Gå til innhold

Burde det innføres niqab/burka-nekt?

Ønsker du forbud mot plagg som skjuler identiteten/dekker ansiktet i offentlig rom?   

40 stemmer

1. 1. Ønsker du forbud mot plagg som skjuler identiteten/dekker ansiktet i offentlig rom?

• Ja
      31
    • Nei
      9
  2. 2. Bruker du selv plagg som skjuler identiteten/dekker ansiktet i offentlig rom?

• Nei
      38
    • Ja, burka eller niqab
      0
    • Ja, andre
      0
    • Ja, andre, en sjelden gang
      2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Personlig kan jeg tenke: Hva skjuler seg under burkaen? Våpen eller bomber? Blir vel sånn en del av oss tenker når også kvinner er selvmordsbombere.

Anonymkode: 1508e...71a

Man har jo ikke akkurat bombene i trynet da. Antar de fleste fester sånt rundt livet, og der funker en jakke eller en genser like bra. 

Skrevet

Er det ikke allerede et forbud mot å maskere seg offentlig?

Jeg ser noen skriver om å dekke til ansiktet når det er kaldt. Det å trekke skjerfet opp når man trasker bortover veien, for så å dra det ned når du kommer inn på bussen/butikken/skolen/jobben etc blir noe helt annet, etter min mening. 

Anonymkode: e20e9...768

• Liker 4
Skrevet

For å være helt ærlig trodde jeg vi hadde maskeringsforbud på offentlig sted i Norge, men ser at lov om politiet §11 at det kun gjelder ved spesielle omstendigheter. Jeg mener niqab, burka, finlandshetter, guy fawkes masker osv. burde være forbudt på offentlig sted. Hijab, chador og khimer viser vel nok til at man kan identifiseres.

Et av få tilfeller der jeg mener sikkerhetshensyn trumfer religionsfriheten.

Vi er ikke tryggere i et samfunn fordi folk blir undertrykket. 

• Liker 1
Skrevet

Du utelater at dette gjelder "arrangementer på offentlig sted". Å gå nedover gata er en annen sak. Uansett er dette en paragraf som ikke er i bruk. 

Anonymkode: 2e1b0...c9d

Paragrafen dreier jo seg om arrangementer på offentlig sted. Det sier jo seg selv at maskeringsforbudet da gjelder dette. 

Kan du vise til dokumentasjon på at denne paragrafen ikke er i bruk? 

Anonymkode: 6e5b4...d05

Skrevet

Vi er ikke tryggere i et samfunn fordi folk blir undertrykket. 

Nå skjønte jeg ikke hva du mente? Hvem blir undertrykt av hva?

Jeg mener i alle fall at et generelt maskreingsforbud gir trygghet.

• Liker 2
Skrevet

Nå skjønte jeg ikke hva du mente? Hvem blir undertrykt av hva?

Jeg mener i alle fall at et generelt maskreingsforbud gir trygghet.

Falsk trygghet. Hva med når det er kaldt? Skal jeg få frostskader fordi noen er pyser? Samme greia med ballene om sommeren, hvorfor skal jeg dekke dem til når det er sunnere for meg å gå naken? 

At folk er irrasjonelt redde bør fikses med benzodiazepiner og terapi.

Skrevet

Paragrafen dreier jo seg om arrangementer på offentlig sted. Det sier jo seg selv at maskeringsforbudet da gjelder dette. 

Kan du vise til dokumentasjon på at denne paragrafen ikke er i bruk? 

Man kan ikke dokumentere at en paragraf ikke er i bruk, det blir å bevise en negativ. Det er den andre veien man kan dokumentere. Jeg tror aldri jeg har hørt om en person som har blitt straffet for ha ansiktet tildekket

Skrevet

Falsk trygghet. Hva med når det er kaldt? Skal jeg få frostskader fordi noen er pyser? Samme greia med ballene om sommeren, hvorfor skal jeg dekke dem til når det er sunnere for meg å gå naken? 
At folk er irrasjonelt redde bør fikses med benzodiazepiner og terapi.

