AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #1 Skrevet 18. november 2015 Jeg er ei 21 år gammel jente, er student, har ikke jobb ved siden av studiene. På sparekonto har jeg 130 000 kroner (som jeg prøver å ta så lite som mulig av), og på BSU har jeg 25 000 kroner. På brukskonto får jeg stipendet på ca. 7500 kroner, som jeg da bruker opp hver måned. Bør jeg sette over noe fra sparekonto til BSU? Og hvordan er egentlig økonomien min? Er redd jeg kommer til å få dårlig økonomi i framtiden, og at jeg derfor må jobbe ved siden av studiene for å spare mer. Men føler egentlig ikke jeg har overskudd til å jobbe ved siden av Anonymkode: 55ff3...f8a
Ingvilddd Skrevet 18. november 2015 #2 Skrevet 18. november 2015 Jeg er ei 21 år gammel jente, er student, har ikke jobb ved siden av studiene. På sparekonto har jeg 130 000 kroner (som jeg prøver å ta så lite som mulig av), og på BSU har jeg 25 000 kroner. På brukskonto får jeg stipendet på ca. 7500 kroner, som jeg da bruker opp hver måned. Bør jeg sette over noe fra sparekonto til BSU? Og hvordan er egentlig økonomien min? Er redd jeg kommer til å få dårlig økonomi i framtiden, og at jeg derfor må jobbe ved siden av studiene for å spare mer. Men føler egentlig ikke jeg har overskudd til å jobbe ved siden av Anonymkode: 55ff3...f8aJeg ville kanskje satt inn litt ekstra på BSU Feks. sette inn mer nå i 2015 (hvis du ikke satte inn alle de 25 000 kronene i 2015?), og/eller sette inn 25 000 etter nyttår. Jeg kan vel ikke så mye om dette, men det er jo lurt å ha penger på BSU, og i tillegg vil jo det "hjelpe deg" med å ikke bruke pengene på sparekonto, siden du kan fritt ta ut fra sparekonto men ikke fra BSU Tenker det er særlig lurt siden du har såpass mye penger på sparekonto, da har du jo fortsatt masse igjen som en buffer selv om du setter inn mer på BSU.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #3 Skrevet 18. november 2015 Så lenge du ikke betaler skatt bør du heller ikke spare i BSU. Den største fordelen med BSU er fradraget på skatten. Anonymkode: 5c8c8...462 6
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #4 Skrevet 18. november 2015 Jeg ville kanskje satt inn litt ekstra på BSU Feks. sette inn mer nå i 2015 (hvis du ikke satte inn alle de 25 000 kronene i 2015?), og/eller sette inn 25 000 etter nyttår. Jeg kan vel ikke så mye om dette, men det er jo lurt å ha penger på BSU, og i tillegg vil jo det "hjelpe deg" med å ikke bruke pengene på sparekonto, siden du kan fritt ta ut fra sparekonto men ikke fra BSU Tenker det er særlig lurt siden du har såpass mye penger på sparekonto, da har du jo fortsatt masse igjen som en buffer selv om du setter inn mer på BSU. Så lenge du ikke betaler skatt bør du heller ikke spare i BSU. Den største fordelen med BSU er fradraget på skatten.Anonymkode: 5c8c8...462Men som Ingvilddd sier, så kan det jo være gunstig med tanke på at pengene på BSU er reservert spesifikt til boligkjøp i framtiden? Penger som står på sparekonto kan jeg jo ta ut når jeg vil, men på BSU er de jo mer "låst". Selvfølgelig er det gunstig å ha en buffer på sparekonto i tilfelle det er krise, men er det bedre å la alle pengene stå på sparekonto enn på BSU? Sagt på en annen måte, er det mest gunstig å ha penger stående på sparekonto, eller BSU-konto uten skattefradraget? Anonymkode: 55ff3...f8a
Pengebingen Skrevet 18. november 2015 #5 Skrevet 18. november 2015 Men som Ingvilddd sier, så kan det jo være gunstig med tanke på at pengene på BSU er reservert spesifikt til boligkjøp i framtiden? Penger som står på sparekonto kan jeg jo ta ut når jeg vil, men på BSU er de jo mer "låst". Selvfølgelig er det gunstig å ha en buffer på sparekonto i tilfelle det er krise, men er det bedre å la alle pengene stå på sparekonto enn på BSU? Sagt på en annen måte, er det mest gunstig å ha penger stående på sparekonto, eller BSU-konto uten skattefradraget? Anonymkode: 55ff3...f8aDu "låser" pengene mentalt - krever kun litt selvdisiplin. Sett de gjerne på en konto i en annen bank som du ser sjelden, så de er ute av syne og ute av sinn. Ikke spar BSU før du betaler skatt, skattefradraget er det som gjør ordningen så lønnsom. Vent til du har inntekt. Du kan jo fint gi en sparekonto navn også hos mange banker, så kall den boligsparekonto eller noe slikt, så er de "øremerket". Sjekk finansportalen for banker med de beste rentene, for tiden ligger de på litt over 2% hos de beste. 1
penny_ Skrevet 18. november 2015 #6 Skrevet 18. november 2015 Men som Ingvilddd sier, så kan det jo være gunstig med tanke på at pengene på BSU er reservert spesifikt til boligkjøp i framtiden? Penger som står på sparekonto kan jeg jo ta ut når jeg vil, men på BSU er de jo mer "låst". Selvfølgelig er det gunstig å ha en buffer på sparekonto i tilfelle det er krise, men er det bedre å la alle pengene stå på sparekonto enn på BSU? Sagt på en annen måte, er det mest gunstig å ha penger stående på sparekonto, eller BSU-konto uten skattefradraget? Anonymkode: 55ff3...f8aDet er mulig å ta ut penger fra BSU-konto uansett, men tar du ut penger du har satt inn før 2015, så blir avtalen sagt opp, og du kan ikke opprette ny BSU-konto igjen.Hvis du klarer deg på stipend/lån nå, hvorfor skulle det endre seg senere? Det er jo bare å planlegge litt.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #7 Skrevet 18. november 2015 Du "låser" pengene mentalt - krever kun litt selvdisiplin. Sett de gjerne på en konto i en annen bank som du ser sjelden, så de er ute av syne og ute av sinn. Ikke spar BSU før du betaler skatt, skattefradraget er det som gjør ordningen så lønnsom. Vent til du har inntekt. Du kan jo fint gi en sparekonto navn også hos mange banker, så kall den boligsparekonto eller noe slikt, så er de "øremerket". Sjekk finansportalen for banker med de beste rentene, for tiden ligger de på litt over 2% hos de beste.Men de 25 000 kronene jeg har på BSU allerede, de satte jeg inn i 2014. Hvis jeg tar ut dem, så blir jo BSU-kontoen avsluttet, og jeg får ikke opprettet en ny i framtiden. Det er vel litt dumt, så skal jeg la dem stå? Anonymkode: 55ff3...f8a
penny_ Skrevet 18. november 2015 #8 Skrevet 18. november 2015 Men de 25 000 kronene jeg har på BSU allerede, de satte jeg inn i 2014. Hvis jeg tar ut dem, så blir jo BSU-kontoen avsluttet, og jeg får ikke opprettet en ny i framtiden. Det er vel litt dumt, så skal jeg la dem stå? Anonymkode: 55ff3...f8aJa, du må la dem stå. Når du begynner å jobbe bør du begynne å sette inn penger igjen slik at du får skattefradrag for det. 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #9 Skrevet 18. november 2015 Ja, du må la dem stå. Når du begynner å jobbe bør du begynne å sette inn penger igjen slik at du får skattefradrag for det.Men jeg vet jo ikke om jeg kommer til å jobbe noe ved siden av studiene, bortsett fra feks. om sommeren. Har tenkt å begynne med en mastergrad høsten 2016, så har jo en del år igjen som student også. Da blir det jo 5-6 år til jeg går ut i jobb og begynner å tjene penger Anonymkode: 55ff3...f8a
penny_ Skrevet 18. november 2015 #10 Skrevet 18. november 2015 (endret) Men jeg vet jo ikke om jeg kommer til å jobbe noe ved siden av studiene, bortsett fra feks. om sommeren. Har tenkt å begynne med en mastergrad høsten 2016, så har jo en del år igjen som student også. Da blir det jo 5-6 år til jeg går ut i jobb og begynner å tjene penger Anonymkode: 55ff3...f8aDet tar 8 år å fylle opp BSU-kontoen hvis du setter inn 25 000 hvert år. Hvis du jobber alle disse 8 årene, så får du 5000 igjen på skatten hvert år. I og med at du allerede har 25 000 på BSU, så tar det deg 7 år å fylle den opp. Hvis du får deg jobb året du fyller 27, så har du 6 år igjen å spare på BSU. Da kan du få totalt 30 000 igjen på skatten. Setter du inn 25 000 nå, så klarer du å fylle den opp innen du har fylt 34. Om du plutselig skulle ha fått deg bolig før du er ferdig med utdanningen, så kan du bruke BSU-pengene til å betale ned lånet med eller kjøpe bolig nummer 2. Du må tjene minst 70 000 for å få fult skattefradrag. Endret 18. november 2015 av lisamari 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #11 Skrevet 18. november 2015 Hva kan du komme til å trenge penger til? Jeg går utifra at du leier så da behøver du ikke tenke på hvitevarer som går kaputt, vannlekkasje eller sånne ting som huseier har ansvar for. Har du bil? Anonymkode: 37873...333
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #12 Skrevet 18. november 2015 Hva kan du komme til å trenge penger til? Jeg går utifra at du leier så da behøver du ikke tenke på hvitevarer som går kaputt, vannlekkasje eller sånne ting som huseier har ansvar for. Har du bil? Anonymkode: 37873...333Jeg leier, ja. Har ikke bil Vet ikke hva jeg kommer til å trenge penger til. Ferieturer, og ønsker jo å kjøpe meg en egen leilighet (men må sikkert vente til jeg er ferdig utdannet). Anonymkode: 55ff3...f8a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå