Gå til innhold

Er jeg utakknemlig?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Håper inderlig at min sønns kommende hustru er såpass oppegående at hun skjønner at jeg (forhåpentligvis) vil glede meg over det forestående bryllupet' date=' og at jeg ønsker å bidra.......[/quote']

Nettopp! Synes dere skal prøve å huske på at dette er en stor dag for fler enn dere!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har nettopp kommet hjem fra jobb og har nå lest i gjennom alle svarene. :ler: "Begge leire" har nok litt rett.. Tror nok min svigermor på sin rare måte egentlig bare ønsker å hjelpe (og kanskje få litt fart i oss), men samtidig så viser hun ofte dette på litt spesielle måter (slik at jeg misforstår hennes intensjoner). Allerede før jeg fikk arkene (gjesteliste/planleggingsliste) - var jeg ganske arg og klarte ikke akkurat og tenke "klart"... Dette som følge av at jeg tidligere på kvelden, etter å ha spurt samboer hva de egentlig pratet om i bilen fikk svar "***** føler at hun ikke har fått være med å bestemme. Hun vil være med å bestemme lokale, mat, blomster osv. " Akkurat der og da kan jeg love dere at jeg så

Skrevet

Bare en siste kommentar... Jeg er såpass oppegående at jeg vet at det er andre en meg som gleder seg over det forestående bryllupet! Og selv om også svigermor gleder seg til bryllupet,har hun en manipulerende måte å være på: Alt er greit så lenge hun får det slik hun vil ha det! Hvis ikke.... Dette har ført til at jeg er litt hårsår og kanskje overanalyserende i forhold til akkurat henne. Tror kanskje ikke dere har opplevd hvordan det er å ha en skikkelig "vanskelig" svigermor. På grunn av henne har vi nesten avblåst tanken på et stort familiebryllup (og det er ikke bare jeg som har vært fortvilet og inne på denne tanken!). Blant annet har hennes steile meninger ført til vi ikke kan be en person som er svært viktig for oss. Allikevel vil vi ha et bryllup - nettopp fordi vi vil dele dagen med flere! Er fullt klar over at dette er en stor dag for flere en oss!

Gjest Embla s
Skrevet

Bra det ordner seg da!

Er forøvrig så enig med Pjusk, Tex og Pet. Denne kvinnen gifter bort sønnen sin, og hun føler seg kanskje litt utenfor mht planlegging, etc? Det er jo normalt at svigerdøtre har bedre kontakt med sin mor enn med svigermor, så kanskje hun føler trang til "også å være med"?

Når det gjelder gjestelista, syns jeg dette er helt på sin plass, faktisk (og spesielt hvis hun er med på å betale for middagen!) Hun regner vel ikke med at du eller din mor har den fulle oversikt over hvem det kan være naturlig å be fra den siden?

Sier som Tex; hvis jeg noen gang skal gifte bort en sønn, håper jeg at jeg får lov til å være med på planlegging.

Gjest Anonymous
Skrevet
Hvis min svigermor (som jeg ikke har noe supert forhold til) hadde kommet med en slik liste hadde jeg sagt: "Okay, takk. jeg skal titte på det." Uten at jeg dermed følte at hun tok over bryllupet eller at jeg måtte gjøre alt hun noterte ned.

Men å bli slik :evil:  , som enkelte av dere sier, skjønner jeg rett og slett ikke. Hvorfor det??

Helt enig. Her kan man velge to veier å gå.

1. Bli fly forbanna, fornærma og sur på svigermor som blander seg i ting hun ikke har noe med, og evt. skape en stemning som påvirker relasjonen dere i mellom (slik at om noen måneder lager du en ny tråd som heter "Må svigermor komme i bryllupet?")

Eller 2. Være litt overbærende, hun er kanksje usikker på deg men gleder seg sikkert over at sønnen skal gifte seg og sliter mellom å ha kjempelyst til å ringe og være med å planlegge og det å ikke blande seg, så bir det en hybrid hvor hun gjør dette bilstuntet. Heldigvis synes du det er søtt, og tenker at kanskje er det noen gode råd på den lista. Du takker svigermor for hjelpen og tenker for deg selv at du bruker det du liker og resten forkaster du. Dette resulterer i at forholdet mellom deg og svigermor blir bedre og bedre, og hun nevner deg spesielt i den vakre talen hun holder for sin sønn....