At folk er gjenkjennelige er ikke falsk sikkerhet. Man må være identifiserbar for sine omgivelser. 

Om du vil vifte med ballene dine, står du fritt til å gjøre det både på hjemme og på nudiststrende. Du kan gå i skjørt uten truse under.. mange gode løsninger. Ser ikke helt at det har noen konsekvenser for andre mennesker sikkerhet, men du finner nok på en god "forklaring" ;)

• Liker 5
Skrevet

At folk er gjenkjennelige er ikke falsk sikkerhet. Man må være identifiserbar for sine omgivelser. 

Om du vil vifte med ballene dine, står du fritt til å gjøre det både på hjemme og på nudiststrende. Du kan gå i skjørt uten truse under.. mange gode løsninger. Ser ikke helt at det har noen konsekvenser for andre mennesker sikkerhet, men du finner nok på en god "forklaring" ;)

Det gjør ikke burka heller. 

Gjest Gjest_mrwolf
Skrevet

innvandrere har to valg. enten så får de leve sånn som vi nordmenn lever, de skal tilpasse seg oss. ikke omvendt. eller ta retten de har til å forlate landet om de ikke er fornøyd. 

• Liker 4
Skrevet

Det gjør ikke burka heller. 

Burka gjør at man ikke er identifiserbar eller gjenkjennelig. Det er et sikkerhetsproblem. Man må kunne vise hvem man er og identifisere seg. Ellers bør man heller ikke kunne entre offentlige bygninger eller private selskapers lokaler. Alt fra butikker til busselskaper til skoler må ha rett på vite hvem de har med å gjøre.

• Liker 5
Skrevet

Burka gjør at man ikke er identifiserbar eller gjenkjennelig. Det er et sikkerhetsproblem. Man må kunne vise hvem man er og identifisere seg. Ellers bør man heller ikke kunne entre offentlige bygninger eller private selskapers lokaler. Alt fra butikker til busselskaper til skoler må ha rett på vite hvem de har med å gjøre.

Det er jo personvern. Selvsagt skal ingen kunne identifisere deg. Busselskaper har ingen rett til å vite hvem du er. Kamera i offentlige rom er en utting og de som setter dem opp burde bli låst inne i et Big Brother hus der folk kan se på hva de gjør i all evighet.

Skrevet

Det er jo personvern. Selvsagt skal ingen kunne identifisere deg. Busselskaper har ingen rett til å vite hvem du er. Kamera i offentlige rom er en utting og de som setter dem opp burde bli låst inne i et Big Brother hus der folk kan se på hva de gjør i all evighet.

Selvfølgelig skal du kunne identifiserer deg. Enten du blir tatt i billettkontroll eller butikktyveri, må du plent identifisere deg. En rekke billletter går på navn og du må identifisere deg.  Du har ikke noe å gjøre på verken skole eller arbeidsplass, om de ikke kan forsikre seg om at du er deg. For å ordne noe på bank, eller hente pakke på post må du identifisere deg.

Personvern betyr ikke at du har rett til å snike deg rundt i verden med et teppe over hodet.

Kameraer i det offetlige rom blir det nok bare flere og flere av, nå som teknologien har blitt så rimelig. Jeg har til og med begynt å vurdere kameraer på min private eiendom, noe det nok også blir mer av.

• Liker 5
Skrevet

Man kan ikke dokumentere at en paragraf ikke er i bruk, det blir å bevise en negativ. Det er den andre veien man kan dokumentere. Jeg tror aldri jeg har hørt om en person som har blitt straffet for ha ansiktet tildekket

Det har vel først og fremst noe med at det så å si ikke er noen som har ansiktet tildekket på offentlig arrangement dersom man ikke har kriminelle baktanker, og da går det under tidligere nevnte paragraf. Å ha en slik paragraf virker også forebyggende i seg selv. 

Når det gjelder niqab og burka er dette omstridt da det er et religiøst plagg, men har i flere sammenhenger blitt nektet, blant annet på skole. 

