AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #1 Skrevet 17. november 2015 Arne letter ut X for salg. Bernt tar kontakt mandag kveld og sier han mest sannsynlig kjøper den, og at han vil gi lyd fra seg i løpet av tirsdagen. Arne får så melding fra Claus tirsdag ettermiddag. Claus sier han vil kjøpe X. Siden Bernt var først ute med å vise interesse sender Arne en melding til Bernt og informerer om at han har fått en ny henveldense, og spør om Bernt fortsatt er interessert. Det går tre timer, men Bernt svarer ikke. Arne velger da å selge X til Claus.En time senere kommer det svar fra Bernt, som sier at han vil kjøpe X. Arne informerer om at X allerede er solgt. Bernt blir da sint og sier at det er dårlig gjort siden ha sa at han at mest sannsynlig ville ha den, og at han ga lyd fra seg i løpet av tirsdagen som vanlig. Arne sier at "mest sannsynlig" ikke holder, og at det er førstemann til å forplikte seg som gjelder. Arne hevder at det at han holdt av X til Bernt i flere timer var mer enn hva Bernt kan forvente, og at Bernt har seg selv å takke for at han ikke svarer før sent på kvelden. Bernt svarer med å gi Arne terningkast 1 på salgsstedet. Anonymkode: 44525...07f
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #3 Skrevet 17. november 2015 Rettelse:og at han ga lyd fra seg i løpet av tirsdagen som avtalt. Anonymkode: 44525...07f
Gjest Blomsterert Skrevet 17. november 2015 #4 Skrevet 17. november 2015 Arne letter ut X for salg. Bernt tar kontakt mandag kveld og sier han mest sannsynlig kjøper den, og at han vil gi lyd fra seg i løpet av tirsdagen. Arne får så melding fra Claus tirsdag ettermiddag. Claus sier han vil kjøpe X. Siden Bernt var først ute med å vise interesse sender Arne en melding til Bernt og informerer om at han har fått en ny henveldense, og spør om Bernt fortsatt er interessert. Det går tre timer, men Bernt svarer ikke. Arne velger da å selge X til Claus.En time senere kommer det svar fra Bernt, som sier at han vil kjøpe X. Arne informerer om at X allerede er solgt. Bernt blir da sint og sier at det er dårlig gjort siden ha sa at han at mest sannsynlig ville ha den, og at han ga lyd fra seg i løpet av tirsdagen som vanlig. Arne sier at "mest sannsynlig" ikke holder, og at det er førstemann til å forplikte seg som gjelder. Arne hevder at det at han holdt av X til Bernt i flere timer var mer enn hva Bernt kan forvente, og at Bernt har seg selv å takke for at han ikke svarer før sent på kvelden. Bernt svarer med å gi Arne terningkast 1 på salgsstedet. Anonymkode: 44525...07fSyns Arne kunne ventet på at Bernt tok kontakt igjen fordi de var jo enige om det.Så kunne heller Claus ventet.En avtale er en avtale!
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #5 Skrevet 17. november 2015 Gitt at Arne ikke er en profesjonell selger, har Arne rett Anonymkode: 7bff8...aec 1
Gjest 123Sol Skrevet 17. november 2015 #6 Skrevet 17. november 2015 Syns Arne kunne ventet på at Bernt tok kontakt igjen fordi de var jo enige om det.Så kunne heller Claus ventet.En avtale er en avtale!This.
Anim92 Skrevet 17. november 2015 #7 Skrevet 17. november 2015 Gitt at Arne ikke er en profesjonell selger, har Arne rettAnonymkode: 7bff8...aecUenig. Han skulle gi lyd iløpet av tirsdagen. Det var avtalen. Arne kan ta seg en bolle og huske å holde på avtaler til neste gang / gjøre det klart at om noen kommer Bernt i forkjøpet selges X.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #8 Skrevet 17. november 2015 Arne har rett. Det er ikke sikkert han hadde fått solgt X om han hadde latt Claus vente lenger. Det vitner om høflighet og anstendighet at Arne tok kontakt med Bernt for å høre om han fortsatt var interessert, og det er Bernt sin egen feil at han ikke svarer på urimelig lang tid. I kjøp og salg er det førstemann til å slå som gjelder. Bernt nølte og var ikke nok på hugget, og straffes for det. Å bli sint på Arne er utrolig tåpelig, og han synker ekstra lavt ved å gi Arne dårlig rating. Arne ønsket å være hyggelig mot Claus men blir bare møtt med utakknemlighet og nedrakking. Utakk er dessverre ofte verdens lønn. Anonymkode: b8dfd...7ac 5
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #9 Skrevet 17. november 2015 For å spesifisere:Claus tar kontakt klokken 17.30 på tirsdagen, og Arne varsler straks Bernt. Klokka 20:30 gir Arne opp å vente på svar fra Bernt, og informerer Claus om at han kan komme og hente X. Klokka 21:30 svarer Bernt at han vil ha X, men da er X solgt. Anonymkode: 44525...07f
