Gå til innhold

Terrorfrykten har visst tatt meg også

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten annonserte nå at han skal på jobbreise i 2 døgn i Oslo og deretter sove på hotell i Oslo sentrum, vi bor litt utenfor byen. Fikk en bølge av panikk over meg og følte bokstavelig talt for å kaste opp. Merk mine ord, jeg har aldri før vært bekymret når han reiser eller drar på byen.

Blir festlig framover når jeg skal få sånne reaksjoner hver gang han drar dit (ofte). Flere som har blitt litt skadet i toppen og følelseslivet av alt som skjer rundt oss? :sukk: 

Anonymkode: 230a3...09e

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt tips: Slutt å lese og se nyheter. De viser bare dritten på TV og i avisene. 

Anonymkode: 73dc2...abe

Skrevet

Normalt og ta skade av hva som skjer rundt oss. men du selv som velger om du vil leve i frykten eller ikke... 

Norge er ikke største terror målet. men skjer det her,så er det Oslo som er mest sannsynlig. liten sjanse er det jo. men skal man slutte og leve? da vinner jo psykopatene da... 

Ta heller vare på de små tingene i livet,som mange tar forgitt ;) 

• Liker 2
Skrevet

Normalt og ta skade av hva som skjer rundt oss. men du selv som velger om du vil leve i frykten eller ikke... 

Norge er ikke største terror målet. men skjer det her,så er det Oslo som er mest sannsynlig. liten sjanse er det jo. men skal man slutte og leve? da vinner jo psykopatene da... 

Ta heller vare på de små tingene i livet,som mange tar forgitt ;) 

Norge er høyt på listen som terrormål mye pga vårt store deltakelse i Libya, Afghanistan og nå nylig i Irak (hvor vi hjelper bygge opp det irakiske militæret som skal kjempe mot IS). Vår eks-statsminister er nå NATO's ansikt utad. Vi er nært allierte med USA og Frankrike. 

Dessuten tilhører vi den vestlige sfæren, og alt som faller inn under dette er fritt vilt for islamistenes terror. 

Ellers så er jeg enig med deg , Oslo vil absolutt være hovedmålet så jeg personlig føler meg trygg ettersom jeg bor i en liten by.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Kjæresten annonserte nå at han skal på jobbreise i 2 døgn i Oslo og deretter sove på hotell i Oslo sentrum, vi bor litt utenfor byen. Fikk en bølge av panikk over meg og følte bokstavelig talt for å kaste opp. Merk mine ord, jeg har aldri før vært bekymret når han reiser eller drar på byen.

Blir festlig framover når jeg skal få sånne reaksjoner hver gang han drar dit (ofte). Flere som har blitt litt skadet i toppen og følelseslivet av alt som skjer rundt oss? :sukk: 

Det er jo ikke rart du blir redd for terror. Terror betyr "redsel" på engelsk. På latinsk er terror "stor frykt" et substantiv avledet fra det latinske verbet terrere i betydningen "å skremme".

I nyere tid betyr terror "organiserte voldshandlinger som skal skape sterk frykt". Og det er dette terroristene spiller på, organiserte voldshandlinger som skal skremme oss til å innskrenke vår livskvalitet og livsutfoldelse, gjøre oss mer føyelige å åpne for å gi opp våre verdier på trygghetens alter.

Men våre politikere har gitt uttrykk for at vi skal gjøre det motsatte. Vi skal kjempe for verdiene våre og det betyr at vi skal ta kampen til terroristene som prøver underkue oss. Men vold avler vold så det kommer nok noen reaksjoner på det i form av ytterligere  flere terror angrep i fremtiden.

Endret av WubWub
  • Liker 3
Skrevet

Det er jo ikke rart du blir redd for terror. Terror betyr "redsel" på engelsk. På latinsk er terror "stor frykt" et substantiv avledet fra det latinske verbet terrere i betydningen "å skremme".

I nyere tid betyr terror "organiserte voldshandlinger som skal skape sterk frykt". Og det er dette terroristene spiller på, organiserte voldshandlinger som skal skremme oss til å innskrenke vår livskvalitet og livsutfoldelse, gjøre oss mer føyelige å åpne for å gi opp våre verdier på trygghetens alter.

Men våre politikere har gitt uttrykk for at vi skal gjøre det motsatte. Vi skal kjempe for verdiene våre og det betyr at vi skal ta kampen til terroristene som prøver underkue oss. Men vold avler vold så det kommer nok noen reaksjoner på det i form av ytterligere  flere terror angrep i fremtiden.

Vel, de har klart det hos meg. Kommer aldri til å slutte å være panisk når han er der nå :( og ikke sjeldent jeg må reise inn selv. Føler livet har blitt ødelagt rett og slett. 

• Liker 2
Skrevet

Viktig huskeregel hvis du havner i en terrorsituasjon

"- Vær forberedt, råder kriseekspertene.
Har terrorangrepet i Paris forrige helg gjort deg engstelig for at det skal skje et lignende angrep her i Norge? 

Det er nok mange av oss som tar en ekstra titt på sekkene og koffertene til de på bussen, trikken eller toget om dagen, eller som kanskje reagerer litt mer enn vanlig hvis vi hører et høyt smell eller rop. 

For det er ikke til å legge under en stol at vi lever i et samfunn der terror finnes, og kan ramme. Selv her i «trygge» Norge. Ifølge NRK.no har terroren i Paris gjort at PST nå arbeider med en ny trusselvurdering, selv om det foreløpig ikke har blitt rapportert om økt terrorrisiko. 

Likevel kan det være greit å vite hvordan du skal reagere, hvis du plutselig (mot all formodning) skulle havne i en slik krisesituasjon. 

Kanskje  rådene nedenfor kan gjøre at du føler deg litt tryggere i tiden fremover? " Les mer her:

http://www.kk.no/livsstil/viktig-huskeregel-hvis-du-havner-i-en-terrorsituasjon-35851

"Forebyggende sikkerhet mot væpnede angrep

Tre huskeregler

Basert på råd fra USA og Storbritannia, er det tre huskeregler man kan ta med seg ved et skytterangrep:

• Løp: dersom skuddene ikke er i umiddelbar nærhet, løp for å komme deg i sikkerhet. Ikke ta med deg noe og hold hendene synlig. Advar andre og unngå å samle dere på brannoppsamlingsplasser.
  • Skjul: er du i nærheten av skuddene, barrikader deg og gjem deg samt lås dører der det er mulighet. Sett telefonen på lydløs. Forhold deg rolig.
  • Handle: rapporter når du har mulighet ved å ringe 112. Om du ikke kan snakke, la telefonlinjen ligge åpen slik at nødsentralen kan lytte. Dersom du ikke har annet valg, angrip skytteren når vedkommende er kommet til deg – det står om livet.

Britiske og amerikanske råd skiller seg litt ad på det siste punktet. Britenes råd er «Angrip kun dersom det er siste utvei», og amerikanernes råd er å være så hensynsløs som over hodet mulig. Når du først gjør dette, er det ingen vei tilbake. 

Har du mulighet til det, få med deg mest mulig detaljer om gjerningspersonen. Hvor mange er de, hvordan er gjerningspersonen(e) kledt, hvilke våpen har de, hvor er de sist sett."

Les mer her:

https://www.nsm.stat.no/blogg/vapnet-angrep/

Anonymkode: 19eea...22f

• Liker 3
Skrevet

Jeg holdt meg unna de fleste oppslagene om det i helgen, men de siste dagene har jeg lest litt, og merker at i dag har jeg også blitt redd. Sliter med å sove akkurat nå. Redd for at de skal komme, bryte seg inn i leiligheter og drepe. :( jeg bodde i Oslo i fjor, og var ikke redd da det trussel i fjor sommer, så synes det er rart og veldig ekkelt at nå som jeg har flyttet til mellomstor by føler jeg meg så redd!

Anonymkode: 1fa32...16e

Skrevet

Selv ikke jeg er SÅ angstfyllt. Kona reiser til Oslo hver eneste dag på jobb. 

Men det er klart vi vil vudere ting fortløpende..Litt vanskelig å si opp jobben. Men på et tidspunkt er vi forberedt på at det kanskje må gjøres. 

Skrevet

Du har større sjanse å bli drept når du går over et fotgjenger felt en hva du har for å bli drept av en terrorist.

Jeg frykter verken terror eller terrorister fordi om jeg gjør det da har de vunnet.

Anonymkode: 60462...020

Skrevet

Jeg holdt meg unna de fleste oppslagene om det i helgen, men de siste dagene har jeg lest litt, og merker at i dag har jeg også blitt redd. Sliter med å sove akkurat nå. Redd for at de skal komme, bryte seg inn i leiligheter og drepe. :( jeg bodde i Oslo i fjor, og var ikke redd da det trussel i fjor sommer, så synes det er rart og veldig ekkelt at nå som jeg har flyttet til mellomstor by føler jeg meg så redd!

Anonymkode: 1fa32...16e

Nå sover jeg alene i natt, er redd for samboer og jeg har en stor klump i magen og er også livredd for at noen skal bryte seg inn her og :( har ufrivillige bilder i hodet at noen kommer stormende inn med kniv og roper Alluha Akbar. Er mange utlendinger i området. Blir garantert ingen søvn. 

• Liker 2
Skrevet

Nå sover jeg alene i natt, er redd for samboer og jeg har en stor klump i magen og er også livredd for at noen skal bryte seg inn her og :( har ufrivillige bilder i hodet at noen kommer stormende inn med kniv og roper Alluha Akbar. Er mange utlendinger i området. Blir garantert ingen søvn. 

Lydbok.

Skrevet

Lydbok.

Takk, det hjalp faktisk litt med lydbok og musikk. 

Gjest Yellowrose
Skrevet

Det er helt naturlig å reagere på det, og jeg synes det er tullete at noen mener at vi må vise oss som sterke og tøffe utenfra. 
vi er da bare mennesker, vi har følelser og i en sånn situasjon er det helt naturlig at det påvirker oss og gjør oss redde. 
Selvfølgelig trenger vi ikke å vise til fienden at vi er redde, men jeg tror vi har godt av å innrømme det for oss selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...