Gå til innhold

Betalt ferie etter permisjon...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden det ikke er nok barnehageplasser der jeg bor, er jeg nødt til å ta ut 5 uker ferie etter permisjonen min er over. Jeg er i 100% fast arbeid, og har jobbet på samme plassen i 5 år. 

Fikk høre at jeg har krav på betalt ferie, da foreldre permisjon blir sett på som jobb, og ikke "fritt".

Min arbeidsplass og de på lønningsavdelingen sier jeg ikke har krav på penger i mens jeg har ferie, siden jeg ikke jobbet måneden før ferien startet(da var jeg i permisjon)..

Er det noen som vet, og/eller har vært i samme situasjon? Jobber forresten i en butikk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Betalt ferie er ikke vanlig for mange. Det some r vanlig er at man får feriepenger, så trekkes ferien på samme lønna, slik at man kun får feriepenger (minus trekk for uke 5 for de som har det) istedetfor feriepenger + lønn i juni. Så det kommer vel litt an på hva du får i juni, får du permisjonspenger i tillegg til feriepenger skal du i utgangspunktet ha mer en nok til at du ikke får lønn i juli. Får du kun feriepenger skal vel ferien være trukket fra og den kan da tas ut uten t du får trekk på det tidspunkt den tas ut.

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk feriepenger samt permisjonspenger i mai, men da viste jeg ikke at jeg ble stående uten lønn og permisjonspenger i dag. 

Men regnes permisjon som jobb?

Skrevet

Hvordan kunne du ikke vite det? 

Anonymkode: 3bd6f...461

Skrevet

Det kommer vel an på om du har hatt lønnet eller ulønnet permisjon til slutt?

Jeg vet at jeg hadde avbrudd i min lønnede permisjon, der jeg tok ut min lovbestemte ferie. (Vi får deler av feriepengene utbetalt som "lønn" når vi tar ut ferie, og så får vi overskuddet utbetalt sammen med lønn i mai.)

Det var ikke noe problem, hvertfall. (Og jeg fikk utbetalt "lønn" fra arbeidsgiver disse ukene.)

Var det arbeidsgiver eller nav som betalte permisjonspengene? Var det NAV, kan det være du ikke har opparbeidet deg fulle feriepenge rettigheter for i fjor.

Jeg ville forresten forsøkt å lese meg opp på www.lovdata.no

På ferieloven og andre relevante lover.

Anonymkode: 36718...0c4

Skrevet

Permisjon regnes som jobb når det kommer til ansiennitet,  men du opparbeider deg ikke retten til feriepenger på arbeidsplassen I permisjon.

Du fikk feriepenger I mai sier du, men da skulle du spart disse til nå når du skal ha ferie som er nå. Man har ikke betalt ferie.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skulle egentlig ha begynt i jobb i dag, men siden vi ikke fikk barnehageplass, kunne jeg ikke det. Og da har jeg ingen inntekt. Det er mitt første barn, så jeg var veldig uviten på div ting. Og når kommunen hadde satt opp en midlertidlig barnehage, slik at de som sto uten plass fikk plass, og vi fikk avslag nå i forrige uke, kunne jeg ikke vite at jeg skulle ha spart penger i mai. 

Skrevet

Som flere sier: Du har ikke betalt ferie. Du har feriepenger.

(Du sier du ikke kunne vite det, men dette vet alle andre arbeidstagere. Det hadde vært meget lett å undersøke.)

Anonymkode: 520de...d66

Skrevet

Er vanskelig og spørre om noe man ikke vet kommer til å skje. Jeg trodde og var ganske sikker på at vi var sikret barnehageplass. Og har jeg vist at dette kom til å skje, har jeg så klart spart så mye jeg kunnet.

Men er ikke så mye å gjøre med det nå, må vel bare ty til sosialen...

Skrevet

Har du søkt om kontantstøtte?

Anonymkode: 89978...230

Skrevet

Ja, det og overgangsstønad. Men med husleie og bil + forsikringer, blir det veldig lite til overs...

Skrevet

Overgangsstønad, er du alene?

Anonymkode: 617b5...371

Skrevet

Men du fikk altså både permisjonspenger og feriepenger i mai? Du syntes ikke det var rart at du fikk dobbelt opp sånn uten videre? Ingen (nesten) har lønnet ferie - det er jo det feriepengene skal dekke opp. 

Skrevet

Ja, jeg er alene..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...