Gå til innhold

Noen som har erfaring om man får startlån til bolig med aap som inntekt ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har fått startlån til bolig av husbanken hvor inntekten var arbeidsavklaringspeneger?

jeg er innlagt nå og blitt rådet til og prøve og søke om startlån til bolig.

folk som får startlån er folk som er i vanskelige sosiale/helsemessige situasjoner, som ikke har egenkapital og lav inntekt og sliter og komme på boligmarkedet.

problemet er at inntekten min er aap. Men jeg ser på nettet at det gjøres unntak for noen som har aap.

jeg har mottat aap i 5-6 år ( blitt forlenget hele tiden PgA jeg stortaett har vært for syk til og prøve meg i at arbeidspraksis' men likevel har et ønske og komme i jobb, om det ikke blir 100% , så noe iallfall)

jeg kommer ikke til og være i fast arbeid på lang stund uansett. Vært innlagt et år nå, og sist gang jeg prøvde med i praksis jobb (for noen år siden) så var det kun 6 timer i uka, fordelt på 2 dager. Men måtte slutte da jeg ble for dårlig.

nå er jeg 30 år og ønsker veldig og komme på boligmarkedet. Ønsker en dag også kunne bo med mann og få barn ( når jeg psyken er bedre og da vil jeg at bolig skal være på plass, at jeg er på boligmarkedet iallfall). Jeg har jobbet veldig med psyken det siste året og gjør mye endringer. Ønsker virkelig ikke flytte hjem til hybelen da jeg har mange vonde opplevelser fra hybelen og føler nå jeg er i en prosess hvor jeg jobber med og ikke være den personen som jeg har vært tidligere. I den prosessen hadde det vært veldig godt og også gå et steg videre i lever med at jeg starter på nytt i nytt hjem.

jeg trodde ikke det var mulig å søke startlån i min situasjon, men legene her sier at et kan være mulig at jeg kan få der.

er det noen her som har noen erfaringer rundt dette ?

hadde blitt kjempe takknemlig for svar:)

Anonymkode: f41cd...1bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg titet på husbanken.no. Det eneste jeg fant av relevans var i grunn denne setningen: "Den som får startlån må kunne betjene lånet over tid, og fortsatt ha nødvendige midler igjen til livsopphold"

Det blir jo en vurderingssak.(alle lånesøknader er jo det). Det  koster deg ikke noe å sende en søknad! :)

Her er linken også: http://www.husbanken.no/startlaan/hvem-kan-faa/

• Liker 1
Skrevet

Er egne regler fra kommune til kommune også. Skedsmo bla. er strenge.

Anonymkode: b2df6...c19

Skrevet

Er egne regler fra kommune til kommune også. Skedsmo bla. er strenge.

Anonymkode: b2df6...c19

jeg hører til Bærum kommune. Noen som vet om de er strenge der ?

Gjest Gjest_mrwolf
Skrevet

Kommunene opererer med forskjellige regelverk. i en kommune er det greit med aap, i en annen er det ikke.  

Hvorfor det er sånn. si det... 

Du må ringe og spørre. 

Skrevet

Kommunene opererer med forskjellige regelverk. i en kommune er det greit med aap, i en annen er det ikke.  

Hvorfor det er sånn. si det... 

Du må ringe og spørre. 

jeg er fra Bærum, håper de godtar aap her :) 

jeg har selvfølgelig ring. Men fikk ikke tak i ringte menneske så fått beskjed om at de skulle ringe meg opp igjen, men det har de ikke gjort enda. Så tenkte å spørre her i mellomtiden 👍

Gjest Gjest_mrwolf
Skrevet

jeg er fra Bærum, håper de godtar aap her :) 

jeg har selvfølgelig ring. Men fikk ikke tak i ringte menneske så fått beskjed om at de skulle ringe meg opp igjen, men det har de ikke gjort enda. Så tenkte å spørre her i mellomtiden 👍

Tror de avslår aap som lønn pga sjansen for å bli ufør er der. men du kan påklage eventuelt ett vedtak om det blir avslått pga app og legge til grunn at du skal ut i jobb igjen. (om du skal det) 

Skrevet

Tror de avslår aap som lønn pga sjansen for å bli ufør er der. men du kan påklage eventuelt ett vedtak om det blir avslått pga app og legge til grunn at du skal ut i jobb igjen. (om du skal det) 

hvis jeg hadde vært ufør da hadde det gått greit, da det regnes som en trygg inntekt. Og det er gjerne folk som er ufør de vil hjelpe med startlån siden det de som ofte har det tøft økonomisk og vil få problemer med å få lån i vanlig bank. 

Jeg har ung ufør tillegg på aap. Med det er ikke en uføre trygd. Men jeg kommer aldri til og stå uten jobb eller ufør, for hvis jeg ikke kommer i jobb så er det ikke fordi jeg ikke gidder, men fordi jeg er for dårlig til og jobbe. Sånn sett er aap min ganske trygg inntekt, siden jeg har nok av dokumentasjon på at jeg er syk ( psykisk) jeg bare ønsker å få prøvd meg i jobb, da jeg ikke har noe ønske om å bli ufør. Derfor de lar meg forlenge og forlenge aap hele tiden siden jeg alltid blir innlag før arbeidspraksis blir mulig å prøve. Aap får man i utgangspunktet i kun 4 år. Jeg har mottatt aap i 5-6 år. Og fast jobb er ikke noe som vil skje med det første. Ønsker allikevel ikke vente til det er bestemt om jeg kommer i jobb eller blir ufør forbudt vil jeg være godt oppi 30 åra og ønske om å etablere seg er jo her når jeg nå er 30 år.

Skrevet

Det er en vurderingssak i forhold til økonomien din og muligheten til å betjene et lån på aap. Men, nå jobber jeg med startlån i en kommune hvor veldig få får avslag.....

• Liker 1
Skrevet

Du må jo uansett ha evne til å betjene lånet, så det vil vel være det som er avgjørende for hvorvidt du får støtte. 

Anonymkode: 8cd51...b72

Skrevet

Fra Bærum kommunes kriterier for startlån:

"Beregning av betjeningsevne:
Bærum Kommune benytter SIFOs satser for å beregne utgifter til livsopphold.
- Kun fast arbeidsinntekt, varige trygdeytelser og faste tilleggsytelser som bostøtte,
barnetrygd og barnebidrag legges til grunn som inntekt.
Overtidsbetaling, midlertidig arbeid eller midlertidige trygdeytelser som AAP,
kvalifiseringsstønad eller individstønad legges normalt ikke til grunn ved beregning av
inntekt.
"

https://www.baerum.kommune.no/globalassets/tjenester/sosiale-tjenester/hjelp-til-bolig/veileder-soknad-startlan.pdf (PDF-fil)

Skrevet

For å få startlån (og lån til bolig generelt) må man ha fast inntekt. Du skal derfor være særs heldig hvis du får startlån på aap, da dette ikke er sikker inntekt over tid.

• Liker 1
Skrevet

Det er en vurderingssak i forhold til økonomien din og muligheten til å betjene et lån på aap. Men, nå jobber jeg med startlån i en kommune hvor veldig få får avslag.....

intekten min (aap) er 213 000 i året ( det som står på selvangivelsen ) Dvs at jeg får utbetalt 13000 kr i  Måndten. Jeg har null formue. Men 200 000 kr i studielån, ikke noe annet lån. Jeg eier bil (vil ikke tjene noe særlig på å selge dn) og har da vanlig utgifter med den. Billig bilforsikring 5000 kr i året. Ellers har jeg innbi forsikring på 700 kr.  

Jeg får ikke bo støtte der jeg leier (leien på 6500 kr ink strøm)

i Bærum får de som er enslig startlån på eller 1,7 mil og 2,150 mil

i din kommune. Ville en med en slik økonomi fått startlån?  Når du bare ser sånn raskt over det. Eller er bilen eller studielånet noe som ødelegger for meg?