Poenget mitt er; hvorfor skal vi alltid skape problemer? Og husk, hvis du krangler med en idiot, ja da er det som regel to idioter som krangler..:-)

Skrevet

Når og hvis min sønner gifter seg så skal jeg garantert holde meg langt unna (med mindre noen spør meg om hjelp).

Jeg har aldri forstått det med at foreldrene skal dras med i planlegging av "barna" sine bryllup - især idag når de fleste har vært samboere i flere år før de gifter seg.

Vi giftet oss etter å ha vært samboere i ett år og det kunne aldri ramlet meg inn å spør mine foreldre hverken om økonomisk eller annen bistand.

Gjest Madam Felle
Skrevet
Jeg stusser også på at bryllupet tilhører bruden og at ingen andre har lov å si noe som helst! Vet at det er mange bruder som er sånn. Et bryllup er da en familiebegivenhet! Jeg har en sønn og den dagen han evt skal gifte seg så håper jeg ikke at jeg blir skviset helt ut og at det blir tatt opp i verste mening hvis jeg har lyst til å delta litt...

Bryllupet mellom min kjære og meg, er akkurat mellom oss to. Det behøver ikke være en familiebegivenhet, for en del gifter seg utenlands ol, og da er jo ikke familien tilstede en gang.

Om vi ønsker hjelp fra familiemedlemmer er noe helt annet, enn at de begynner å legge seg i det selv. Jeg forventer at våre foreldre holder seg unna alt, til vi eventuelt spør om de kan hjelpe med enkelte ting. Ønsker de da å hjelpe er det kjempe fint, men de skal ikke "blande" seg før vi spør. For det er vår dag, og den skal vi ha som vi ønsker.

Gjestelisten er helt og holdent vårt ansvar, og der har IKKE våre foreldre noe de skulle sagt. Derfor anser jeg det som frekt, når svigermoren her kommer med en gjesteliste over de hun ønsker skal være med. Får da være måte på innblanding fra foreldrene. og jeg hadde sagt at beklager, men gjestelisten klarer vi fint å finne ut av selv. :wink:

Skrevet

Jeg hadde ikke blitt rasende hvis svigermor(som jeg har ett veldig godt forhold til)hadde kommet med en sånn liste.Hadde heller sagt at jeg satt pris på det hun gjorde men at vi ikke hadde kommet så langt i plannlegginga og at vi sier ifra hvis det er noe vi trengte hjelp til.

Skrevet

Neste gang vi drar til svigermor kommer vi nok til å ta med begge gjestelistene - det forslaget vi har satt opp og hennes forslag. Vi hadde jo uansett tenkt til å vise henne gjestelisten vi har satt opp og spørre om det er noen vi har glemt, eller om hun synes vi burde gjøre noen endringer. I hennes liste står det flere navn som min samboer ikke kjenner + at hun har satt opp flere av sine venninner. Dette syntes min samboer ble feil og han kommer til å si det, hvis det er veldig viktig for henne at disse personene kommer får de heller komme til kaffen/festen etterpå. Ellers var listen helt lik.

Skrevet

Dersom jeg får en sønn eller datter, og om de skal gifte seg. Da kommer jeg forhåpentligvis til å la dem planlegge bryllupet sitt slik de vil ha det.

Selvfølgelig er det en familiebegivenhet, men det er jo barnedåp, konfirmasjon og 50-årslag også. Og da er det ingen som kommer drassende med gjestelister og huskelister til den som skal feires. Bryllup er og blir brudeparets store dag, men jeg kan selvfølgelig skjønne at de som står paret nær ønsker å bidra. Med å bidra betyr ikke at en fritt kan komme med huske- og gjesteliste over slik i dette tilfelle svigermor, ønsker å ha det.

Og det er tydeligvis ikke bare jeg som mener dette. Våre foreldre tok det som helt naturlig at det var vi som skulle planlegge. Så lenge vi snakket med dem og spurte dem om råd til det vi trengte råd til, fikk de være med i planleggingen. Om svigermor eller mamma helt av seg selv hadde laget forslag til gjesteliste over sin familie, da hadde jeg reagert, og jeg vil ikke gå med på å bli kalt bridezilla av den grunn. Hadde vi ikke hatt full oversikt over familien, så er det jo klart at vi hadde spurt om hjelp.

Og i vårt tilfelle var det faktisk jeg som satt og koste meg med detaljer, for brudgommen selv synes slikt er småkjedelig og da fikk jeg frie tøyler. Så jeg planla alt slikt, og jeg hadde som sagt ikke satt pris på om noen plutselig skulle gjort det for meg. Om tanken var god så hadde jeg skjønt det, men selve listen hadde jeg mislikt sterkt.

Det er stor forskjell mellom å diskutere og gi muntlige råd og påminnelser enn å skrive en såkalt fasitliste.

Nei, jeg holder på at jeg hadde blitt rimelig irritert. Litt tiltro ville jeg hatt.

Så får de som heller ville svelget kamelen gjort det. Jeg hadde ikke latt som jeg hadde satt pris på slik uønsket hjelp.

Skrevet

Det er vel egentlig rett og rimelig at de kommer med sine gjestelister om de er med og betaler for bryllupet?

At hun vil bestemme farger på blomster er litt "far out", men er det ikke vanlig at foreldre har gjester de vil ha i bryllupet om de betaler?

Mine og hans foreldre holdt seg klokelig nok borte fra planleggingen til vårt bryllup, med mindre de ble spurt, og det har jeg som mål også om jeg skulle gifte bort noen en gang

Skrevet
Det er vel egentlig rett og rimelig at de kommer med sine gjestelister om de er med og betaler for bryllupet?

At hun vil bestemme farger på blomster er litt "far out", men er det ikke vanlig at foreldre har gjester de vil ha i bryllupet om de betaler?

Mener du at foreldre kan invitere "sine egne" gjester? Dette er ingen forretningsmiddag eller foreningslag.

Eller mente du at dersom foreldrene ønsker f.eks å ha absolutt hele familien, mens brudeparet selv kun ønsker noen få, da bør foreldrene ha siste ordet?

Hvordan kan det være brudeparets dag om foreldre skulle bestemme dette? jeg ville ikke hatt en eneste gjest som enten jeg eller mannen min hadde virkelig ønsket skulle være der.

På stedet vi hadde bryllupet fortalte de at brudepar faktisk ganske ofte ble satt til side når det gjaldt planlegging og gjesteliste. Det fortalte hun fordi hun hadde lagt merke til at vi som brudepar ordnet og planla alt som vi ønsket. Og det måtte hun bare si at det syntes hun var så bra. Flere ganger ble bryllupene rene forretningsmiddager, sa hun, der foreldre inviterte folk som de gjerne ville ha, men som brudeparet ikke kjente ofte. Jeg ble faktisk sjokkert jeg. En ting er at foreldre ofte betaler en del, men det bør da ikke bety at de har rett til å ta over hele planleggingen.

Hos oss så vi pengene som en ekstra gave, som vi selvfølgelig disponerte som vi ønsket. Foreldrene våre kjøpte ikke aksjer i bryllupet.

Skrevet

Enik med Pjusk, Pet, Tex, Embla o.s.v

Synes ting blir tatt litt i verste mening her.

Man ser jo bare i denne tråden at det ikke er en felles enighet om at bryllupsplanleggingen tilhører bruden. Da kan man jo ha litt forståelse for at bruden og svigermor kan oppfatte dette forskjellig.

Jeg hadde tatt det som en indikasjon på at svigermor gledet seg over bryllupet og ønsket å være med på planleggingen. Og det hadde jeg satt veldig pris på. Og så lenge hun ikke krever, men bare foreslår synes jeg det er storm i et vannglass å bli så irritert. Da velger man jo å ta ting i verste mening.

Det er ofte to måter å se en sak.

Om du synes hun legger seg opp i for mye så får du si fra til henne da. Hun kan faktisk ikke stille KRAV til hva dere skal gjøre eller hvem dere skal invitere. Avgjørelsene er deres uavhengig av hva hun måtte mene. Dere kan ikke bli sure på henne om det er dere som har problemer med å si nei.

Er du lur og tenker strategisk velger du et område som hun kan mye om/vil like å ha ansvar for og spør henne uoppfordret om hjelp med det.

Og de forslagene dere ikke liker er det bare å takke for og så si at "vi kan nok ikke invitere den og den fordi vi ikke føler at vi kjenner dem, og dessutren må det stå litt i forhold til hvor mange og hvordan vi inviterer fra den andre siden."

Skrevet

Mener du at foreldre kan invitere "sine egne" gjester? Dette er ingen forretningsmiddag eller foreningslag.

Eller mente du at dersom foreldrene ønsker f.eks å ha absolutt hele familien, mens brudeparet selv kun ønsker noen få, da bør foreldrene ha siste ordet?

Ja, jeg mener at dersom foreldre betaler nesten hel bryllupet for deres barn, så er en av "drawbackene" at foreldrene gjerne vil ha mer innflytelse over sånt som feks gjestelisten. Det kan bety "forretningsforbindelser" eller det kan bety hele familien i stedet for noen få.

Vil man ha full egenråderett overbryllupet er nok det beste å betale alt selv.

Jeg er enig at det ikke burde vært slik, men jeg tror det er ganske vanlig.

Jeg er også enig i at man bør prøve å la "svigermor" få være med på planlegging og forberedelser der dere mener hun kan. Og gjerne finne ett område dere vet hun liker å holde på med.

Skrevet

Jeg savnet faktisk at svigerforeldrene ikke bidra med noe i god tid på forhånd. Følte da at de satt ohg tenkte sitt, uten at de sa noe til oss.

En uke før bryllupet presterte svigerfar å si til mannen min per telefon (de bor langt unna) at noen av mannen min sine søskenbarn var blitt skuffet fordi de ikke var invitert. Mannen min hade ikke møtt disse på over 20 år. Og de har ikke vært på hans alder, så han har egentlig aldri hatt kontakt med dem.

Vi inviterte noen fettere som vi hadde møtt de siste årene begge to. Og noen kusiner fra min side.

Jeg syntes det var håpløst at svigers skulle komme med dette så nærme bryllupet. De kunne tidd still.

Men hadde jeg fått en iste presentert, så hadde vi kunne gjøre slik som Vivekke skrev; tatt med egen liste og forklart hvorfor den og den er utelatt. Ville kanskej gardert meg med navn på egne venner som man utelater pga økonomi/plassmangel, dersom man vet at svigermor er vanskelig.

Sett opp en liste der alle er med, så stryker dere ut en her og der, og sitter igjen med den lista dere i sunn fornuft tidligere har kommet fram til.

Alt det andre kan jo tyde på gode råd fra en som gjerne vil at bryllupet skal bli fint. Men du har kanskje lært å ikke ta alt din mann sier så bokstavelig heretter. Det er jo lite som skal til før det skjøre forholdet til svigermor skulle bli kaos. Da er det lurt å først tenke at "dette er så rart at det kan umulig stemme". Jeg har selv erfart at med den instillingen så viser det seg ofte at det stemmer og at jeg har vært heldig som ikke har trodd det verste med en gang. De fleste uoverensstemmelser der den ene part oppfører seg helt urimelig, bunner ofte i en misforståelse/feil oppfatniing av hva den andre sa/mente.

Har selv blitt "offer" for forhåndsdømming av mine meninger. Spurte da om hva vedkommende trodde at jeg mente. Svaret hun kom med overrasket meg fullstendig. "Tror du virkelig at jeg er så fæl!!!" :o Tydeligvis så trodde hun det. Da fikk vi oppklart en hel del ting, og forholdet er totalt endret etterpå.

Skrevet

Ja, jeg mener at dersom foreldre betaler nesten hel bryllupet for deres barn, så er en av "drawbackene" at foreldrene gjerne vil ha mer innflytelse over sånt som feks gjestelisten. Det kan bety "forretningsforbindelser" eller det kan bety hele familien i stedet for noen få.

Vil man ha full egenråderett overbryllupet er nok det beste å betale alt selv.

Jeg er enig at det ikke burde vært slik, men jeg tror det er ganske vanlig.

Jeg har bare en ting å si om den saken: Grøss og gru! :o

Skrevet

Jeg er helt enig med deg: Grøss og gru. Men slik tror jeg saken er, dessverre

Skrevet

Slikt trodde jeg faktisk hørte til fornminnene. Takk og pris for at jeg ikke måtte gjennom det samme. Jeg er 99% sikker på at jeg hadde trukket meg fra hele bryllupet dersom mine eller hans foreldre hadde prøvd seg på slikt.

Så sta er jeg faktisk. Det hadde jeg tatt som et svært overtramp.

Skrevet

Det er jeg også helt enig med deg i, og jeg ville gjort akkurat det samme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...