Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syns du barna burde få skolemat på skolen? Lunsj, frukt og drikke?

Hørte at alle skolene i Mo i Rana hadde innført dette. Foreldrene betalte 700,- i året for maten.

Synes dette er et glimrende tilbud, og håper at flere kommuner kommer med dette tilbudet etterhvert.

Videoannonse
Annonse
Gjest lilletroll
Skrevet

Høres ut som et flott initiativ!!

Skrevet

Både og syns jeg... På en måte har man jo kontroll over det barna spiser ved å ha med matpakke hjemmefra...Men på den annen side er det jo deilig for barna med fersk mat, og at vi slipper lage matpakke..hehe!

Skrevet

Dette syntes jeg så absolutt skulle bli på alle skoler.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Er helt for noe slikt, for jeg tror barna hadde spist mer med en sånn ordning.

Skrevet

Det er jeg helt for. Hva er det som liksom er så fantastisk med den norske matpakka? Sønnen min begynte på ungdomsskolen i år og der har de elevdrevet kantine hvor de selger grove påsmurte baguetter og yogurt og juice, altså ikke usunne ting. På et foreldremøte var det et par mødre som ville ha med oss andre og bli enige om at ungene IKKE skulle kjøpe mat i kantina, men ha med matpakke, for norsk matpakke med brødskiver gikk det liksom ikke an å vokse opp uten. :o Sønnen min har med seg salat, pitabrød, pannekaker ol. når han har med mat hjemmefra, brødskiver blir ikke spist. Et par ganger i uka kjøper han mat i kantina. Skulle ønske de kunne servere varm mat til lunsj som de gjør i andre land, men den norske matpakketradisjonen er så inngrodd så det tar nok mange generasjoner å bli kvitt den.

Skrevet

Jeg er også for kantine på skolen med ett godt utvalg av sunn men likevel spennende mat.

Vi hadde nettopp foreldremøte i barnehagen og diskuterte dette med mat. En av foreldrene i barnehagen er helsesøster på barneskolen like ved og hun kunne fortelle om barn som kom på skolen med pizza, boller og vafler i matpakka... og brus i drikkeflaska. Og med ett sånt kosthold så tar det ikke lang tid før vi tar igjen USA på fedmestatistikken. :roll:

Det er også en del barn som har med seg brødskiver (evt loffskiver) med sjokoladepålegg.... og saft i flaska. :o

For meg så er dette heeelt på viddene, både med tanke på at de får i seg mer sukker enn nødvendig i utgangspunktet, men også fordi at dette må jo skade tennene noe helt forferdelig. Tenk deg det da; først så spiser man kanskje 1 brødskive(eller loff som mange bruker) med sjokoladepålegg til frokost... så får man kanskje med seg boller, vafler, pizza ol i matpakka og drikker saft... det vil da si at ungen kun har fått i seg usunn sterkt sukkerholdig mat hele dagen. Og dette må da slå tilbake etterhvert. :-?

Skrevet
Jeg er også for kantine på skolen med ett godt utvalg av sunn men likevel spennende mat.

Vi hadde nettopp foreldremøte i barnehagen og diskuterte dette med mat. En av foreldrene i barnehagen er helsesøster på barneskolen like ved og hun kunne fortelle om barn som kom på skolen med pizza, boller og vafler i matpakka... og brus i drikkeflaska. Og med ett sånt kosthold så tar det ikke lang tid før vi tar igjen USA på fedmestatistikken. :roll:  

Det er også en del barn som har med seg brødskiver (evt loffskiver) med sjokoladepålegg.... og saft i flaska. :o  

For meg så er dette heeelt på viddene, både med tanke på at de får i seg mer sukker enn nødvendig i utgangspunktet, men også fordi at dette må jo skade tennene noe helt forferdelig. Tenk deg det da; først så spiser man kanskje 1 brødskive(eller loff som mange bruker) med sjokoladepålegg til frokost... så får man kanskje med seg boller, vafler, pizza ol i matpakka og drikker saft... det vil da si at ungen kun har fått i seg usunn sterkt sukkerholdig mat hele dagen. Og dette må da slå tilbake etterhvert.  :-?

Pizza er det vel ikke noe galt å spise til lunsj! Det er en deig med noe oppå, ikke så forskjellig fra ei brødskive. Hva ungene har med seg som niste kan ingen andre bry seg med. Fint å gi gode råd og legge forholdene til rette for et godt kosthold, men til syvende og sist er det opp til hver enkelt familie. Det hender at sønnen min har med seg vafler med brunost og jeg hadde blitt rasende hvis matpakkepolitiet skulle komme å si et dette er ikke lov, gitt!

Skrevet

Det er latterlig at vi ikke har skolemat i Norge!

Skrevet

Synes også godt at vi kunne hatt det slik på alle skoler i landet! Å smøre mat på skolen gir mye bedre matlyst en å ta med mat hjemmefra som ligger i sekken flere timer før man spiser den! I barnehagen som sønnen min gikk hadde de det slik og jeg må si at det er savnet nå som han er begynt på skolen!

Klems Charmina

:babyjente: 41 dager til termin :babyjente:

Skrevet

Jeg syns det ville være kjempebra med (sunn) skolelunsj. Tror også det kunne være bra for det sosiale samværet elvene mellom, å sitte samme og spise i en felles kantine. MEN - jeg vil at det skal være sunn mat, ikke skolebrød og boller!

Gjest LoisLane
Skrevet
Skulle ønske de kunne servere varm mat til lunsj som de gjør i andre land, men den norske matpakketradisjonen er så inngrodd så det tar nok mange generasjoner å bli kvitt den.

Hvorfor vil du absolutt bli kvitt den norske matapakka?

Stemmer forresten for skolemat, men det vil koste mange kroner å bygge om skolen rundt om i landet for å gjøre dette mulig.

Skrevet

Det hadde vært kjempefint med sånn ordning på skola, de har frøvd seg litt frem her vi bor og det var veldig populært.Har store problemer med å få ungen til å ta med seg matpakke hjemmefra, "svett ost" er ikke direkte lekkert da......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...