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #10 Skrevet 17. november 2015 Vel, siden avtalen var i løpet av tirsdag, så ville jeg nok ventet litt hvis jeg var selger. Om Arne hadde svart Claus litt senere på tirsdagen, hadde det neppe utgjort noe forskjell for om Claus fortsatt var interessert. Så synes Bernt har rett. Anonymkode: b3a73...461 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #11 Skrevet 17. november 2015 Gitt at Arne ikke er en profesjonell selger, har Arne rettAnonymkode: 7bff8...aecArne er ikke en profesjonell selger, dette er en handelsside på nettet, slik som Finn.no. Anonymkode: 44525...07f
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #12 Skrevet 17. november 2015 Kunden har alltid rett.Dette er oppbrukt og utdatert. Kundene har svært ofte feil faktisk. Nå vet ikke jeg hvilken gjenstand det er snakk om, men jeg vil tro det er den første til å utføre handelen som får varen. Anonymkode: 2c291...13f 5
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #13 Skrevet 17. november 2015 Uenig. Han skulle gi lyd iløpet av tirsdagen. Det var avtalen. Arne kan ta seg en bolle og huske å holde på avtaler til neste gang / gjøre det klart at om noen kommer Bernt i forkjøpet selges X. Det var ikke en avtale at Arne skulle holde den av. Bernt bare sa: "Jeg gir lyd fra meg i løpet av morgendagen." Arne sa aldri: "Flott, da holder jeg den av til deg til midnatt i morgen." Arne mener at hvis Bernt virkelig ønsket stolen så må han svare innen rimelig tid - ikke la Arne gå og vente på svar i flere timer etter normal arbeidstid. Anonymkode: 44525...07f 4
Anim92 Skrevet 18. november 2015 #14 Skrevet 18. november 2015 Det var ikke en avtale at Arne skulle holde den av. Bernt bare sa: "Jeg gir lyd fra meg i løpet av morgendagen." Arne sa aldri: "Flott, da holder jeg den av til deg til midnatt i morgen." Arne mener at hvis Bernt virkelig ønsket stolen så må han svare innen rimelig tid - ikke la Arne gå og vente på svar i flere timer etter normal arbeidstid. Anonymkode: 44525...07fGreit nok.Dersom dette er i en butikk eller lignende, er det helt bak mål - man fikk solgt en ting ja, men man har mista en annen fremtidig kunde. Om det ikke er bedriftssalg, kan man også velge å være grei og snill, eller å oppføre seg om en dust
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #15 Skrevet 18. november 2015 Greit nok.Dersom dette er i en butikk eller lignende, er det helt bak mål - man fikk solgt en ting ja, men man har mista en annen fremtidig kunde. Om det ikke er bedriftssalg, kan man også velge å være grei og snill, eller å oppføre seg om en dust Det er en privatperson på en Finn.no-lignende side. Anonymkode: 44525...07f
Gjest Stringfellow1 Skrevet 18. november 2015 #16 Skrevet 18. november 2015 jeg ville i alle fall ha solgt til den aller første personen som dukket opp med penger i hånden, og tar med seg greiene som er til salgs / gis bort.det er alt for mange tullinger som sender e-post / tekstmeldinger og påstår at de er veldig interesserte, og avtaler tidspunkt for når de kan betale / hente varene. Men som aldri dukker opp til avtalt tid, og dermed blir man bare sittende der og vente på dem. Samtidig som man kanskje har sagt nei takk til andre henvendelser, fordi man allerede har sagt ja til en eller annen tulling som aldri dukker opp eller tar kontakt igjen..
Feyfeyhey Skrevet 18. november 2015 #17 Skrevet 18. november 2015 (endret) . Endret 31. juli 2016 av Feyfeyhey 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #18 Skrevet 18. november 2015 Ettersom Arne sa til Bernt at han kunne holde av X og vente til Bernt tok kontakt i løpet av tirsdagen, har Bernt rett og Arne feil med tanke på normal høflighet. Arne burde ha sagt i fra på forhånd til Bernt at han kunne holde av, men at dersom andre viste interesse før Bernt tok kontakt ville X bli solg, dersom Arne skulle fått rett. Dette tatt i betraktning at Arne er en privatperson som selger X. Anonymkode: e6afa...8c5 1
Kragebein Skrevet 18. november 2015 #19 Skrevet 18. november 2015 Tråden er ryddet for personangrep, avsporinger og svar til dette.Kragebein, mod.
melly666 Skrevet 31. januar 2016 #20 Skrevet 31. januar 2016 Den 18.11.2015 at 13.31, AnonymBruker skrev: Ettersom Arne sa til Bernt at han kunne holde av X og vente til Bernt tok kontakt i løpet av tirsdagen, har Bernt rett og Arne feil med tanke på normal høflighet. Arne burde ha sagt i fra på forhånd til Bernt at han kunne holde av, men at dersom andre viste interesse før Bernt tok kontakt ville X bli solg, dersom Arne skulle fått rett. Dette tatt i betraktning at Arne er en privatperson som selger X. Anonymkode: e6afa...8c5 Men Arne sa jo aldri til Bernt at han skulle holde av X? Jeg holder en knapp på Arne. Bernt aksepterte ikke tilbudet (bare sa at han kanskje kom til å gjøre det i fremtiden), og jeg synes Arne strakk seg langt nok da han selv tok kontakt med Bernt. At Bernt ikke klarte å bestemme seg er hans problem, eller - you snooze, you lose.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå