Gå til innhold

Forkortelse mhp - hva betyr det?

Gjest supernova_87

Anbefalte innlegg

Gjest supernova_87

Ser en del skriver forkortelsen mhp, hva betyr denne? Jeg finner det ikke på nettet, og skjønner rett og slett ikke hva det skal bety, men jeg har sett den mange ganger. Såpass mange ganger at det ikke er en skrivefeil. 

mtp er jo med tanke på, og 
mht er med hensyn til, men mhp, er det en misforståelse, at noen tror det er mhp, eller hva er det det tenkes på når man bruker denne forkortelsen? Med hensyn på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det er som du er inne på, at folk blander sammen uttrykkene. 

Anonymkode: 9cc2a...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med hensyn på brukes vel i matematikk (løs ligningen med hensyn på x), men jeg kan ikke huske å ha sett forkortelsen noen gang. Vet heller ikke om uttrykket egentlig er korrekt, men det er i hvert fall utbredt.

Er egentlig ikke så glad i sånne forkortelser, riktige eller ikke. Mht, ift, og så videre... Greit å bruke i et notat for seg selv, men i andre tekster kan man gjerne skrive ordene helt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest supernova_87

Ja, okei, greit at jeg ikke er den eneste som tror det kan være en feil. Hadde vært greit å høre det fra noen som konsekvent bruker det, om det de mener er "med tanke på"?

Det er rett og slett fordi etter å ha sett det så mange ganger har jeg tenkt at det kan jo ikke være feil hele tiden, så hva er deg jeg går glipp av!? liksom. 

mph - miles per hour
mhp - miles hour per? ... Nei, tror ikke det. 

Med henblikk på? Det passer jo til forkortelsen, men er det noe man faktisk kan si da? Eller noe noen sier? Aldri hørt før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid tenkt det står for "med hensyn på". Men når jeg skal skrive det selv i fulle ord er det som regel mer naturlig å skrive "med hensyn til".

Anonymkode: b6a05...d18

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrivefeil, merkelige forkortelser eller egen lagede forkortelser er gjengangere på forumet. Skriftspråket er i endring. 

Anonymkode: eefa5...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Skrivefeil, merkelige forkortelser eller egen lagede forkortelser er gjengangere på forumet. Skriftspråket er i endring. 

Anonymkode: eefa5...4e8

Ja, det er jo sant at skriftspråket er i endring. Men er jo rart å endre til noe ingen sier. Jeg har aldri hørt noen faktisk si muntlig "med hensyn på". Noen ting aksepterer man som nytt og en endring som er kommet for å bli. Men hvis det er sånn at mhp ikke er noe eget, så tenker jeg at det må være greit å si at det er feil rett og slett. 

Jeg tenkte kanskje jeg hadde gått glipp av en helt egen forkortelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med henblikk på? Det passer jo til forkortelsen, men er det noe man faktisk kan si da? Eller noe noen sier? Aldri hørt før. 

Ja, det er et etablert uttrykk. Betyr "med tanke på", "med hensikt" (å)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest supernova_87

Ja, det er et etablert uttrykk. Betyr "med tanke på", "med hensikt" (å)

Å, ja, det er jo interessant. Jeg har aldri hørt det sagt. 
Så mhp er forkortelse for nettopp med henblikk på? 

Takk skal du ha! Godt med noen som kan det! 

Endret av Rainstorm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, ja, det er jo interessant. Jeg har aldri hørt det sagt. Så mhp er forkortelse for nettopp med henblikk på? 

"Henblikk" er dansk og brukes nå i norsk bare i akkurat det uttrykket. Dermed kan en ane at ordet er litt foreldet. 
Jeg tviler derfor på om de som skriver mhp mener "med henblikk på". Slike forkortelser som skrives uten punktum (ift, mvh) er moderne (før skrev de alltid o.s.v. og U.S.A.). Moderne skrivemåte av et gammeldags uttrykk? Jeg tror heller på teorien over om at det er en misforståelse eller sammenblanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Den 18.11.2015 at 17.48, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid tenkt det står for "med hensyn på". Men når jeg skal skrive det selv i fulle ord er det som regel mer naturlig å skrive "med hensyn til".

Anonymkode: b6a05...d18

Det heter med hensyn til, evt. Med hensyn på kan man ikke skrive, det er grammatisk helt feil.

Det skal være med henblikk på, og det er ingen sammenblanding, det tror jeg nok bestemt ikke.

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med henblikk på er helt legitim språkbruk, og brukes bl a av foreleserne mine på høgskolen.

Mhp.

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...