AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #1 Skrevet 18. november 2015 Jeg har prøvd å lage sjokolademousse to ganger nå. Men den får slike biter av egg og sjokolade i seg! Hva gjør jeg galt?! Prøvd denne oppskriften: http://www.detsoteliv.no/oppskrift/lys-sjokolademoussedessert-til-17-maiGanske rett frem. Tror det er smelting av sjokolade jeg gjør feil.. For når jeg tar i eggene så blir det ufattelig hardt og klumpete! Det jeg gjør er å tar en kasserolle med vann. Setter den på platen på nesten høyest varme. Har en stålbolle hvor vannet går over sjokoladen. Tar oppi sjokolade, når det har smeltet helt så tar jeg oppi eggeplommene og da blir det litt klumpete og hardt ganske fort. Pisker så krem mens sjokoladen smelter også tar jeg sjokoladeblandingen oppi kremen og vender, men de klumpene forsvinner ikke helt! Bruker slikkepott når jeg vender det sammen litt og litt. Hva gjør jeg feil? Anonymkode: b8c73...06a
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #2 Skrevet 18. november 2015 Den smeltede sjokoladen er for varm og eggeplommene koagulerer. Det du må gjøre er å ta bollen med sjokolade vekk fra vannbadet en liten stund. Sett bollen på benken. Sjokoladen må få lavere temperatur før du blander i eggeplommene. Anonymkode: f9594...080 9
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #3 Skrevet 18. november 2015 Bollen skal ikke i vannet når du smelter sjokoladen, da blir den for varm og klumper seg når den kjøles nes Anonymkode: fd640...902 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #4 Skrevet 18. november 2015 Den smeltede sjokoladen er for varm og eggeplommene koagulerer. Det du må gjøre er å ta bollen med sjokolade vekk fra vannbadet en liten stund. Sett bollen på benken. Sjokoladen må få lavere temperatur før du blander i eggeplommene.Anonymkode: f9594...080Bollen skal ikke i vannet når du smelter sjokoladen, da blir den for varm og klumper seg når den kjøles nesAnonymkode: fd640...902Åja... tusen takk Blir ikke sjokoladen stiv av å stå på benken? Bør den være finger-varm? Altså kropstemperatur? Hjelper det hvis eggene ligger på benken i en halvtime og blir litt varme? ts Anonymkode: b8c73...06a
sportsidiot Skrevet 18. november 2015 #5 Skrevet 18. november 2015 Du kan også alltids kjøpe ferdigpakkene fra Freia//Sportsidiot 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #6 Skrevet 18. november 2015 Du kan også alltids kjøpe ferdigpakkene fra Freia//SportsidiotJeg er sta og skal lage det fra bunnen av. Jeg ei voksen jente nå. Må jo øve meg til den dagen jeg blir husmor. TS Anonymkode: b8c73...06a 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #7 Skrevet 18. november 2015 Åja... tusen takk Blir ikke sjokoladen stiv av å stå på benken? Bør den være finger-varm? Altså kropstemperatur? Hjelper det hvis eggene ligger på benken i en halvtime og blir litt varme? tsAnonymkode: b8c73...06aSjokoladen blir ikke automatisk stiv av å stå litt og vente. Det er jo det du må gjøre for å få til sjokolademoussen. Anonymkode: f9594...080
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #8 Skrevet 18. november 2015 Sjokoladen blir ikke automatisk stiv av å stå litt og vente. Det er jo det du må gjøre for å få til sjokolademoussen.Anonymkode: f9594...080Men liksom sjokoladen før den blandes med kremen jeg tenker på og før egget skal oppi. TS Anonymkode: b8c73...06a
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #9 Skrevet 18. november 2015 Men liksom sjokoladen før den blandes med kremen jeg tenker på og før egget skal oppi. TSAnonymkode: b8c73...06aNiks. Anonymkode: f9594...080
Gjest Dwight Skrevet 18. november 2015 #10 Skrevet 18. november 2015 Smelt sjokoladen før du begynner på resten, da får den kjølt seg ned i mellomtiden Hvis vannbad blir helt umulig så kan du smelte det i mikroen, ha et par spiseskjer med melk så det klumper seg.Dette klarer du!
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #11 Skrevet 18. november 2015 Skal gå å prøve å lage det nå. Wish me luck!! Bilder kommer etterpå. iik gruer meg, vil ikke ødelegge denne også. ts Anonymkode: b8c73...06a
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #12 Skrevet 18. november 2015 Jeg.Gir.Opp. Samme som før, bare verre. ts Anonymkode: b8c73...06a
Gjest Zeitgeist Skrevet 19. november 2015 #13 Skrevet 19. november 2015 Oppskrifta virker jo temmelig enkel, så jeg må bare spørre: Bruker du kald fløte? Hvis fløten er varm/romtemperert, vil du nemlig etterhvert få smør når du pisker den.Hvis jeg var deg, så ville jeg ha prøvd følgende:Smelt sjokoladen i et vannbad, og la den smelte langsomt (dvs. sett sjokoladen i vannbad, og la dette varmes opp samtidig som kjelen med vann varmes opp over middels varme. Husk også at vannbadet ikke skal være i kontakt med bunnen av kjelen). Rør forsiktig i sjokoladen med jevne mellomrom. Når sjokoladen er fullstending smeltet og flytende, tar du vannbadet vekk fra kjelen, og setter det til side. La den stå og kjøle seg ned i ti minutter. Du kan også røre litt rundt (spesielt i kantene) for å påskynde kjøleprosessen litt.Mens sjokoladen kjøler seg ned, pisker du kald fløte i en kald bolle, og skiller eggene. Stikk fingeren ned i sjokoladen, den skal fortsatt være varm (rundt 40-50 grader), men ikke så varm at du brenner deg. Ha i eggplommene og pisk godt sammen. Vend sjoko-eggeblandingen inn i den kalde kremen. Forøvrig råder jeg deg til å bruke "ordentlig" sjokolade når du lager mousse, ikke billig kokesjokolade e.l. Hvis du synes den smaker for lite søtt, kan du heller ha litt sukker i fløten når du pisker kremen.
Chizue Skrevet 19. november 2015 #14 Skrevet 19. november 2015 Jeg er sta og skal lage det fra bunnen av. Jeg ei voksen jente nå. Må jo øve meg til den dagen jeg blir husmor. TSAnonymkode: b8c73...06aDen der minnet meg om en episode hjemmeifra...Ei stund smakte hjemmebakte boller helt nydelig og jeg spurte og gravde etter oppskrifta som moren min brukte, men til ingen lykke..Til en dag jeg fant 1-2-3 bollepakning i søpla...Ble litt deppa.. "nei nei, det er en hemmelig oppskrift jeg bruker"-Men hun hadde i litt ekstra så var ikke bare en ferdigblanding...Stå på!Du klarer det nok tilslutt!:)Eller så kan du se om du finner slike matlagingsvideoer, f.eks på engelsk, slik at man får med seg fremgangsmåten
AnonymBruker Skrevet 19. november 2015 #15 Skrevet 19. november 2015 Oppskrifta virker jo temmelig enkel, så jeg må bare spørre: Bruker du kald fløte? Hvis fløten er varm/romtemperert, vil du nemlig etterhvert få smør når du pisker den.Hvis jeg var deg, så ville jeg ha prøvd følgende:Smelt sjokoladen i et vannbad, og la den smelte langsomt (dvs. sett sjokoladen i vannbad, og la dette varmes opp samtidig som kjelen med vann varmes opp over middels varme. Husk også at vannbadet ikke skal være i kontakt med bunnen av kjelen). Rør forsiktig i sjokoladen med jevne mellomrom. Når sjokoladen er fullstending smeltet og flytende, tar du vannbadet vekk fra kjelen, og setter det til side. La den stå og kjøle seg ned i ti minutter. Du kan også røre litt rundt (spesielt i kantene) for å påskynde kjøleprosessen litt.Mens sjokoladen kjøler seg ned, pisker du kald fløte i en kald bolle, og skiller eggene. Stikk fingeren ned i sjokoladen, den skal fortsatt være varm (rundt 40-50 grader), men ikke så varm at du brenner deg. Ha i eggplommene og pisk godt sammen. Vend sjoko-eggeblandingen inn i den kalde kremen. Forøvrig råder jeg deg til å bruke "ordentlig" sjokolade når du lager mousse, ikke billig kokesjokolade e.l. Hvis du synes den smaker for lite søtt, kan du heller ha litt sukker i fløten når du pisker kremen. Jeg gjorde dette i går. 2 porsjoner, ingen funket! Når jeg tar i eggene så ble det veldig klumpete, men i går ble det litt mindre klumpete. Men da jeg forsiktig vendte det inn i kremen så ble kremen nesten flytende fordi det tok for lang tid. Til slutt ble jeg så forbannet at jeg bruke håndmikseren for å få fjernet de siste klumpene. Var da dødssliten i armen, for det tok så himla lang tid å få vendt det sammen. Fløyelsmykt ble det, men luftig hahah langt ifra. ts Anonymkode: b8c73...06a
AnonymBruker Skrevet 19. november 2015 #16 Skrevet 19. november 2015 Jeg synes det funker bedre å ha sjokoladen oppi eggeplommene enn motsatt. Ha først bittelitt sjokolade i eggeplommene, rør godt, og ha så i resten av sjokoladen. Anonymkode: 74d0f...246 1
Gjest Zeitgeist Skrevet 19. november 2015 #17 Skrevet 19. november 2015 Jeg gjorde dette i går. 2 porsjoner, ingen funket! Når jeg tar i eggene så ble det veldig klumpete, men i går ble det litt mindre klumpete. Men da jeg forsiktig vendte det inn i kremen så ble kremen nesten flytende fordi det tok for lang tid. Til slutt ble jeg så forbannet at jeg bruke håndmikseren for å få fjernet de siste klumpene. Var da dødssliten i armen, for det tok så himla lang tid å få vendt det sammen. Fløyelsmykt ble det, men luftig hahah langt ifra. tsAnonymkode: b8c73...06aHmmm. Jeg har lest litt i ymse kokebøker jeg har, og i Kokkelandslaget Kokebok skal moussen bli fløyelsaktig, men ikke nødvendigvis luftig. I tillegg skal ikke sjokoladen varmes til mer enn 55 grader Celsius.I et par andre kokebøker står det at man skal skille eggene. Pisk eggeplommene sammen, og når sjokoladen har avkjølt seg litt, heller man litt om litt av sjokoladen i de piskede eggeplommene samtidig som man rører (dette vil mest sannsynlig hjelpe på, siden du har litt varm sjokolade i eggene om gangen, og temperaturutligninga blir bedre for eggene sin del, og dermed mindre sjanse for eggene koagulerer). Eggeplomme-sjokoladeblandingen vendes inn i fløten, som så piskes til krem, og settes kaldt. Til slutt stivpiskes eggehvitene, og de vendes forsiktig inn i kremen for å gi moussen mer luftighet. Igjen, det er viktig at alt forutenom sjokoladen er kjøleskapskald, Det vil si, sett bollene du skal piske kremen og eggehvitene i inn i kjøleskapet (eller fryseren i ti minutter) før du begynner. Eggene bør også være "lunkne" og ikke romtemperert. I tilleg må bollen du stivpisker eggehvitene i, være helt fettfri. Visstnok skal det også hjelpe på å ha en teskje maizena i fløten før du pisker den til krem. Da holder kremen seg lengre stiv.
Kamikatze Skrevet 19. november 2015 #18 Skrevet 19. november 2015 Åja... tusen takk Blir ikke sjokoladen stiv av å stå på benken? Bør den være finger-varm? Altså kropstemperatur? Hjelper det hvis eggene ligger på benken i en halvtime og blir litt varme? tsAnonymkode: b8c73...06aAlltid! Nesten alle kake- og dessertoppskrifter er basert på at råvarene holder rundt romtemperatur, hvis ikke annet fremgår.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2015 #19 Skrevet 31. desember 2015 Jeg har tidligere hatt samme utfordringer med å lage sjokolademousse. For å unngå at eggeplommene/sjokoladen klumper seg må den flytende sjokoladen blandes med eggedosis. Anbefaler følgende oppskrift: http://oppskrift.klikk.no/sjokolademousse/1729/ Lykke til! Anonymkode: 2d0ef...c28
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2015 #20 Skrevet 31. desember 2015 Den 18.11.2015 at 20.08, AnonymBruker skrev: Jeg har prøvd å lage sjokolademousse to ganger nå. Men den får slike biter av egg og sjokolade i seg! Hva gjør jeg galt?! Prøvd denne oppskriften: http://www.detsoteliv.no/oppskrift/lys-sjokolademoussedessert-til-17-mai Ganske rett frem. Tror det er smelting av sjokolade jeg gjør feil.. For når jeg tar i eggene så blir det ufattelig hardt og klumpete! Det jeg gjør er å tar en kasserolle med vann. Setter den på platen på nesten høyest varme. Har en stålbolle hvor vannet går over sjokoladen. Tar oppi sjokolade, når det har smeltet helt så tar jeg oppi eggeplommene og da blir det litt klumpete og hardt ganske fort. Pisker så krem mens sjokoladen smelter også tar jeg sjokoladeblandingen oppi kremen og vender, men de klumpene forsvinner ikke helt! Bruker slikkepott når jeg vender det sammen litt og litt. Hva gjør jeg feil? Anonymkode: b8c73...06a Jeg har tidligere hatt samme utfordringer med å lage sjokolademousse. For å unngå at eggeplommene/sjokoladen klumper seg må den flytende sjokoladen blandes med eggedosis. Anbefaler følgende oppskrift: http://oppskrift.klikk.no/sjokolademousse/1729/ Lykke til! Anonymkode: 2d0ef...c28
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå