Gå til innhold

Hva i all verden skal jeg gjøre??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk besøk av naboen min på døren i går, og han kunne fortelle at katten min går inn til dem gjennom kattedøren deres og banker katten deres. Dette er en hunnkatt og min er en kastert hannkatt. En annen nabo har funnet katten min i sofaen sin, de har også katt, og kattedør. Jeg syns jo selvfølgelig at det er helt forferdelig at katten min går inn i andres hus og forstår ikke at katten min banker hunnkatten, men hva skal jeg gjøre? Jeg kan ikke holde han inne, han er en utekatt. Vi har også kattedør, men har aldri opplevd å få andre katter inn. Vi har vanlig kattedør uten chip, det samme har naboene...

Dette går jo ikke i lengden, men hva gjør jeg??? Skal jeg kjøpe kattedør med chip til begge naboene, eller bør de skaffe dette selv??? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som katteeier er du ansvarlig for å ha kontroll på dyret. Når katta tar seg til rette på denne måten, må den enten holdes inne eller det må et mer drastisk tiltak til. 

Anonymkode: cfe3d...629

• Liker 4
Skrevet

De kan skaffe seg kattedør med chip eller du kan be dem jage katten ut.

Anonymkode: b4bae...c08

• Liker 2
Skrevet

Det er risikoen ved å ha vanlig katteluke. Du risikerer at det kommer inn andre dyr uansett, og ikke bare katter.

Anonymkode: f0d2d...73e

• Liker 10
Skrevet

spander på dem katteluke med chip?

Anonymkode: ad285...a85

• Liker 5
Skrevet

Som katteeier er du ansvarlig for å ha kontroll på dyret. Når katta tar seg til rette på denne måten, må den enten holdes inne eller det må et mer drastisk tiltak til. 

Anonymkode: cfe3d...629

Når man har en katteluke uten chip er det selvsagt en mulighet for at andre dyr en sin egen katt kommer vandrende gjennom luken. Det er ikke TS sitt ansvar. Da får de heller fjerne katteluken, sette inn en med chip eller hive ut katta når de ser den der. 

Anonymkode: 4db39...158

• Liker 6
Skrevet (endret)

Det er risikoen ved å ha vanlig katteluke. Du risikerer at det kommer inn andre dyr uansett, og ikke bare katter.

Anonymkode: f0d2d...73e

Jepp, de må chippe sin egen katt og ha chippe kattedør.

Endret av O.G.
Gjest incognita
Skrevet

Jeg synes det er TS sitt ansvar å ha kontroll på katten, naboene skal såklart ikke belastes for det. 

Skrevet

Jeg synes det er TS sitt ansvar å ha kontroll på katten, naboene skal såklart ikke belastes for det. 

Ja så hva mener du TS skal gjøre egentlig?

Jeg mener at naboene burde fjerne katteluka. De må rekne med at det sniker seg inn andre dyr når de har den luken.

Anonymkode: fd0b5...fd2

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes du bør dømme katten din til fengsel jeg, den burde jo få minst 2 år for å banke nabokatten. 

• Liker 4
Gjest incognita
Skrevet

Ja så hva mener du TS skal gjøre egentlig?

Jeg mener at naboene burde fjerne katteluka. De må rekne med at det sniker seg inn andre dyr når de har den luken.

Anonymkode: fd0b5...fd2

TS må sørge for at det ikke lenger er mulig for katten å komme seg inn hos naboer. Enten ved å holde katten inne eller sette opp fysiske avgrensninger. 

Skrevet

Jeg kjenner jeg er litt usikker på hva jeg mener her - normalt om det var problemer med frittgående katt og naboer ville jeg vel anbefalt deg å ta hensyn til naboene så langt det går, og kanskje også tilby deg å betale for litt ekstrautstyr innen rimelighetens grenser. 

Men her har vi altså tre naboer med akkurat samme type kattehold, dvs. frittgående katter med katteluke. At det bare er TS sin katt som har forstått at naboenes katteluker fungerer akkurat på samme måte som den hjemme er jo helt tilfeldig, det kunne like gjerne vært TS som fikk stua full av naboens katter. Og TS sitt kattehold virker ikke som det er vesentlig annerledes eller mindre ansvarlig enn naboene sitt. 

Jeg tror derfor jeg faller ned på at det er naboenes eget ansvar å kjøpe katteluker som fungerer til deres eget behov, dvs. slipper inn bare husets egen katt. 

Anonymkode: f2ba6...8b2

• Liker 7
Skrevet

TS må sørge for at det ikke lenger er mulig for katten å komme seg inn hos naboer. Enten ved å holde katten inne eller sette opp fysiske avgrensninger. 

Det er overhodet ikke riktig å holde utekatter inne. Hvordan tenker du man skal sette opp fysiske avgrensninger da? Hvordan skal TS hindre at det ikke er mulig for katten å komme seg inn hos naboer når de har en åpen luke rett inn til deres hjem? Dersom naboene ikke ønsker uvedkommende gjester kan de heller ikke ha en åpen katteluke som tillater fri vandring av all slags dyr. 

Anonymkode: 4db39...158

• Liker 4
Skrevet

Synes naboen selv er ansvarlig for å kjøpe katteluke med chip.

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk besøk av naboen min på døren i går, og han kunne fortelle at katten min går inn til dem gjennom kattedøren deres og banker katten deres. Dette er en hunnkatt og min er en kastert hannkatt. En annen nabo har funnet katten min i sofaen sin, de har også katt, og kattedør. Jeg syns jo selvfølgelig at det er helt forferdelig at katten min går inn i andres hus og forstår ikke at katten min banker hunnkatten, men hva skal jeg gjøre? Jeg kan ikke holde han inne, han er en utekatt. Vi har også kattedør, men har aldri opplevd å få andre katter inn. Vi har vanlig kattedør uten chip, det samme har naboene...

Dette går jo ikke i lengden, men hva gjør jeg??? Skal jeg kjøpe kattedør med chip til begge naboene, eller bør de skaffe dette selv??? 

ta ansvar og hold katten din inne! Det er en ukultur at katter gaar ute I Norge generelt. Ute katter lever ADSKILLELIG kortere enn innekatter pga ulykker, slosskamper osv. Hater aa se katter gaaende ute ! Alle veterinaarer jeg noensinne har pratet med mener det samme!

Anonymkode: 7ed1d...74e

• Liker 3
Gjest Gjest_Idja
Skrevet (endret)

Det er bare sånt man må forvente hvis man ikke gidder å investere i katteluke med chip. 

Hvisdu føler deg i det snille hjørnet kan du jo tilby deg å betale for halve prisen av en slik luke med chip? 

Altså, dette er et veldig kjent problem, og det normale rådet til folk som ikke vil ha andre dyr i hus er å ikke ha katteluke! Visse problemer må folk innse at de selv er skyld i. Blir som å fjerne taket og så sutre over at det kommer fugler inn i huset. 

Endret av Idja
Gjest StripeyPanda
Skrevet

ta ansvar og hold katten din inne! Det er en ukultur at katter gaar ute I Norge generelt. Ute katter lever ADSKILLELIG kortere enn innekatter pga ulykker, slosskamper osv. Hater aa se katter gaaende ute ! Alle veterinaarer jeg noensinne har pratet med mener det samme!

Anonymkode: 7ed1d...74e

Da har du ikke snakket med mange veterinærer :) Bor man med en trafikkert vei/område, i storby etc så forstår jeg innekatt. Har innekatter selv, studerer i storby. Men de er aktive dyr og jegere og tilhører ute om man har mulighet. 

TS: ville tilbydd å betale en del av prisen for katteluke med chip. Hvorfor skal din katt bli begrensa når de andres får gå ute? Kunne jo fort ha vært deg som fikk besøk av naboene sine. 

Skrevet

Det prbl. har jeg også hatt, bare i motsatt utgave. Jeg jagde den ut, ut og ut. Men det blir litt anderledes når du får høre at det er din egen søte pusekatt som holder på med slik. Tror jeg ville vært så fast og sta at jeg hadde latt den bli innekatt, og det veldig, veldig lenge! Totalt, resten av livet. " I et håp om at den skjønner".  Men jeg tror katter gjør det, når det blir forandringer i livet, mot seg. Da har mine blitt sure på meg, men det får bare være, de kom alltid tilbake for å få kos. Men som sagt, den pusen din ville jeg holdt inne ja.

Skrevet

Jeg kan ikke holde katten inne, det er rett og slett dyremishandling. Jeg skal snakke med naboene, heller til at jeg kan strekke med til å dele på utgiften med å kjøpe katteluker med chip. Jeg skal også be dem om å spraye vann på han når han prøver seg. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan ikke holde katten inne, det er rett og slett dyremishandling. Jeg skal snakke med naboene, heller til at jeg kan strekke med til å dele på utgiften med å kjøpe katteluker med chip. Jeg skal også be dem om å spraye vann på han når han prøver seg. 

Å spraye vann på katter er dyremishandling. Tenker du ikke på de kattene din sosiopatiske katt går rundt å banker? Fortjener de å bli banket?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...