Gå til innhold

Lekekjøkken til fireåring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noe vits i å kjøpe det, eller vil det ille bli brukt? Vet at ingen kan gi meg et eksakt svar men tenker de som har litt erfaring kan fortelle hva de har erfart. ;)

Anonymkode: 86ea3...b83

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi vurderte å kjøpe et til vår to/treåring. Så arvet vi ett, og slapp å kjøpe. Det var jeg sjeleglad for i ettertid, for det tok mye plass og ble lite brukt. Så det gikk på loftet etter ett år. Selv om hun ELSKER å leke med lekekjøkken på Ikea, f.eks.. Men hjemme? Nei. :)

Anonymkode: 1cca8...a1a

Skrevet

Det kommer vel an på barnet, men vi kjøpte lekekjøkken da eldstegutten var to år. Han har brukt det utrolig mye, og nå som han snart er fire, leker han faktisk en del med det fortsatt. Det står i et hjørne av den ene stua vår, og er sånn sett lett tilgjengelig. Samtidig syns jeg det er rart at han ikke har blitt mer lei (nå leker han med mye annet også, altså). Lillebroren som blir to til vinteren har også lekt veldig mye med dette. Jeg fant for øvrig et fra Djeco (på tilbud, vel og merke, siden det er litt dyrere enn enkelte andre), og det er ikke så stort, noe som er bra for oss som har det stående såpass framme, og i tillegg har små barnerom.

Skrevet

Alle mine tre barn har elsket lekekjøkkenet vårt, men det har nok vært mest populært i alderen 2-4 år.  Hun som nå er 3,5 bruker det mest, men etter at hun fikk lov til å være med på ekte matlaging er ikke lekekjøkkenet like mye stas.  Min anbefaling er derfor å heller kjøpe ekte kjøkkenting, men i små størrelser.  Ikea har endel av dette, men akkurat grytene og stekepannene var ikke så veldig bra.  Ålens har en veldig fin stekepanne, som akkurat passer til en kjøttkake, eller ett egg, og så kan du kjøpe en smørsmelter eller liknende ved siden av.  Hun ønsker seg nå en liten, ildfast form til jul :fnise:

Skrevet

Mange gir bort på finn fine lekekomfyrer, så å kjøpe før du vet om det blir brukt er ikke noe jeg ville gjort. Noen barn leker lekekomfyrene  sine nesten i fillebiter og andre bruker de nesten ikke. Gi barnet noe fra ditt kjøkken og se om det er interessert i "kjøkkenlek" før du anskaffer lekekomfyr. 

Anonymkode: 8c301...73b

• Liker 1
Skrevet

Alle mine tre barn har elsket lekekjøkkenet vårt, men det har nok vært mest populært i alderen 2-4 år.  Hun som nå er 3,5 bruker det mest, men etter at hun fikk lov til å være med på ekte matlaging er ikke lekekjøkkenet like mye stas.  Min anbefaling er derfor å heller kjøpe ekte kjøkkenting, men i små størrelser.  Ikea har endel av dette, men akkurat grytene og stekepannene var ikke så veldig bra.  Ålens har en veldig fin stekepanne, som akkurat passer til en kjøttkake, eller ett egg, og så kan du kjøpe en smørsmelter eller liknende ved siden av.  Hun ønsker seg nå en liten, ildfast form til jul :fnise:

Hos oss har jeg nesten hatt inntrykk av at det er motsatt. Dvs. de har begge vært mye med på ordentlig matlaging, og da virker de bare enda mer opptatt av det. De har også lekt mye med ordentlige gryter og kjøkkenutstyr på gulvet, i tillegg til ordentlig matlaging og med smågryter på lekekjøkkenet. Jeg blir faktisk litt forundret over at denne interessen har vart så lenge, men det er tydelig at noen elsker dette, mens andre er helt uinteressert.

Skrevet

Gutta mine har elska det mellom 1 og 3 år, no er det minsten som nesten bur der, han er snart to, medan han på snart fire heller er med på det store kjøkkenet. Vi kjøpte eit særs godt brukt i plastikk, fordi eg ikkje trudde det kom til å verte brukt så mykje, men det er nesten brukt opp... Hadde eg ant det hadde eg heller kjøpt eit litt penare ;) For min eigen del, gutta hadde aldri brydd seg, mogleg dei hadde foretrukke det raude plastkjøkkenet sitt uansett.

Skrevet

Vi vurderte å kjøpe et til vår to/treåring. Så arvet vi ett, og slapp å kjøpe. Det var jeg sjeleglad for i ettertid, for det tok mye plass og ble lite brukt. Så det gikk på loftet etter ett år. Selv om hun ELSKER å leke med lekekjøkken på Ikea, f.eks.. Men hjemme? Nei. :)

Anonymkode: 1cca8...a1a

Slik er vår 4-åring også. Når hun ble 3 fikk hun lekekjøkken. Hun leker fortsatt masse med kjøkkenet i barnehagen og hos andre, men her hjemme ble det bare stående etter den første uka. Kun brukt når andre barn kom på besøk. Så vi solgte det videre ganske raskt. Men hun elsker å være med å lage ordentlig mat da, så nå tenker jeg på å kjøpe litt ordentlige kjøkkengreier til henne i stedet, så kan hun kokkelere litt på mitt kjøkken. :)

Anonymkode: 780d4...62a

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar. Tron nok vi dropper ideen om lekekjøkken, hun er ofte med oss å lager mat så da blir det nok ikke helt det samme ned lekekjøkken.

Noen som havnet godt forslag til en god kniv til grønnsaker som hun kan bruke, noe som passer godt i barnehender.. 

Anonymkode: 86ea3...b83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...