Gå til innhold

Burde det innføres niqab/burka-nekt?

Ønsker du forbud mot plagg som skjuler identiteten/dekker ansiktet i offentlig rom?   

40 stemmer

1. 1. Ønsker du forbud mot plagg som skjuler identiteten/dekker ansiktet i offentlig rom?

• Ja
      31
    • Nei
      9
  2. 2. Bruker du selv plagg som skjuler identiteten/dekker ansiktet i offentlig rom?

• Nei
      38
    • Ja, burka eller niqab
      0
    • Ja, andre
      0
    • Ja, andre, en sjelden gang
      2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det finnes kultur og det finnes ukultur. Kulturelt mangfold er bra, men noe ganger må vi sette ned foten og si at her går grensen. Man kan faktisk ikke gjøre hva man vil i offetlighet. Man kan ikke være synlig beruset, man kan ikke være naken, og man kan ikke være maskert. 

Anonymkode: e20e9...768

Du kan ikke være overstadig beruset, synlig beruset kan du være. Du kan være naken offentlig, og du kan være maskert. Din allmenne rettsforståelse mangler.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke være overstadig beruset, synlig beruset kan du være. Du kan være naken offentlig, og du kan være maskert. Din allmenne rettsforståelse mangler.

Naken offetlig? God tur! Ses på politistasjonen. Blotting, kalles det. Og det er straffbart.

Maskerin er ikke tillatt etter lov, men loven praktiseres ikke strengt nok pr i dag. Det vil forhåpentligvis komme snart.

• Liker 4
Skrevet

Naken offetlig? God tur! Ses på politistasjonen. Blotting, kalles det. Og det er straffbart.

Maskerin er ikke tillatt etter lov, men loven praktiseres ikke strengt nok pr i dag. Det vil forhåpentligvis komme snart.

Blotting krever mer enn å være naken. Maskering er selvsagt lov.

Skrevet

Blotting krever mer enn å være naken. Maskering er selvsagt lov.

Om du opptrer helt naken i offentlige rom, så er det blotting. Det er ikke lov å gå naken rundt i byen, enten du tror det eller ikke.

Og maskering er ikke lov, selv om loven desverre pr nå ikke følges godt nok opp.

• Liker 3
Skrevet

Om du opptrer helt naken i offentlige rom, så er det blotting. Det er ikke lov å gå naken rundt i byen, enten du tror det eller ikke.

Og maskering er ikke lov, selv om loven desverre pr nå ikke følges godt nok opp.

§ 298. Seksuelt krenkende atferd offentlig eller uten samtykke

Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som i ord eller handling utviser seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd

a)på offentlig sted, eller
b)i nærvær av eller overfor noen som ikke har samtykket i det.

Du kan være naken uten å være seksuelt krenkende eller uanstendig.
Skrevet

§ 298. Seksuelt krenkende atferd offentlig eller uten samtykke

Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som i ord eller handling utviser seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd

a)på offentlig sted, eller
b)i nærvær av eller overfor noen som ikke har samtykket i det.

Du kan være naken uten å være seksuelt krenkende eller uanstendig.

Å være naken offentlig regnes som "uanstendig". Forstod du ikke det helt av deg selv? 

• Liker 4
Skrevet

Ja det burde forbys. Når man snakker med en person, er ansiktsmimikken halve samtalen. Jeg vil SE mennesket jeg snakker med. Spesielt i offentlige yrker politi/sykepleier/lege osv. Når man er på jobb, representerer man arbeidsplassen sin. Ikke religionen sin. I vår kultur er dette feil, og jeg syntes det snart er på tide at nordmenne skal ha noe å si. Dem det er mest rasisme mot i Norge er de etnisk norske. 

Tilpass deg vår kultur eller finn en annen plass å bo.

• Liker 4
Skrevet

Å være naken offentlig regnes som "uanstendig". Forstod du ikke det helt av deg selv? 

Ikke nødvendigvis.

