Gå til innhold

sende meldekort når man er sykemeldt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Saken er at jeg har vært sykemeldt en god stund... nav har friskmeldt meg til arbeidsformidling, noe som vil si at jeg får sykepenger i 12 uker før jeg går over på dagpenger. HVIS jeg sier opp. Det har jeg ikke enda. Det jeg syns er rart er at sist jeg snakket med legen min så hadde ikke hun snakket med nav... og det er vel strengt talt kun legen så kan friskmelde meg, ikke nav? Hvis jeg sier opp selv får jeg 8 ukers karantene før jeg får dagpenger, men siden jeg nå får sykepenger i 12 uker før dagpenger, vil det si at jeg slipper unna den karantenetiden? Altså at karantenetiden inngår i de 12 ukene jeg får sykepenger?

Og: nav mener jeg må begynne å sende meldekort fordi jeg er friskmeldt til arbeidsformidling. Men jeg har jo ikke sagt opp og er ikke registrert som arbeidssøker enda. Hvorfor må jeg det, når jeg er sykemeldt?! Får ikke noe skikkelig eller forståelig svar fra nav....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lenge har du vært sykemeldt, da? Har det blitt avholdt dialogmøter mellom arbeidsgiver, lege og deg? Er det noe som tilsier at du ikke kan gå tilbake til arbeidsgiver med din sykdom, men at du kan ta annet arbeid?
Det er masse som kan spille inn her, så uten mer info er det ingen som kan svare....

Skrevet

Har vært sykemeldt i 6 mnd. Har hatt dialogmøte ja, men fikk ikke ha med meg noen, så nav har prøvd å presse meg til å si opp osv.  Resten vil jeg ikke si noe om, men dette med karantenetiden når man sier opp da? Kan noen svare på det? :)

Skrevet

NAV skal ikke presse deg til å si opp, men det er jo et viktig poeng her om sykdommen din er av en slik art at du aldri vil kunne komme tilbake til den jobben du har.
Dersom du har mistet en fot vil du ikke lengre kunne være maratonløper, men du vil kunne jobbe på kontor, ikke sant?

Om du må si opp jobben din pga helsen så får du fritak for karantenetiden. Da trenger du bare en legeerklæring på det.

Anonymkode: 85d12...f5e

Skrevet

NAV skal ikke presse deg til å si opp, men det er jo et viktig poeng her om sykdommen din er av en slik art at du aldri vil kunne komme tilbake til den jobben du har.
Dersom du har mistet en fot vil du ikke lengre kunne være maratonløper, men du vil kunne jobbe på kontor, ikke sant?

Om du må si opp jobben din pga helsen så får du fritak for karantenetiden. Da trenger du bare en legeerklæring på det.

Anonymkode: 85d12...f5e

This :)

Det er derfor man har fritaksordningen - nettopp for å kunne skifte jobb som arbeidssøker fordi man er frik nok til annet arbeid. Så man "frikjøpes" fra karantenetid og gis 3 måneders inntektssikring til å finne annen jobb.Dette er viktig for ikke å spise av sykepengedagene sine dersom man er firks til annet. Dette brukes gjern når man har arbeidskonflikt eller når arbeidskontraten utløper mens man er syk.

Anonymkode: 26090...3e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...