernerne med null impulskontroll kan finne på å gjøre. 

Jeg vil anbefale deg å bruke den. Skulle du bli angrepet, så får du melde dem til politiet. :)

Dyrevernere med null impulskontroll? :-D 

Skrevet

Dyrevernere med null impulskontroll? :-D 

Ja, de finnes. 

• Liker 2
Gjest Blomsterert
Skrevet

Ja, de finnes. 

Ja,syns bare det var morsomt skrevet :-)

Ts.

Mink er nydelig,men ja,skjønner dillemaet.Men bruk den!Folk kan jo ikke være sååå gærne.

Skrevet

Eg har fleire slike plagg - ei pelskåpe i mink frå 60-talet, og ei ullkåpe med minkkrage frå 70-talet. Eg brukar dei med godt samvit, det er så flotte plagg, det er utruleg idiotisk å kaste brukbare klede, og i tillegg er det jo eit minne om den som eigde plagga. 

Det er lenge sidan eg høyrde om slik malingskasting no, eg vil tru du er ganske trygg. 

Skrevet

Hvis noen spør hvorfor så forteller du bare at det er arvegods. Vi har alle ting som ikke nødvendigvis er det beste for samfunnet og miljøet, men gjennbruk er noe av det beste som finnes!

Skrevet

Synes du skal gå med den. Fuskepels er veldig in nå, og de er gjort såpass bra, at noen av de ser ganske ekte ut. Derfor kan man ikke alltid vite helt sikkert om det er ekte eller fake, selv om det såklart ofte er lett å se forskjellen.

Selv har jeg en Parajumper-jakke, som tusenvis av andre, og jeg har aldri opplevd stygge blikk eller at noen har kastet noe på den. Det er uansett ulovlig, så de får bare prøve seg. :P

Anonymkode: 4aa01...ac6

Skrevet

Begrav den. Det gjorde jeg med pelskåpen som jeg arvet etter min mormor

Anonymkode: 630d5...19b

Skrevet

Begrav den. Det gjorde jeg med pelskåpen som jeg arvet etter min mormor

Anonymkode: 630d5...19b

Det synest eg er dårleg ressursbruk, altså. Kunne du ikkje ha gitt ho til Fretex? 

Skrevet

Det er jo helt innenfor. Jeg fikk selv en av mormors pelskåper for en stund siden. Den så utrolig bra ut, så jeg brukte den på nyttårsaften, jeg! :tongue: Du trenger ikke kaste et fint plagg bare fordi et par fanatikere ikke liker det. Jeg synes pels er utrolig fint, og det holdt meg god og varm på nyttårsaften i fjor.

Skrevet

Selv har jeg ikke samvittighet til å gå med noe som representerer så grov dyremishandling. Men jeg forstår jo at man gjerne vil beholde arvegods fra noen man er glad i. Uansett, dette er hva jeg tenkte på 

FB_IMG_1448062940481.jpg

Anonymkode: 820d6...5dd

• Liker 2
Skrevet

Personlig kunne jeg aldri kledd meg i noe sånt, og jeg ville sikkert tenkt et eller annet dersom jeg så deg i den, men for all del, om du føler deg komfortabel med å gå i den, så go for it. 

Å gå til slike drastiske handlinger som å kaste ting, etc. er bare ekstremt og ødelegger for selve budskapet. 

Anonymkode: cbde4...ecc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...