Skrevet

Ja det burde forbys. Når man snakker med en person, er ansiktsmimikken halve samtalen. Jeg vil SE mennesket jeg snakker med. Spesielt i offentlige yrker politi/sykepleier/lege osv. Når man er på jobb, representerer man arbeidsplassen sin. Ikke religionen sin. I vår kultur er dette feil, og jeg syntes det snart er på tide at nordmenne skal ha noe å si. Dem det er mest rasisme mot i Norge er de etnisk norske. 

Tilpass deg vår kultur eller finn en annen plass å bo.

I yrker kan selvsagt arbeidsgiver bestemme uniform. Utenom dem burde folk få ha på seg det man vil. Du trenger jo ikke prate med noen, på samme måte som du slipper å prate med folk som har på seg de idiotiske klærne med traktorer på.

Skrevet

Ser mange snakker om buss. Hva om jeg stjeler en lommebok med busskort og bankkort i? Så lenge jeg tar på meg en maske så skal vekterene godkjenne det? Jeg kan være femten og jeg kan være femti. Hvordan skal de vite at jeg faktisk er eieren av kortet? Selvsagt må se se ansiktet ditt for å kunne få et bilde av hvem du er. Hvis ikke kan alle kjøpe barnebillett, påstå de er fjorten og slippe unna med det så lenge de har pakket seg inn. Om du ikke kan vise fram bevis på at du faktisk er deg (og for å finne ut det så MÅ man faktisk kunne se ansiktet ditt), da får du heller kjøpe vanlig månedskort eller voksenbillett.

• Liker 3
Skrevet

For å være helt ærlig trodde jeg vi hadde maskeringsforbud på offentlig sted i Norge, men ser at lov om politiet §11 at det kun gjelder ved spesielle omstendigheter. Jeg mener niqab, burka, finlandshetter, guy fawkes masker osv. burde være forbudt på offentlig sted. Hijab, chador og khimer viser vel nok til at man kan identifiseres.

Et av få tilfeller der jeg mener sikkerhetshensyn trumfer religionsfriheten.

Men hijab/burka/niqab er ikke religiøse plagg så dette går ikke inn under religionsfrihet uansett hvordan man vrir og vender på det. Bare fordi folk er uopplyste og ikke vet bedre betyr ikke at det er sant.  

• Liker 3
Skrevet

Han er politimann, ikke jurist. "Blotting" er ikke et juridisk begrep, og å være naken på en strand er åpenbart ikke blotting. Å bade naken vil aldri bli omtalt som blotting, ei heller er det uanstendig.

Jo, det kan det bli. Men nå tenkte jeg mest på å gå rundt i sentrum, på gata og butikker osv. Det er jo der du mener man bør kunne gå maskert. Mens jeg mener at verken å gå naken eller å gå maskert bør aksepteres.

Og det jeg lurer mest på er HVOFOR skulle det være et poeng å gå maskert? Hva er fordelene? Ulempene er mange, og fordeler kan jeg ikke se en eneste av. Bankers sak i mine øyne.

• Liker 1
Skrevet

Men hijab/burka/niqab er ikke religiøse plagg så dette går ikke inn under religionsfrihet uansett hvordan man vrir og vender på det. Bare fordi folk er uopplyste og ikke vet bedre betyr ikke at det er sant.  

Ikke sant... men dette er en hard nøtt å få mange til å svelge altså.... Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hatt denne samtalen. "men det står i koranen", "nei, det gjør ikke det" "hvordan vet du det? har du lest koranen kanskje" "ja, det har jeg, har du?" "(/%)& din jævla rassist"... Omtrent noe sånt.. kjempegøy ;)

• Liker 2
Skrevet

Jo, det kan det bli. Men nå tenkte jeg mest på å gå rundt i sentrum, på gata og butikker osv. Det er jo der du mener man bør kunne gå maskert. Mens jeg mener at verken å gå naken eller å gå maskert bør aksepteres.

Og det jeg lurer mest på er HVOFOR skulle det være et poeng å gå maskert? Hva er fordelene? Ulempene er mange, og fordeler kan jeg ikke se en eneste av. Bankers sak i mine øyne.

