Gå til innhold

Glutenfritt mel vs. vanlig hvetemel

Anbefalte innlegg

Er glutenfritt mel sunnere enn vanlig hvetemel? Tenker da for personer som tåler gluten, og derfor ikke MÅ spise glutenfritt. 

Er feks. den glutenfri melblandingen til Toro (som kan brukes i blant annet pizzabunn) sunnere enn å bruke vanlig hvetemel? 

Hva er i så fall forskjellen? Positivt og negativt? 

Anonymkode: a0e9e...f4e

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/986192-glutenfritt-mel-vs-vanlig-hvetemel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helst sikker mange forskjellige meninger basert på mer eller mindre fakta, men etter hva jeg har sett finnes det ingen dokumenterte fordeler med glutenfritt så lenge du tåler gluten.

Anonymkode: a4c60...4a5

• Liker 3

Mener jeg har hørt det er mye mer sukker i slike melblandinger? Jeg ler i alle fall litt av alle som bruker glutenfritt som slankekur! Det har vel null helseeffekt for folk som tåler gluten å spise glutenfrie erstatninger.

Helst sikker mange forskjellige meninger basert på mer eller mindre fakta, men etter hva jeg har sett finnes det ingen dokumenterte fordeler med glutenfritt så lenge du tåler gluten.

Anonymkode: a4c60...4a5

Mener jeg har hørt det er mye mer sukker i slike melblandinger? Jeg ler i alle fall litt av alle som bruker glutenfritt som slankekur! Det har vel null helseeffekt for folk som tåler gluten å spise glutenfrie erstatninger.

Ok :) Så det er ikke på noen måte sunnere å spise glutenfritt? Altså at det er samme vare, bare at gluten er tatt bort i den glutenfrie varianten? 

• Liker 1

Glutenfrie produkter inneholder generelt mer stivelse enn produkter med gluten. Så ingen slankekur.

Men for de med tarm/mageproblemer kan det hjelpe å spise glutenfritt. Fordi dette belaster systemet mindre enn gluten.

Selv har jeg fått opp nivået av B12 etter jeg begynte å spise glutenfritt. Fikk også mindre muskelplager.

Anonymkode: 26b79...545

Ok :) Så det er ikke på noen måte sunnere å spise glutenfritt? Altså at det er samme vare, bare at gluten er tatt bort i den glutenfrie varianten? 

Samme vare er det ikke, glutenfritt mel består gjerne av en blanding av flere melsorter (som ris- og maismel). Altså er det ikke samme produkt i det hele tatt. Siden glutenfritt mel er vanskeligere å få fin gjærbakst med, ville jeg i hvert fall ikke anbefalt det til pizza.

Det at det skal være sunnere er heller ikke sant. Dessuten er det svært lite fiber i glutenfrie produkter, og det merkes godt. 

Anonymkode: ab3fa...aa7

• Liker 1

Annonse

Samme vare er det ikke, glutenfritt mel består gjerne av en blanding av flere melsorter (som ris- og maismel). Altså er det ikke samme produkt i det hele tatt. Siden glutenfritt mel er vanskeligere å få fin gjærbakst med, ville jeg i hvert fall ikke anbefalt det til pizza.

Det at det skal være sunnere er heller ikke sant. Dessuten er det svært lite fiber i glutenfrie produkter, og det merkes godt. 

Anonymkode: ab3fa...aa7

Okei, takk for svar :) Men det er jo også svært lite fiber i vanlig hvetemel, så det vil jo ikke være noe bedre det heller? Skjønner at grovere melblandinger (med gluten) er det aller beste, men her er altså problemstillingen vanlig hvetemel vs. glutenfritt mel. 

Som noen påpeker over så er ofte hvetemelet i de glutenfrie produktene erstattet med ris- eller maismel, som egentlig bare er stivelse.  Dette er på ingen måter sunnere enn vanlig hvetemel.  Jeg har en venninne som en periode spiste glutenfritt, og gikk masse ned i vekt.  Det var ikke egentlig fordi hun kuttet ut gluten, men fordi hun begynte å lage all mat fra bunnen av, og byttet f.eks pasta ut med grønnsaker.  Hun bakte også alt brødet sitt selv, og brukte mye fullkornsprodukter og nøtter.  Kaker søtet hun med frukt istedenfor sukker osv.  

Jeg kjenner en annen som kuttet ut gluten, men brukte kun butikk-produkter.  Han raste opp i vekt på grunn av all den ekstra stivelsen.

• Liker 1

Som noen påpeker over så er ofte hvetemelet i de glutenfrie produktene erstattet med ris- eller maismel, som egentlig bare er stivelse.  Dette er på ingen måter sunnere enn vanlig hvetemel.  Jeg har en venninne som en periode spiste glutenfritt, og gikk masse ned i vekt.  Det var ikke egentlig fordi hun kuttet ut gluten, men fordi hun begynte å lage all mat fra bunnen av, og byttet f.eks pasta ut med grønnsaker.  Hun bakte også alt brødet sitt selv, og brukte mye fullkornsprodukter og nøtter.  Kaker søtet hun med frukt istedenfor sukker osv.  

Jeg kjenner en annen som kuttet ut gluten, men brukte kun butikk-produkter.  Han raste opp i vekt på grunn av all den ekstra stivelsen.

Okei, skjønner :) Jeg skal kutte ut hvetemel, fordi jeg har fått hveteallergi. Er altså ikke allergisk mot gluten, men kun hveteprotein. Ser etter alternativer for å lage pizzabunn, og tenkte da at glutenfritt kan være en løsning (mange med hveteallergi spiser glutenfritt fordi det er en "enkel utvei"). 

Tviler! Det er jo HELT forskjellige produkter og da forsåvidt. Jeg har en venninne som er glutenallergiker, og hun sier pizzabunn av melmix er nokså kjipt i forhold til "vanlig".

Jeg har fått til inntrykk av at de naturlige rene produkter som er glutenfri er veldig sunt, og at man bør spise mye mer glutenfritt enn det mange gjør.

Men tror at en del hvitt hvetemel som ikke innholder gluten, innholder heller mange andre tilsetningsstoffer som gjør at det gjerne ikke er så bra likevel. I hvertfall så jeg på ingredienselisten på et glutenfritt hvetemel som var full av tilsetningsstoffer.

http://lovelyliller.com/alternativer-til-hvetemel/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...