Gå til innhold

Greit å gjøre forskjell på denne måten?

Anbefalte innlegg

Gjest incognita
Skrevet

Jeg skammer meg litt over følelsene som strømmer gjennom kroppen min akkurat nå etter en lengre telefonsamtale med min mor, og vil gjerne høre deres tanker og synspunkter. 

Jeg fikk en snap fra min skjønne kusine tidligere i dag hvor hun fortalte at hun, takket være vår kjære mormor, har fått bestilt seg en tur til Mexico i januar sammen med sin samboer. Jeg gratulerte og sa at det høres helt fabelaktig ut, og spurte samtidig om det var noen spesiell grunn til at vår felles bestemor spanderer denne ferieturen. Hun fortalte meg så at for en tid tilbake ga min mormor alle sine 4 barn 20 000kr som de skulle fordele på seg selv og sine barn igjen. Kusinen jeg pratet med har bare ett søsken, så naturlig nok ble det en grei sum på hver av de. 

Jeg har ikke hørt noe om disse pengene, og spurte min mor ydmykt om hun kjente til dette. Jada, det gjorde hun. Hun og min far hadde også mottatt samme sum, men fordi vi er 5 søsken så de det ikke som lønnsomt å fordele pengene mellom oss, for "det ville ikke utgjort så mye uansett".  

Hun forteller så at de har brukt noe av det på oppussing men at en betydelig del har gått til en av søstrene mine, da det er en kjent sak at hun sliter økonomisk. Med disse pengene har hun frigjort dyre lån som hun slet med å dekke opp rentene på hver eneste måned. Ja, dette mente min mor var rett og rimelig, for vi andre klarer jo oss så greit selv - i motsetning til min søster som foruten økonomiske problemer hverken har utdannelse eller jobb.

Jeg reagerte nøytralt fordi jeg visste ikke hva jeg skulle tenke eller mene. Så vi la på i god tone. 

Så ble jeg lei meg. Litt etter ble jeg sint. Nå er jeg flau og føler meg smålig fordi jeg ble så sint. 

Hva synes dere andre om dette egentlig? 

Videoannonse
Annonse
Gjest supernova_87
Skrevet

Jeg synes det er bra at dine foreldre vil hjelpe søsteren din som sliter økonomisk, og at de vil hjelpe henne mer med penger enn dere andre. Men jeg tenker at disse pengene som kom fra bestemoren var jo til dere alle, og burde kanskje derfor være fordelt på alle. Fint og flott at de hjelper søsteren din ekstra, men kanskje ikke med akkurat de pengene som var som en gave til alle. 

Skrevet

Kjipt gjort, men hun er i sin fulle rett, med mindre mormor ettertrykkelig hadde sagt at barnebarna skulle få. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg syntes ikke det er greit ovenfor bestemoren din, hun ga de jo penger i den tro at det var til barna og barnebarna. Og du er jo et barnebarn og har ikke hørt om pengene en gang.

Men fint for deg at du var nøytral og holdt en god tone med din mor, bra gjort, det er dumt å krangle om penger.

• Liker 12
Skrevet

Jeg forstår ikke helt "argumentet" deres med at de har hjulpet den ene søsteren siden hun sliter litt økonomisk. Hadde alle dere søskene fått det som var tiltenkt dere så hadde hun jo fremdeles fått litt ekstra til økonomien.

Forstår at du føler det slik du føler. Tror du ikke også at din mormor synes det er leit at pengene ikke gikk til de tiltenkte?

Anonymkode: 7911e...0f0

• Liker 2
Skrevet

Søsteren din må jo være voksen nok til å klare å stå på egne ben. Foreldrene mine ville i hvert fall aldri gjort noen som helst forskjell på meg og min bror, det har de gjort klart før. Alt skal deles likt, og det synes jeg bare er rett og rimelig. Skal du straffes fordi du er flink med økonomien og er fornuftig, da? Det blir jo helt bakvendt.

• Liker 10
Gjest incognita
Skrevet

Jeg synes det er bra at dine foreldre vil hjelpe søsteren din som sliter økonomisk, og at de vil hjelpe henne mer med penger enn dere andre. Men jeg tenker at disse pengene som kom fra bestemoren var jo til dere alle, og burde kanskje derfor være fordelt på alle. Fint og flott at de hjelper søsteren din ekstra, men kanskje ikke med akkurat de pengene som var som en gave til alle. 

Men hun har da selv satt seg selv i økonomiske vansker? Altså det er vel ingen som ramler - med rumpa først- opp i et forbrukslån (eller 10)? Det er jo aktive valg hun har tatt? 

Jeg mener fortsatt det blir feil. 

Gjest incognita
Skrevet

Kjipt gjort, men hun er i sin fulle rett, med mindre mormor ettertrykkelig hadde sagt at barnebarna skulle få. 

Jeg skjønner at det er innenfor hva som er lovlig juridisk sett. 

Gjest incognita
Skrevet

Jeg syntes ikke det er greit ovenfor bestemoren din, hun ga de jo penger i den tro at det var til barna og barnebarna. Og du er jo et barnebarn og har ikke hørt om pengene en gang.

Men fint for deg at du var nøytral og holdt en god tone med din mor, bra gjort, det er dumt å krangle om penger.

Jeg kommer ikke til å lage bråk pga dette. Min bestemor er dessuten gammel og skjør, og jeg vet ikke om hun hadde tålt at det ble noe drama rundt dette. Så hun kommer ikke til å få vite at jeg ikke har sett noe penger. 

Gjest supernova_87
Skrevet (endret)

Men hun har da selv satt seg selv i økonomiske vansker? Altså det er vel ingen som ramler - med rumpa først- opp i et forbrukslån (eller 10)? Det er jo aktive valg hun har tatt? 

Jeg mener fortsatt det blir feil. 

Nå skrev du ikke i HI at det var forbrukslån hun hadde, og at de økonomiske problemene var grunnet det ene eller det andre. Jeg tok en antagelse om at søsteren din har slitt med sykdom og derfor sleit økonomisk. Det er jo feil å anta sånn, men det gjorde jeg altså siden du ikke skrev noe mer enn at hun hadde økonomiske problemer og ikke hadde jobb. Jeg antok at det hadde en grunn jeg da. Men hvis det er sånn at hun bare ikke gidder, og har sløst vekk penger fra massevis av forbrukslån så vil jeg si at det at foreldrene deres gir henne ekstra penger kanskje er mer, finner ikke det norske ordet, men "enabling"? 

Men er enig i at det er feil at kun hun får penger, og det skrev jeg også i første innlegget. 
Veldig bra at du klarer å ikke ta det i en dårlig tone mens du snakker med din mor, men du kan godt si noe om det, liksom si at det ikke er for å debattere det, men du vil bare ha sagt din mening. 

Endret av Rainstorm
Gjest incognita
Skrevet

Jeg forstår ikke helt "argumentet" deres med at de har hjulpet den ene søsteren siden hun sliter litt økonomisk. Hadde alle dere søskene fått det som var tiltenkt dere så hadde hun jo fremdeles fått litt ekstra til økonomien.

Forstår at du føler det slik du føler. Tror du ikke også at din mormor synes det er leit at pengene ikke gikk til de tiltenkte?

Nettopp! Denne søsteren er dessuten en del år eldre enn meg, og absolutt å anse som "voksen" i så måte. 

Min mormor husker (heldigvis?) ikke fra tolv til middag, så hun får nok ikke med seg noe av dette. Og godt er det! 

Søsteren din må jo være voksen nok til å klare å stå på egne ben. Foreldrene mine ville i hvert fall aldri gjort noen som helst forskjell på meg og min bror, det har de gjort klart før. Alt skal deles likt, og det synes jeg bare er rett og rimelig. Skal du straffes fordi du er flink med økonomien og er fornuftig, da? Det blir jo helt bakvendt.

Ja, tydeligvis skal det ikke lønne seg å være "flink". 

(Og med dette knakk jeg multisiteringsnøtten) 

Skrevet

Jeg kommer ikke til å lage bråk pga dette. Min bestemor er dessuten gammel og skjør, og jeg vet ikke om hun hadde tålt at det ble noe drama rundt dette. Så hun kommer ikke til å få vite at jeg ikke har sett noe penger. 

Jeg er enig med deg samtidig så hadde jeg følt det ekkelt da hun kanskje synes det er rart at hun ikke får noe takk for pengene. Ikke at det er noe å takke for siden du ikke har fått noe, men det vet jo ikke hun.

• Liker 1
Skrevet

20 000 er jo ikke mye penger. Hva ville din andel blitt om din mor hadde delt likt på deg, seg og søsken?

Jeg ser for meg at din mor skual ha 10K og dere andre 2 000 hver. det er jo småtteri.

Men jeg forstår at du føler på det...Det er familie og familie er en sensitiv affære ;)

Jeg er enig i din mors vurdering likevel. Jeg har selv 4 søsken og ser at en ofte forfordeles og det kjennes jo urettferdig, selv om man rent nøkternt kan være enig..

• Liker 4
Gjest incognita
Skrevet

Nå skrev du ikke i HI at det var forbrukslån hun hadde, og at de økonomiske problemene var grunnet det ene eller det andre. Jeg tok en antagelse om at søsteren din har slitt med sykdom og derfor sleit økonomisk. Det er jo feil å anta sånn, men det gjorde jeg altså siden du ikke skrev noe mer enn at hun hadde økonomiske problemer og ikke hadde jobb. Jeg antok at det hadde en grunn jeg da. Men hvis det er sånn at hun bare ikke gidder, og har sløst vekk penger fra massevis av forbrukslån så vil jeg si at det at foreldrene deres gir henne ekstra penger kanskje er mer, finner ikke det norske ordet, men "enabling"? Og da blir det feil at kun hun får penger. 