Hva er fordelen me då gå i Moods of norway klær? jeg ser ikke en eneste en, men andre gjør det visst. Jeg har empati og forståelse for at meningsløse ting som golf og klær med traktorer har mening for andre. Vi trenger ikke å forby ting bare fordi de er poengløse. Å gå naken skader ingen. Å gå med dekket ansikt skader ingen. Du har argumentert med at det kanskje er en inconvenience for folk at du dekker ansiktet, men det samme kan sies om å være feit eller dum, og begge de er lovlig.

Skrevet

Hva er fordelen me då gå i Moods of norway klær? jeg ser ikke en eneste en, men andre gjør det visst. Jeg har empati og forståelse for at meningsløse ting som golf og klær med traktorer har mening for andre. Vi trenger ikke å forby ting bare fordi de er poengløse. Å gå naken skader ingen. Å gå med dekket ansikt skader ingen. Du har argumentert med at det kanskje er en inconvenience for folk at du dekker ansiktet, men det samme kan sies om å være feit eller dum, og begge de er lovlig.

Jeg har da heller ikke foreslått at vi skal forby noen typer klær. Jeg er derimot helt enig i at det er forbudt å gå naken, da det skaper ubehag (noen ganger også frykt) for dem omkring. 

Jeg mener også det bør være forbudt å maskrer ansiktet. Å gå rundt uten å vise ansiktet sitt, ikke tilkjennegis seg selv, er et sikkerhetsproblem da man ikke vet hvem man har å gjøre med. Og det kan på lik linje med nakenhet, skape frykt. Går du inn i en butikk med finnlandshette, vil de tror du har tenkt å rane dem.Det skaper frykt. 

• Liker 3
Skrevet

Det kalles religionsfrihet. De får gå i de klærne de ønsker. Hvis man innfører en lov som forbyr burka/hijab/Niqab. Så har politikerne i realiteten brutt grunnloven. Dette problemet kan løses med at politikerne endrer grunnloven.

Det er ikke noe vits å ha en grunnlov engang fordi politikerne har så stor makt at de kan forandre grunnloven om og om igjen hele tiden.

Skrevet

Jeg har da heller ikke foreslått at vi skal forby noen typer klær. Jeg er derimot helt enig i at det er forbudt å gå naken, da det skaper ubehag (noen ganger også frykt) for dem omkring. 

Jeg mener også det bør være forbudt å maskrer ansiktet. Å gå rundt uten å vise ansiktet sitt, ikke tilkjennegis seg selv, er et sikkerhetsproblem da man ikke vet hvem man har å gjøre med. Og det kan på lik linje med nakenhet, skape frykt. Går du inn i en butikk med finnlandshette, vil de tror du har tenkt å rane dem.Det skaper frykt. 

Alt kan skape frykt, det betyr ikke at det bør være forbudt. Om du er redd for mennesker eller nakenhet bør du skjerpe deg, det finnes andre ting som er reelt farlig i samfunnet (antibiotikaresistens, trafikkulykker feks).

Skrevet

Alt kan skape frykt, det betyr ikke at det bør være forbudt. Om du er redd for mennesker eller nakenhet bør du skjerpe deg, det finnes andre ting som er reelt farlig i samfunnet (antibiotikaresistens, trafikkulykker feks).

Jeg er ikke redd for nakenhet, men jeg har likevel ikke noe problem med å akseptere at det er lover mot det.

Maskering ser jeg så mange praktiske og sikkerhetsmessige problemer med, i tillegg til at jeg absolutt forstår at det kan være skremmende. At det synes jeg virkelig vi bør ha lover mot.

Og kutt ut det med å sette "farer" opp mot hverandre. Da kan vi jo ikke bry oss med noen "for det er krig i andre land.." ikke sant.. Men om vi ser bort fra at det alltid finnes noen som har det verre, og alltid er noe som er farligere osv. Så kan vi vel lett skjønne at et forbud mot offetlig maskering gir mening.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...