Skrevet

Min info etter x antall møter med nav og bank er at man ikke får lån på AAP. Det fordi AAP er en midlertidig ytelse. Man må altså enten ha uføretrygd, som er livslang, og ikke på vedtak f eks 6 og 6 mnd av gangen slik aap er, eller en fast jobb.

Anonymkode: ef701...964

Skrevet

intekten min (aap) er 213 000 i året ( det som står på selvangivelsen ) Dvs at jeg får utbetalt 13000 kr i  Måndten. Jeg har null formue. Men 200 000 kr i studielån, ikke noe annet lån. Jeg eier bil (vil ikke tjene noe særlig på å selge dn) og har da vanlig utgifter med den. Billig bilforsikring 5000 kr i året. Ellers har jeg innbi forsikring på 700 kr.  

Jeg får ikke bo støtte der jeg leier (leien på 6500 kr ink strøm)

i Bærum får de som er enslig startlån på eller 1,7 mil og 2,150 mil

i din kommune. Ville en med en slik økonomi fått startlån?  Når du bare ser sånn raskt over det. Eller er bilen eller studielånet noe som ødelegger for meg?

noen som vet hvor stort lån man kan betjene med denne årsinntekten? Har likt og er i samme situasjn. Aap ungufør tillegg.

og stemmer det at de trekker 7500kr I mnd for å finne ut hvor mye du kan betale I mnd på lån. At 7500kr er minimum man skal leve for.

Anonymkode: fe8d9...7af

Skrevet

Fra Bærum kommunes kriterier for startlån:

"Beregning av betjeningsevne:
Bærum Kommune benytter SIFOs satser for å beregne utgifter til livsopphold.
- Kun fast arbeidsinntekt, varige trygdeytelser og faste tilleggsytelser som bostøtte,
barnetrygd og barnebidrag legges til grunn som inntekt.
Overtidsbetaling, midlertidig arbeid eller midlertidige trygdeytelser som AAP,
kvalifiseringsstønad eller individstønad legges normalt ikke til grunn ved beregning av
inntekt.
"

https://www.baerum.kommune.no/globalassets/tjenester/sosiale-tjenester/hjelp-til-bolig/veileder-soknad-startlan.pdf (PDF-fil)

Hvorfor ble denne ignorert? Høyst relevant innlegg! :) 

Skrevet

Hvorfor ble denne ignorert? Høyst relevant innlegg! :) 

setter pris på alle svar 👍 men har lest denne allerede. Og det står at aap NORMALT ikkr legges til grunn for inntekt.

altså fins det unntak. Jeg har ikkr bare gått et par år på aap. Og dette ser ut til og bli langvarig.. Men ene i sikker inntekt uansett. Enten ufør eller arbeid . 

Skrevet

Lykke til uansett. Og husk at du kan alltid klage på et vedtak for på den måten å få det vurdert på ny :)

• Liker 1
Skrevet

Lykke til uansett. Og husk at du kan alltid klage på et vedtak for på den måten å få det vurdert på ny :)

takk 😊

men der er mulig at jeg uansett ikke har mulighet PgA inntekten er for lav. Må kunne betale ned på dette lånet. Sånt er jeg ikke så god til å regne meg frem til. Det står regnestykker på nett, men skjønte det ikke helt 😛 

noen sier jo at det koster like mye og leie som å eie. Men det spørs når jeg har så billig leie (6500kr)

men ser det er en til i denne tråden som har samme inntekt på aap som lurer. Hadde vært flott om det hadde gått for oss begge 👍

Skrevet

Det er jo uansett ikke mulig å betjene et på mellom 1.7  - 2.1 mill med 13000 utbetalt i måneden.

Kanskje med dagens rentenivå at det kan gå akkurat, men det er ikke rentenivået de legger til grunn når de vurderer betjeningsevnen. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...