AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #1 Skrevet 18. november 2015 Jeg har hatt mamma permisjon i ca 1 år og så gikk jeg inn i ulønnet permisjon for å være hjemme med barnet . Jeg har nå vært tilbake etter ulønnet permisjonen og i jobb i ca 5 uker og ble påkjørt i helgen , jeg har brukket venstre ben , er sengeliggende og legen har skrevet sykemelding til meg , men arbeidsgiver mener jeg bare kan glemme den sykemeldingen for jeg har ikke rett på de sykepengene ? Anonymkode: 4e91b...7fa
Vattenflaska Skrevet 18. november 2015 #2 Skrevet 18. november 2015 Hvis du har brukt opp din rett på sykepenger (som er 1 år) så mener jeg at du vil få arbeidsavklaringspenger som motsvarer ca 60% av din egentlige innkomst. Kan vare jeg tar feil. Jeg er usikker på hvordan det er dersom du kommer rett ut ifra permisjon. Ta en telefon til NAV!Arbeidsgiver kan likevel ikke nekte deg å bruke sykemeldingen. De kan overprøve din sykemelding, men det er NAV som bestemmer om du har rett på sykepenger eller ikke. 1
Gullik Skrevet 18. november 2015 #3 Skrevet 18. november 2015 I farta så mener jeg å huske at du har krav på sykepenger når du har jobbet sammenhengende i fire uker. Du har jobbet i fem, så da burde du være innafor.
Barenzrotta Skrevet 18. november 2015 #4 Skrevet 18. november 2015 Du har ikke rett på sykepenger dersom du har et opphold før du startet på jobb etter foreldrepengeutbetalingen. Men du har jo jobbet i 5 uker. Trodde du måtte jobbe i tre av fire uker før man opparbeidet rettigheter til sykepenger.fra arbeidsgiver. Uansett arbeidsgiver kan ha rett til å bli fritatt i arbeidsgiverperioden men etter det dekker Nav sykepengeutbetalingen din. Jeg ringte nav på 55553333 når det gjaldt meg og fikk god veiledning. 2
Gullik Skrevet 18. november 2015 #5 Skrevet 18. november 2015 Fant fasit nå (NAV.no) Hvem kan få sykepenger?Du må være medlem av folketrygdenDu må være arbeidsufør på grunn av en funksjonsnedsettelse som klart skyldes egen sykdom eller skade.Du må ha vært i jobb i minst fire uker umiddelbart før du ble arbeidsufør.Du må tape pensjonsgivende inntekt på grunn av arbeidsuførheten. Det er et vilkår at inntektsgrunnlaget for sykepenger utgjør minst 50 prosent av grunnbeløpet i folketrygden(1/2 G). Denne inntektsgrensen gjelder ikke for sykepenger i arbeidsgiverperioden.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #6 Skrevet 18. november 2015 Jeg har hatt mamma permisjon i ca 1 år og så gikk jeg inn i ulønnet permisjon for å være hjemme med barnet . Jeg har nå vært tilbake etter ulønnet permisjonen og i jobb i ca 5 uker og ble påkjørt i helgen , jeg har brukket venstre ben , er sengeliggende og legen har skrevet sykemelding til meg , men arbeidsgiver mener jeg bare kan glemme den sykemeldingen for jeg har ikke rett på de sykepengene ? Anonymkode: 4e91b...7fa§ 8-2.OpptjeningstidFor å få rett til sykepenger må medlemmet ha vært i arbeid i minst fire uker umiddelbart før han eller hun ble arbeidsufør (opptjeningstid). Fravær i et arbeidsforhold uten gyldig grunn regnes ikke med i opptjeningstiden. Anonymkode: 41ccb...abb 1
Gjest Magnifiq Skrevet 18. november 2015 #7 Skrevet 18. november 2015 Har du vært i arbeid mer enn en mnd etter permisjonsslutt har du krav på sykepenger.
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 18. november 2015 #8 Skrevet 18. november 2015 Jeg har hatt mamma permisjon i ca 1 år og så gikk jeg inn i ulønnet permisjon for å være hjemme med barnet . Jeg har nå vært tilbake etter ulønnet permisjonen og i jobb i ca 5 uker og ble påkjørt i helgen , jeg har brukket venstre ben , er sengeliggende og legen har skrevet sykemelding til meg , men arbeidsgiver mener jeg bare kan glemme den sykemeldingen for jeg har ikke rett på de sykepengene ? Anonymkode: 4e91b...7faHvorfor mener de at du ikke har rett på sykepenger?Skulle du ha mer ulønnet permisjonen? Ferie? Mistenker de svindel? Hva begrunner de dette med for de må jo ha en grunn, så be dem komme med den. Evt. så send kravet om sykepenger til NAV (be legen om ny om du mangler) og skriv dato for avsluttet permisjon, datoene for ulønnet permisjon og datoen for retur til jobb, og at arbeidsgiver nekter å utbetale sykepenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå