moy Skrevet 18. november 2015 #1 Skrevet 18. november 2015 noen som har gått ned i vekt uten å trene?jeg bør virkelig gå ned i vekt,veier nesten 100 kg, men har fått forstørret milt (lege sjekker ut) samt att begge hjertehalvdelene er like store, hva som er årsak til dette er foreløpig uvist, men magefølelsen sier, att vekta kan være medskyldig litt om meg, er ca 173 høy og veier tett på 100 kg, veide 90 kg for ca 3 år siden, så ble jeg gravid, veldig nøye med kosten i svangerskapet ,og gikk ned til sammen 10 kg ila svangerskapet, veide 80 kg etter fødsel. Men, gamle vaner(som jeg hadde før svangerskapet) kom fort tilbake , og det gjorde vekta også og vell så det.... Kunne tenkt meg å prøve måltidserstatter til 2 eller 3 av dagens 4 måltider. spiser frokost, lunch, middag og kvelds. (eller hva anbefaler dere?) Tenker å spise middag hver dag, og muligens frokost men erstatte de resterende måltidene. I helgene blir det litt mer komplisert da vi spiser sammen med minsten til stortsett alle måltider,men da tenker jeg å prøve å begrense intaket til f.eks ett knekke brød eller to , en liten porsjon havregryn el , dvs mindre til hvert måltid... og styre unna alt av søtsaker chips,kaker og brus uansett om det er helg eller ei Da jeg sliter både med å motstå fristelser, samt spiser lett for mye til hvert måltid... Jeg har fått beskjed om å ikke trene, eller løfte tungt pga hjerte og milt.... og må passe på min venstre halvdel pga dette... har ikke fått noe beskjed angående gå ned i vekt, men jeg tenker att det ikke er noen dum ide.... Alle tips råd erfaringer ol taes i mot med stor takk
TøydukkeAnna Skrevet 18. november 2015 #3 Skrevet 18. november 2015 Men selv om du ikke skal trene, så kan du vel gå turer, rolige turer. Alt er bedre enn ikke no. Ellers må du nok i veldig stor grad telle kalorier 3
moy Skrevet 18. november 2015 Forfatter #4 Skrevet 18. november 2015 noen som har gått ned i vekt uten å trene?jeg bør virkelig gå ned i vekt,veier nesten 100 kg, men har fått forstørret milt (lege sjekker ut) samt att begge hjertehalvdelene er like store, hva som er årsak til dette er foreløpig uvist, men magefølelsen sier, att vekta kan være medskyldig litt om meg, er ca 173 høy og veier tett på 100 kg, veide 90 kg for ca 3 år siden, så ble jeg gravid, veldig nøye med kosten i svangerskapet ,og gikk ned til sammen 10 kg ila svangerskapet, veide 80 kg etter fødsel. Men, gamle vaner(som jeg hadde før svangerskapet) kom fort tilbake , og det gjorde vekta også og vell så det.... Kunne tenkt meg å prøve måltidserstatter til 2 eller 3 av dagens 4 måltider. spiser frokost, lunch, middag og kvelds. (eller hva anbefaler dere?) Tenker å spise middag hver dag, og muligens frokost men erstatte de resterende måltidene. I helgene blir det litt mer komplisert da vi spiser sammen med minsten til stortsett alle måltider,men da tenker jeg å prøve å begrense intaket til f.eks ett knekke brød eller to , en liten porsjon havregryn el , dvs mindre til hvert måltid... og styre unna alt av søtsaker chips,kaker og brus uansett om det er helg eller ei Da jeg sliter både med å motstå fristelser, samt spiser lett for mye til hvert måltid... Jeg har fått beskjed om å ikke trene, eller løfte tungt pga hjerte og milt.... og må passe på min venstre halvdel pga dette... har ikke fått noe beskjed angående gå ned i vekt, men jeg tenker att det ikke er noen dum ide.... Alle tips råd erfaringer ol taes i mot med stor takk
moy Skrevet 18. november 2015 Forfatter #5 Skrevet 18. november 2015 Men selv om du ikke skal trene, så kan du vel gå turer, rolige turer. Alt er bedre enn ikke no. Ellers må du nok i veldig stor grad telle kalorierfikk beskjed om att jeg ikker må trene eller løfte tungt... jeg kan tillegge att jeg er ufør pga en ulykke sent i tenårene. Resultat dårlig hørsel, konsentrasjon , og tidvis hodepine(men det går greit) Har heller ikke lappen, bare mannen som har... så alle ærend jeg gjør på dagtid er med buss/til fots.... Må i tillegg gå til sammen 20 minutter hver dag i uka i forbindelse med henting /levering i barnehagen, busstoppet ligger 5 minutter unna....
moy Skrevet 18. november 2015 Forfatter #6 Skrevet 18. november 2015 Er dessuten på flyttefot og vil da få mellom 5 og 10 minutter fra huset til busstoppet ....
King in the North Skrevet 18. november 2015 #7 Skrevet 18. november 2015 fikk beskjed om att jeg ikker må trene eller løfte tungt... jeg kan tillegge att jeg er ufør pga en ulykke sent i tenårene. Resultat dårlig hørsel, konsentrasjon , og tidvis hodepine(men det går greit) Har heller ikke lappen, bare mannen som har... så alle ærend jeg gjør på dagtid er med buss/til fots.... Må i tillegg gå til sammen 20 minutter hver dag i uka i forbindelse med henting /levering i barnehagen, busstoppet ligger 5 minutter unna.... Har du mye fritid på dagene?
moy Skrevet 19. november 2015 Forfatter #8 Skrevet 19. november 2015 Har du mye fritid på dagene?ungen går i barnehage , men det er altid noe å ta seg til.... er veldig for å gjøre det som må gjøres på dagtid så man kan tilbringe ettermiddagen med ungen/e men prøver å kule ned som best det lar seg gjøre
Gjest chisandra Skrevet 19. november 2015 #9 Skrevet 19. november 2015 Du høres jo ikke fullstendig inaktiv ut da. Men kaloritelling er nok din beste hjelp med vekten. Test f.eks. Lifesum.
moy Skrevet 19. november 2015 Forfatter #10 Skrevet 19. november 2015 leser om mange som har hatt velykket vektnedgang av nutrilett, men jeg skal jo ikke trene eller anstrenge meg.... kan man få resulater likevell? er det shake man helst skal bruke eller kan man bruke barer? planen er følgende, spise 2 vanlige måltider pr dag, ett brødmåltid(fullkorns knekkebrød eller salat f.eks ) og ett middagsmåltid. og de to resterende i form av barer eller shake da jeg var gravid spiste jeg lite og ofte, spiste ingen søtsaker, eller brus. drakk vann/melk /juice. Ingen kaffe eller the. valgte altid de groveste produktene. etc og det funket jo men det var 10 kg på ett år, jeg trente ikke i denne perioden heller. Hendte vi gikk søndags turer.... men ikke regelmessig. nå vil jeg prøve diett metode fordi jeg ikke kan være fysisk aktiv i tillegg.... og fordi jeg tenker det er enklere å holde styr på matintaket til 2 måltider, enn 4. tanken på sunnere /bedre kosthold har vært innom flere ganger... men har sagt til meg selv att nå skal jeg starte ...
ajarRun Skrevet 19. november 2015 #11 Skrevet 19. november 2015 Du trenger ikke å trene for å gå ned i vekt. Faktisk er det å gå ned i vekt lekende lett, bare spis færre kalorier enn du forbrenner. Alt som trengs er et snev selvdisiplin og å holde munnen igjen.Men trening kan være bra for å trene viljestyrken. Dersom du ikke klarer å trene i 20 minutter fordi det medfører mildt ubehag så er det sikkert vanskelig å motstå sultfølelsen. Selvsagt er det ikke nødvendig hvis du har et snev av viljestyrke.Ikke spis salat (dressing, ost og alt som er godt i salat gjør deg feit). Og du trenger ikke barer, reserver maten til ekte mat. Dersom du vil gå ned i mat, så må du føle deg sulten. Det er ikke så vanskelig å gå ned i vekt, jeg gikk ned 14 kilo på fem uker.
moy Skrevet 19. november 2015 Forfatter #12 Skrevet 19. november 2015 Du høres jo ikke fullstendig inaktiv ut da. Men kaloritelling er nok din beste hjelp med vekten. Test f.eks. Lifesum. Du høres jo ikke fullstendig inaktiv ut da. Men kaloritelling er nok din beste hjelp med vekten. Test f.eks. Lifesum. Du høres jo ikke fullstendig inaktiv ut da. Men kaloritelling er nok din beste hjelp med vekten. Test f.eks. Lifesum.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2015 #13 Skrevet 19. november 2015 Jeg spiser 2 måltider om dagen og shaker 2 måltider. Det fungerer veldig fint for meg! Til frokost spiser jeg 40 gr havregryn med 1 dl skummetmelk (til grøt) og 50 gr bær med sukrin og kanel! Til lunsj spiser jeg en shake, og det gjør jeg så igjen 3 timer senere. Til middag spiser jeg helt ren mat, men aldri mer enn en porsjon! Anonymkode: 6464c...e38
moy Skrevet 19. november 2015 Forfatter #14 Skrevet 19. november 2015 Høres ikke så komplisert, men bra ut jeg har over to dager erstatta 1 måltid med nutrilett bär, men er så koselig å spise frokost sammen med minin , så planen er frokost og middag vanlig , bare mindre , vi skal begynne med matkasse over jul. Skal i morgen bytte ut ett måltid til. Har innkjøpt gresk yoghurt; og kornblanding (northugs) , er veldig glad i gresk yoghurt med bær , korn , nøtter og Akasie honning , ellers har jeg kjøpt inn fullkorn brød fra matmesteren. Min favoritt blant brød faktisk. Og veldig mettende. 1 skive bruker være nok. Så har jeg noe å velge i de måltidene som skal være vanlig mat. De hadde ikke shaker (utenom de derre ferdig shakene ) der jeg var; så jeg kjøpte barer denne gangen.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2015 #15 Skrevet 19. november 2015 Dersom målet er å gå ned i vet så er ikke trening effektivt. "Trening er gram, mat er kilo" er det noen som sier. Det er selvfølgelig ikke hele sannheten, men for de alle fleste er det hva man putter i munnen som er avgjørende. Som noen sier her, tell kalorier. En dame trenger vel rundt 2000 kalorier hver dag.Begynn med å skrive opp alt hva du spiser for tiden og summer opp kaloriene. Tabeller kan du finne på nett. Feks denne http://www.matoppskrift.no/sider/Kalori.asp#axzz3rwh38ORDSe så hva du kan kutte ut for å komme ned i passende kalorimengde.Et tips er å ikke gape over for mye. Gjør du dette vanskeligere enn nødvendig så er det lett å falle av.Noe annet som kan funke er den såkalte 5:2-dietten. Den går ut på at du spiser svært så sunt frem til kl 18 i dager i uken. Feks mandager og torsdager. Da er det viktig å huske på at du ikke skal ta igjen dette på kvelden, men bare spise slik du pleier.Et annet tips er også å gjøre dette sammen med noen. Da er det lettere å gjennomføre og man har noen som kan motivere.Til sist, det er lov med en planlagt "sprekk" av og til. Men la det ikke bli for ofte.Lykke til! Anonymkode: 60b78...782 1
Taklampe Skrevet 19. november 2015 #16 Skrevet 19. november 2015 Jeg ville ikke byttet ut måltider med shake eller nutrilett. Har blant annet ei venninne som tok shake, og det endte alltid med at hun i tillegg til å ta shaken, spiste hun også det måltidet som hun hadde byttet ut. Har også hørt om andre som har gjort dette.Jeg ville heller funnet oppskrifter på mat som er mettende, men kalorifattig. For eksempel er kyllingfillet veldig kalorifattig. Spis dette med masse grønnsaker eller salat for eksempel. En annen ting jeg pleier å gjøre er å drikke masse te, kaffe eller light-brus. Det døyver sultfølelsen.
Fleur Delacour Skrevet 19. november 2015 #17 Skrevet 19. november 2015 Anbefaler deg å melde deg inn i Vektklubb.no.Der får du beregnet kaloritall du bør ligge på for å gå ned i vekt. Der er oppskrifter, tips og motivasjon.Det har hjulpet meg ned 17 kg på 6 mnd, uten trening - bare hverdagsaktivitet/ gåturer.Der er et forum mange får mye støtte fra.Lykke til. 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2015 #18 Skrevet 19. november 2015 Uten å trene hat jeg gått ned 30 kilo på 3.5 mnd.Kun ved å endre på kostholdet og telle kalorier. Så det går helt fint om du bare innstiller deg på det. Anonymkode: a9186...2c9
AnonymBruker Skrevet 19. november 2015 #19 Skrevet 19. november 2015 En Nutrilett-bar har samme kaloriinnhold som to brødskiver med smør og et kokt egg. Evt. bytte smøret med et glass skummet melk. Jeg vet hva jeg ville valgt! Anonymkode: 37b76...6ef 1
moy Skrevet 19. november 2015 Forfatter #20 Skrevet 19. november 2015 Langt bedre enn de x antall skiver jeg spiser.... 4 skiver til ett måltid, med smør og masse ost er ingen problem. Drikker max 2 glass melk til dagen, extra lett melk. .. men problemet mitt er att jeg spiser for mye. Eksempel : frokost 2 skiver brød med smør og ost eller syltetøy.. lunch 4 skiver med snørr og ost /syltetøy /leverpostei /kaviar Middag: 2-3 porsjoner middag 2-4 skiver til kvelds Av og til havregryn med melk til frokost istedet for brød Tenker egentlig shake til 2 måltider pluss 2 vanlige måltider utenom med mindre porsjoner men fikk ikke tak i det idag
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå