AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #1 Del Skrevet 18. november 2015 Tåpelig spørsmål, men ja, hvordan gjør man dette "riktig". Jeg har tittelen på temaet jeg skal lage tankekart ut i fra i miden og kjører på med stikkord ut i fra dette. Bruker ulike farger på ulike stikkord, og de stikkordene som hører til hovedstikkordene har samme farge som de. Det er ofte tankekartene jeg bruker å pugge de siste fire dagene før eksamen så det er viktig at de er oversiktlige. Jeg komprimerer egentlig notatene mine ved å lage tankekart, men synes noen ganger at jeg gjør ting "dobbelt" da det noenganger ender med å bli de samme setningene som i notatene. Hvordan gjør dere det? Og spesielt når dere løser gamle eksamensoppgaver. Skriver dere "hele" oppgaven, eller lager dere bare tankekart? Anonymkode: ee483...df7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raindrops Skrevet 18. november 2015 #2 Del Skrevet 18. november 2015 Jeg gjør det slik du gjør det, og prøve veldig å unngå å ha setninger på tankekartet. Bruker A3-ark og et femtitalls tusjer i ulike farger. Jeg tenker ikke så mye på at det skal være et system da, så lenge jeg klarer å skille de ulike elementene på kartet fra hverandre.Gamle eksamensoppgaver løser jeg aldri, jeg bare leser dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #3 Del Skrevet 18. november 2015 Takk for svar. Hva lager du tankekart ut i fra? Jeg tar alltid tankekart ut i fra eksamensoppgaver, men har tenkt om det kanskje er lurere å gjøre det ut i fra forelesninger eller kapitler. Det er bare det at vi får oppgitt flere store kapitler og artikler til hver forelesning så da blir det jo isåfall ekstremt mange tankekart hvis jeg skal gå ut i fra pensum. Men selvsagt, går jo an å bare ta utgangspunkt fra temaet i forelesningen. Evt samle opp de forelesningene som hører til samme tema. Da blir det jo ikke så mange.:-) Ser mange lager tankekart f.eks fra "kapittel 2, kapittel 3" osv, men blir helt håpløst og uoversiktlig når det er så mange som tilhører hver forelesning. Anonymkode: ee483...df7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #4 Del Skrevet 18. november 2015 Jeg satser alltid på å ha klart å lest gjennom pensum før eksamenstida. Ikke alltid jeg får dette til. Og vi får alltid oppgitt flere artikler før hver forelesning. Var så fortvilt for noen måneder siden for prøvde å få rukket å lese hele artikkelen, men det går ikke når det er snakk om fire - fem stk. Så jeg leser bare ingress, delkapitler, og konklusjon så jeg får et "clue" om hva de handler om. På den måten kommer jeg gjennom alle før forelesning. I eksamenstida leser jeg nøye de som er tatt opp i forelesning samt hvis det er noen kapitler jeg ikke har fått lest. Går gjennom forelesninger fra scratch og ser om jeg kan legge til noe i notatene. Så lager jeg tankekart ut i fra eksamensoppgavene og "pugger" de når det er noen dager igjen. Føler dette fungerer for meg, men uff, finner hele tida ut nye tips som jeg nesten får dårlig samvittighet over at jeg ikke gjør. :-) Anonymkode: ee483...df7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå