Gå til innhold

Mas om ekstravakter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber hver tredje helg på en sengepost på et sykehus ved siden av studiene. Jeg har ikke sagt ja eller signert noen kontrakt om å være ringehjelp, likevel ringer de dag og natt. Har bedt de slutte å ringe da jeg mest sannsynlig ikke har tid til å ta noen ekstravakter, men de ringer fordet. Neste gang hvis det er sjefen som ringer, kan jeg da si: det står ikke ringehjelp i kontrakten min, så kanskje du skal bruke tiden din på alle de andre du har som ønsker helgeturnus istedet.. (En trussel hun kom med da jeg var noen dager sen med å levere kontrakten, pga. noe som var hennes feil). Eventuelt andre spenstige kommentarer? :-) dette er til en kvinne som behandler de ansatte som kjøttstykker og billig arbeidskraft, også ber de ta ekstravakter.

Anonymkode: 6c1d1...a16

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde sagt klart ifra at du ikke er tilgjengelig, utenom de vaktene du er ansatt for. Si det klart og tydelig.

Anonymkode: ba51d...6b6

Skrevet

Jeg ville overhodet ikke formulert meg slik du foreslår, men du kan godt si "jeg har aldri mulighet til å ta ekstravakter, så det er i grunnen ikke noe poeng i å ringe meg".

Anonymkode: 83035...b60

• Liker 9
Skrevet

Det er verdt å tenke på at om du studerer sykepleie gjør du et dårlig inntrykk for framtida om du er frekk nå. Si fra på en høflig og pen måte at du ikke har kapasitet pga studier.

Anonymkode: 8ab1d...812

• Liker 7
Skrevet

Du er avhengig av referansen herfra for fremtidig jobb, vær høflig. Ring sjefen din og si at du dessverre ikke har kapasitet til å ta ekstravakter, men skal gi beskjed om det blir aktuelt. Hos oss er studentene lykkelige for ekstravakter, det er kjærkomne penger og erfaring. 

Anonymkode: 1d012...34d

• Liker 2
Skrevet

Du er ekstrahjelp. Det er ekstrahjelpene sin oppgave å steppe inn ved behov. Trodde det var noe alle skjønte? 

Anonymkode: a203f...8cd

• Liker 3
Skrevet

Du kommer lengre med å være høflig enn frekk.

• Liker 3
Skrevet

Nei, jeg er ikke "ekstravakr". Jeg har signert en kontrakt mes arbeid hver 3 helg, og det står ingenting om den som rettferdiggjør dette maset. Og når de ikke stopper selv om jeg sier i fra, må jeg jo si det til ledelsen. 

Heldigvis er det ikke sykepleier jeg skal bli, og dette mennesket står såvisst ikke på min CV. Så tenk ikke på det ;) 

• Liker 2
Skrevet

Har ikke ord for hva jeg synes om slike sjefer. Usympatiske og ufyselige er de ihvertfall. Synd at vi mennesker lar slike mennesker klatre opp i sjefsstillinger. Disse menneskene burde aldri fått lov til å jobbe, og da spesielt ikke med ansvar for andre mennesker. 

Anonymkode: 99938...4d7

• Liker 3
Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg har hatt en ganske lik situasjon. Har kontrakt på 20% men har jobbet nærmere 80-90% hele veien på grunn av ekstravakter. Nå har jeg sagt konsekvent nei til alt av ekstravakter jeg får spørsmål om på sms, og da bare "nei, beklager" uten noen videre forklaringer eller rom for tolkning, siden jeg ofte opplever at "nei, jeg er på skolen fra 8 - 17" blir møtt med et "Ja, men da kan du vel komme et par timer etterpå?". Tar dessuten ikke telefonen når det er jobben som ringer, uten unntak. Litt frekt kanskje, men jeg er deltidsansatt, ikke tilkallingsvikar, og denne jobben er ikke en del av min fremtidige karriere, så jeg føler ikke at jeg trenger å være tilgjengelig på telefon til enhver tid.

Tidligere har jeg sagt ifra flere ganger at jeg ikke vil ta på meg mer enn det som står i kontrakten, men de maste likevel uten stopp.

Skrevet

Svelg kamelen og vær høflig!
Tenk på referansene.
Så nei, ikke si slik du tenker, men som foreslått over. Bare si at du dessverre aldri kan ta ekstra, og gjenta det hver gang de ringer. Evt - finn en annen jobb.

• Liker 2
Skrevet

Nei, jeg er ikke "ekstravakr". Jeg har signert en kontrakt mes arbeid hver 3 helg, og det står ingenting om den som rettferdiggjør dette maset. Og når de ikke stopper selv om jeg sier i fra, må jeg jo si det til ledelsen. 

Heldigvis er det ikke sykepleier jeg skal bli, og dette mennesket står såvisst ikke på min CV. Så tenk ikke på det ;) 

Dette synes jeg var en fin vinkling, har ikke tenkt på det slik før. De blir jo sure når man ikke tar telefonen, men ærlig talt, jeg har jo sagt at jeg ikke kan, og som du sier heller aldri gått med på å stå på noen ringeliste. Jeg har gode referanser fra før av, og orker ikke å være overhøflig med dette mennesket. Man får alltid bjeff til svar når man er innom kontoret, og hun får alltid ekstravaktene til å føle seg som dritt. Kanskje litt barnslig å svare småfrekt, men sånn får hun meg altså til å bli 😁  mellomledere i helsesektoren altså, grøss...

• Liker 1
Skrevet

TS over her. Jeg mente å sitere raindrops.

Skrevet

Hei TS.

har du helsefaglig bakgrunn siden du tar jobbet på 

Jeg jobber hver tredje helg på en sengepost på et sykehus ved siden av studiene. Jeg har ikke sagt ja eller signert noen kontrakt om å være ringehjelp, likevel ringer de dag og natt. Har bedt de slutte å ringe da jeg mest sannsynlig ikke har tid til å ta noen ekstravakter, men de ringer fordet. Neste gang hvis det er sjefen som ringer, kan jeg da si: det står ikke ringehjelp i kontrakten min, så kanskje du skal bruke tiden din på alle de andre du har som ønsker helgeturnus istedet.. (En trussel hun kom med da jeg var noen dager sen med å levere kontrakten, pga. noe som var hennes feil). Eventuelt andre spenstige kommentarer? :-) dette er til en kvinne som behandler de ansatte som kjøttstykker og billig arbeidskraft, også ber de ta ekstravakter.

Skrevet

prøver igjen...

hei TS. 

Har du helsefaglig bakgrunn siden du jobber xtra på sykehus men ikke studerer helse?

Jeg vil gjerne jobbe på sykehus I fremtiden og ønsker å få en fot innenfor helse og omsorg men har ikke helsefaglig bakgrunn. Har kun tatt noen korte helserelaterte kurs.

Trives ok I den jobben jg har nå. Jobber administrerende og med gode betingelser men ønsker å jobbe på sykehus. Ønsker ikke å bli lege eller sykepleier.

Skrevet

Jeg er sjeleglad for at sjefene mine sender melding istedenfor å ringe. Jeg har to jobber, en hvor jeg er ringevikar og en hvor jeg har faste vakter. Når de sender meldig kan jeg bare si "nei, beklager jeg kan ikke" om de spør. 

De kan ikke kreve, forlange eller forvente at du jobber mer enn kontakten din tilsier. Du kommer likevel ikke noen vei medå være frekk eller spydig. 

Be om en liten samtale med sjefen og forklar situasjonen. Dersom du har mulighet til det kan du også si at "fra den og den datoen har jeg ekstra kapasitet, så da kan dere spørre" dette viser velvilje fra din side.

• Liker 1
Skrevet

Hvem har sagt at jeg har tenkt til å komme noen vei? Har ikke tenkt til å gå til personangrep e.l., men ser faktisk ingen grunn til å være mer høflig enn absolutt nødvendig eller ta intiativ til en oppklarende samtale om hvorfor jeg ikke har tid/gidder å ta ekstravakter, og at de kan gi faen i å ringe å mase. Det er da ikke ulovlig å svare i en litt kjølig tone. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...