Gå til innhold

Hvordan tette buet dørkarm på pen måte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er buete dørkarmer i leiligheten min. Kjenner jeg trenger å tette igjen fordi det blir for stort område å varme opp nå som det begynner å bli kaldt. Ser ikke helt behovet for å varme opp yttergangen. Der trenger jeg en dør. I den andre buen jeg har vil jeg tette igjen.
Hvordan gjøres dette på peneste og enklest mulig måte?  Har ikke råd til snekker, så gjerne gode DIY tips. Bilder eller linker hadde vært gledelig!

Anonymkode: 23f10...b76

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer vel an på størrelsen på ting, men jeg ville revet ned buen, satt opp nye bjelker og bygget vegg over den ene og dør i den andre.

Jeg ser for meg at å prøve å få en dør til å sitte pent og fast i buen er mer utfordrende enn å bare rive alt og bygge opp igjen.

Kommer an på slike ting som hvor stor buen er, hva ting er laget av osv.

Det finnes forklaringer på nett, men et minimum av ferdigheter bør man kanskje ha.

http://www.byggern.no/tips-og-rad/dor-og-vindu/slik-setter-du-inn-dor/

Skrevet

Enig med ekkoet. Riv buen!

Anonymkode: 55a73...0ba

Skrevet

Takk for svar! :)

Buen er nok breddemessig kanskje 5-10cm bredere enn en vanlig dør, men den er en del høyere.

Når dere sier "rive buen", menes det da å kutte en firkant øverst ogs tette den igjen?

Anonymkode: 23f10...b76

Skrevet

Så buen er så stor at du hadde fått satt inn en hel dør med karm i den uten å komme borti noe som helst? Jeg tror likevel jeg ville revet for å få festet ting skikkelig.

Det er vanskelig å si hvordan resten av veggen din ser ut.
Men jeg mener at man river så mye at man kan ha to stolper som går fra gulv til tak som man setter inn døren i. For å gjøre resten av veggen pen, så er man nok avhengig av å ta bort enda litt. Er det ingen lister/karmer på denne buen?

Et bilde av hva du ser på hadde hjulpet.

Skrevet

Jeg har ikke sett en bue før som en kan sette en dør rett inni. Hjørnene på dørkarmen må en måle etter, ikke høyden midt i buen. Men det kan jo finnes.

Lage_d_r_pning_i_ikke_b_rende_vegg.jpg

Uansett mener jeg en må ta av platene eller panelet på hver side, så stenderverket er fritt. Så montere en tverrstolpe - vannrett, som dørkarmen kan skrues fast i. Samme dimensjoner som de stolpene (stenderene) som går loddrett opp i veggen. Som regel 48 x 98 mm, https://www.byggmax.no/treverk/konstruksjons-treverk/48x98-konstruksjonsvirke-p08148098 eller 48 x 73 mm.

Se tegningen her nederst, for å se hvordan stenderene skal stå før du er klar for å sette inn dørkarmen. http://www.byggmakkerpluss.no/artikkel/157/Oppsetting-av-lettvegg

Jeg har googlet å ta ned bue, men det finnes nesten ikke noe. Det er lettere å søke på lettvegg, og hvordan sette inn dør i lettvegg.

Skrevet

For å tette igjen bueåpningen, så tar du ned listene inne i buen og på sidene.

Ta så bort de platene som er saget i bue. Monter vannrette stendere i samme mål som de som går opp loddrett. En stender skal festes i gulv og en i tak, og minst to imellom, kanskje tre hvis takhøyden er stor. Legg isolasjon som Glava eller annen isolasjon mellom, slik at det ikke er åpninger. Plast innvendig er ikke nødvendig.  Dekk så åpningen med panel, sponplater eller plater som ser ut som panel. Spikre eller skru i stenderene. Er veggen smal, som to-tre meter, så ville jeg kanskje skifte alle platene slik at det ikke synes at det har vært åpning der. Eventuelt kan du legge renoveringsplater utenpå veggen du har tettet igjen hvis du bare tetter igjen hullet. Denne "dekorplaten" er bare 6 mm tykk, og kan tilpasses taklister uten at de må tas ned og settes opp igjen. Den skjuler små ujevnheter som tapet og maling ikke ville dekket. Man kan montere 6 mm gipsplate også, men det er mer jobb med å få den til å se pen ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...