Det har du rett i, jeg burde nevnt at det var selvforskyldte problemer. Enig i at det er "enabling". Holdningen min søster har til økonomi er at "det ordner seg for snille jenter", og det har hun tydeligvis rett i! 

Gjest incognita
Skrevet

Jeg er enig med deg samtidig så hadde jeg følt det ekkelt da hun kanskje synes det er rart at hun ikke får noe takk for pengene. Ikke at det er noe å takke for siden du ikke har fått noe, men det vet jo ikke hun.

Hun husker ikke fra tolv til middag, så akkurat dét er ikke en bekymring heldigvis.

20 000 er jo ikke mye penger. Hva ville din andel blitt om din mor hadde delt likt på deg, seg og søsken?

Jeg ser for meg at din mor skual ha 10K og dere andre 2 000 hver. det er jo småtteri.

Men jeg forstår at du føler på det...Det er familie og familie er en sensitiv affære ;)

Jeg er enig i din mors vurdering likevel. Jeg har selv 4 søsken og ser at en ofte forfordeles og det kjennes jo urettferdig, selv om man rent nøkternt kan være enig..

Enig i mye av det du skriver, det ville kanskje ikke utgjort stort. Men etter mitt skjønn burde da heller mine foreldre beholdt hele summen. 

Gjest supernova_87
Skrevet

Det har du rett i, jeg burde nevnt at det var selvforskyldte problemer. Enig i at det er "enabling". Holdningen min søster har til økonomi er at "det ordner seg for snille jenter", og det har hun tydeligvis rett i! 

Vel, da er det bare sykt irriterende. Det blir som dere skrev over her, at det ikke lønner seg å være flink. Selv om selvsagt gjør det det, man har nok det helt klart bedre med å ha en jobb, og tjene sine egne penger osv., men det blir feil av foreldrene dine å skulle "enable" søsteren din sitt overforbruk i forhold til kapasitet, i stedet for å dele det likt. 

Gjest incognita
Skrevet

Vel, da er det bare sykt irriterende. Det blir som dere skrev over her, at det ikke lønner seg å være flink. Selv om selvsagt gjør det det, man har nok det helt klart bedre med å ha en jobb, og tjene sine egne penger osv., men det blir feil av foreldrene dine å skulle "enable" søsteren din sitt overforbruk i forhold til kapasitet, i stedet for å dele det likt. 

Nettopp. Men etter å ha lest svarene her i tråden er jeg nesten bare mer sikker på at dette er smålig av meg. 

Skrevet

Bestemora mi gjorde noe lignende: Ga 50000 til hvert av sine fire barn, og ba dem fordele. Det endte med at de av søskenbarna mine som var i en større søskenflokk ble snurte på de av oss med små søskenflokker, men det er nå en annen historie.

Jeg er dårligere stilt økonomisk enn broren min, men vi fikk selvfølgelig samme sum av mamma, av disse pengene. Hos oss handler det ikke om forbrukslån vs flink, men at jeg er kronisk syk, om det skulle ha betydning.

Anonymkode: fadcd...317

Gjest incognita
Skrevet

Bestemora mi gjorde noe lignende: Ga 50000 til hvert av sine fire barn, og ba dem fordele. Det endte med at de av søskenbarna mine som var i en større søskenflokk ble snurte på de av oss med små søskenflokker, men det er nå en annen historie.

Jeg er dårligere stilt økonomisk enn broren min, men vi fikk selvfølgelig samme sum av mamma, av disse pengene. Hos oss handler det ikke om forbrukslån vs flink, men at jeg er kronisk syk, om det skulle ha betydning.

Det var den første tanken jeg hadde, at lik sum mellom barna er urettferdig da noen av de har 1 barn og noen 5 - men den tanken la jeg fra meg fordi min gamle mormor sannsynligvis ikke har tenkt på det engang. 

Skrevet

Det var den første tanken jeg hadde, at lik sum mellom barna er urettferdig da noen av de har 1 barn og noen 5 - men den tanken la jeg fra meg fordi min gamle mormor sannsynligvis ikke har tenkt på det engang. 

Bestemor sa det sånn at hun mente pengene først og fremst var til barna hennes, og at de selv fikk disponere hvem som fikk hva, og at det derfor hadde blitt urettferdig å gi mer til et av sine egne barn enn til et annet basert på antall barn. Tante som ikke har barn, fikk selvfølgelig samme sum. Hun så det på en måte som en slags arv. Men slik trenger jo ikke bestemora di, eller andre i samme situasjon, å ha tenkt i det hele tatt. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...