Skrevet

Bussjåføren er ansvarlig for passasjerene og har selvsagt rett til vite hvem det er som vil på. Gjerne brukes det også aldersbilletter, studentkort eller lignende, og da er det helt nødvendig for bussjåfør å kunne se personen. 

• Liker 6
Skrevet

Det er forskjell på å gå tildekket generelt og å nekte å identifisere seg på oppfordring. 

Skrevet

Selvfølgelig skal du kunne identifiserer deg. Enten du blir tatt i billettkontroll eller butikktyveri, må du plent identifisere deg. En rekke billletter går på navn og du må identifisere deg.  Du har ikke noe å gjøre på verken skole eller arbeidsplass, om de ikke kan forsikre seg om at du er deg. For å ordne noe på bank, eller hente pakke på post må du identifisere deg.

Personvern betyr ikke at du har rett til å snike deg rundt i verden med et teppe over hodet.

Kameraer i det offetlige rom blir det nok bare flere og flere av, nå som teknologien har blitt så rimelig. Jeg har til og med begynt å vurdere kameraer på min private eiendom, noe det nok også blir mer av.

Jeg har jo identifisert meg, jeg klarer å skjønne hvem jeg er uansett hva jeg har. Det er ingen identitetskrav i billettkontroll, jeg må fremvise gyldig billett (og studentbevis med semesterkort) men jeg trenger ikke å identifisere meg. Kun politiet kan kreve å identifisere meg, og da kan de gjøre det alene. På arbeidsplass bestemmer selvsagt arbeidsgiver, på offentlig skole bør alt være tillat.

Jeg tror du blander legitimering og identifisering. Å identifisere meg selv er selvsagt noe jeg aldri gjør, andre gjør den oppgaven. Jeg trenger kun å legitimere meg og signere. Selv til politiet er jeg kun pliktig til å oppgi navn, adresse, stilling og fødselsdato.

Skrevet

Bussjåføren er ansvarlig for passasjerene og har selvsagt rett til vite hvem det er som vil på. Gjerne brukes det også aldersbilletter, studentkort eller lignende, og da er det helt nødvendig for bussjåfør å kunne se personen. 

Og denne "retten" kan du hjemle? Det er hverken praktisk mulig eller vanlig praksis å sjekke bilder på ID når du sjekker billett ved ombordstigning på buss. Jeg har heller nesten aldri vist studentbevis. 

Skrevet

Det er forskjell på å gå tildekket generelt og å nekte å identifisere seg på oppfordring. 

Du er ALDRI pliktig til å kle av deg. Det eneste du må oppgi til politi er navn, fødsesldato, adresse og stilling. Alt annet slipper du, dersom de har behov for noe mer tar de det med makt. 

Skrevet

Jeg har jo identifisert meg, jeg klarer å skjønne hvem jeg er uansett hva jeg har. Det er ingen identitetskrav i billettkontroll, jeg må fremvise gyldig billett (og studentbevis med semesterkort) men jeg trenger ikke å identifisere meg. Kun politiet kan kreve å identifisere meg, og da kan de gjøre det alene. På arbeidsplass bestemmer selvsagt arbeidsgiver, på offentlig skole bør alt være tillat.

Jeg tror du blander legitimering og identifisering. Å identifisere meg selv er selvsagt noe jeg aldri gjør, andre gjør den oppgaven. Jeg trenger kun å legitimere meg og signere. Selv til politiet er jeg kun pliktig til å oppgi navn, adresse, stilling og fødselsdato.

Du må kunne fremvise ansiktet for å vise at du er den du påstår å være når du bruker slike ting som studentbevis. Og det er ikke bare politiet som kan kreve å få se identifikasjon. Det kan en rekke instanser. Og alle private aktører står fritt til å nekte å ha deg som kunde om du ikke vil.

Selvfølgelig kan du ikke gå tildekket på offentlig skole. Du skal jo delta en skolesituasjon. Og ikke minst så skal du få karakterer og papieret på disse. Da er  det grunnleggende at alle er sikre på hvilken person de har med å gjøre. At riktig person gjør innsatsen.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...