Gå til innhold

Kan jeg spørre banken om avdragsfrihet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For et par år siden tok jeg opp boliglån med mine foreldre som kausjonister. De to første årene hadde jeg avdragsfrihet og betalte kun renter på lånet. Nå som den avdragsfrie perioden er over innser jeg at jeg kommer til å slite litt. Jeg er student, med deltidsjobb og banken var klar over hvor lenge studieperioden min kommer til å være .

Jeg har ALDRI vært forsinket meg betaling på lånet (rentene altså) og jeg har heller ALDRI bedt mine foreldre om hjelp til å betale.

Det er noen grep jeg har tatt for å vise velvilje ovenfor banken. 

Jeg har sluttet å snuse, samt sagt opp en del abonnementer. Jeg har skaffet meg en ekstra jobb. i den jobben jeg hadde først hadde jeg ikke faste vakter og var tilkallingsvikar, men i den nye har jeg faste vakter. Så nå har jeg en fast minimumsinntekt jeg kan vise banken, alt annet er en bonus. 

Kan jeg med dette spørre banken om ytterlige avdragsfrihet mens jeg studerer? 

Anonymkode: 19382...b0e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det kan du. Du har ingen negativ hisorie med banken og det er bedre å forebygge problemene enn å vente til de oppstår. 

Noen tips: 

Ta med kontraken til den nye jobben

Ta med bankutskrift for de siste 3 månedene (så de ser om du sløser eller ikke)

Lag et realistisk budsjett

Hvis du presenterer dette for banken så tror jeg det vil ordne seg, men jeg er ingen ekspert. 

Skrevet

Nei tror ikke du kan det. Foreldrene dine er kausjonister og et lån er et lån. Du kan sikkert spørre om å få redusert avdragene eller få en annen betalingsplan enn nå men jeg tror det er umulig at du vil få slippe alle renter og avdrag. Det er isåfall veldig urettferdig.

Anonymkode: cc378...7ad

Skrevet

Nei tror ikke du kan det. Foreldrene dine er kausjonister og et lån er et lån. Du kan sikkert spørre om å få redusert avdragene eller få en annen betalingsplan enn nå men jeg tror det er umulig at du vil få slippe alle renter og avdrag. Det er isåfall veldig urettferdig.

Hvorfor er det urettferdig? Alle kan jo søke om det.

Det kommer vel an på hvor mange år man max får avdragsfrihet i banken din og om de godtar det. Vi kan jo ikke vite om du får det.

Anonymkode: 7ea3d...350

• Liker 1
Skrevet

Avdragagsfrihet har ingenting med å ikke betale renter å gjøre. Det man ber om er å få vente med å begynne å betale ned på selve lånet, noe bankene egentlig tjener på fordi rentene løper lenger.

Spør du, ts, jeg har vondt for å tro at du vil få et nei så lenge du har overholdt forpliktelsene dine til nå.

Lykke til! :)

• Liker 8
Skrevet

Hvorfor tok du opp dette lånet hvis du ikke hadde økonomi til å betjene det? Du burde jo skjønt fra dag en at du ikke ville klare med renter og avdrag, for såpass kontroll har du vel på økonomien? Foreldrene dine skulle i dette tilfellet vært frarådet å stille som kausjonister da både du og banken din burde forutsatt at du ikke ville kunne betjene lånet. 

Anonymkode: 5ef37...97a

• Liker 2
Gjest Margit Spat
Skrevet

Søk mens du kan, for det er blitt foreslått at lån skal ha nedbetalingsplikt, altså at muligheten med avdragsfrihet skal bort. Det er jo bedre for både banken og deg at du betaler kun renter enn at du misligholder alt. Du sier ikke noe om hvor lenge du har tenkt å studere, men du bør legge opp til å begynne å nedbetale så snart du er ferdig studert og ute i jobb. (Vær forberedt på at det ikke blir noe mindre trangt enn du har det i dag, for du skal sikkert betale litt studielån også!!)

Skrevet

Det burde du absolutt gjøre, det er bare tull å betale ned på boliglån nå som det er gratis å låne penger! 

Skrevet

Bankene tilbyr normalt inntil 5 års avdragsfrihet, så det skulle ikke være noe problem. 

Skrevet

Det er vel bare å spørre det...

Anonymkode: 07d62...359

Skrevet (endret)

Søk mens du kan, for det er blitt foreslått at lån skal ha nedbetalingsplikt, altså at muligheten med avdragsfrihet skal bort. Det er jo bedre for både banken og deg at du betaler kun renter enn at du misligholder alt. Du sier ikke noe om hvor lenge du har tenkt å studere, men du bør legge opp til å begynne å nedbetale så snart du er ferdig studert og ute i jobb. (Vær forberedt på at det ikke blir noe mindre trangt enn du har det i dag, for du skal sikkert betale litt studielån også!!)

Det er allerede innført, men kun på nye lån tatt opp etter at den nye forskriften trådte i kraft 1. juli d.å.

Det vil fortsatt være mulighet for avdragsfrihet selv om boliglånet overstiger 70% av boligens verdi, der det dukker opp «senere inntrådte omstendigheter som forventes å være forbigående.» Typisk vil være at man har mistet jobben eller må over på AAP med gode prognoser for å komme tilbake i jobb. 

http://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/nyheter/nyheter/nye-boliglansregler-er-klare/

Endret av Rosalie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...