AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #1 Skrevet 17. november 2015 Jeg har "arvet" et akvarium med 7 fisker. Jeg overtok akvariumet for mer enn ett år siden, og fiskene virker å være friske og fine. De svømmer rundt og spiser. Og har tross alt overlevd i mer enn 1 år. Vi har fulgt instrukser på nettet, med å skifte vann og kull og sånt. Men jeg skulle så gjerne ha visst hvilken type fisk som er der, og hvor lenge de lever? Og om de har det bra? Akvariet er ganske stort (ikke spør meg hvor mange liter, for det vet jeg ikke. Men de har god plass). Det er en svart fisk som er større enn de andre. Han/hun har stor flott hale og finner, og det virker som om han plager litt de andre. De 6 andre er av en litt mindre type fisk. De ser ut som å være av samme rase, men litt forskjellig fargekombinasjon. 4 er helt oransje, 1 er halvt oransje og halvt hvit, og 1 er hvit/rosa. Men alle (bortsett fra den svarte) har helt lik "kroppsfasong", bare fargene skiller.Jeg er glad i dyr og har noen katter og en hund, men er helt "grønn" på akvarier. Hvordan finner jeg ut mer om type fisk jeg har? Hva de heter? Og hvordan de har det best mulig? Anonymkode: 85d89...593
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #2 Skrevet 17. november 2015 Kan du ikke ta bilde av dem og legge dem ut her, evnt i et akvarieforum? Eller så kan du gjøre et bildesøk med dine egne bilder og se om det dukker opp bilder av lignende fisker.Her er det masse info o.s.v ----- http://akvaforum.no/ Anonymkode: d1211...5bc
ajarRun Skrevet 17. november 2015 #3 Skrevet 17. november 2015 Bestemor måtte kjøpe ny gullfisk annenhver uke. De lever nesten like kort som døgnfluer.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #4 Skrevet 17. november 2015 Bestemor måtte kjøpe ny gullfisk annenhver uke. De lever nesten like kort som døgnfluer.Det er nok ''ymse kvalitet'', om jeg kan kalle det for det, på disse fiskene. Gullfisker kan leve i flere år, har hatt gullfisker selv der den eldste ble 4 år. Mange gullfisker dør også tidlig fordi mange har en oppfatning av at de greier seg fint i en liten bolle. Å eie en fisk innebærer også et ansvar, dessverre er det altfor mange som tar for enkelt på oppgaven.Viktig å lese seg opp på den/de fisken/e man ønsker å anskaffe. Det er ikke alle typer som går sammen, noen spiser de andre, noen trenger å leve i stim, noen trenger varmt/kaldt vann osv osv...Sier ikke at bestemoren din gjorde noe feil, som sagt; En del ''ymse kvalitet'', i noen tilfeller er fiskene syke. Anonymkode: d1211...5bc 2
Feyfeyhey Skrevet 18. november 2015 #5 Skrevet 18. november 2015 (endret) . Endret 31. juli 2016 av Feyfeyhey
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 18. november 2015 #6 Skrevet 18. november 2015 (endret) . Endret 13. november 2023 av Nasse Nøff ❤
Gjest Linaria Skrevet 18. november 2015 #7 Skrevet 18. november 2015 Kan det være platy du har? De er ofte oransje, men kan variere en del i farge og er veldig fin nybegynnerfisk
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #8 Skrevet 18. november 2015 Kan det være platy du har? De er ofte oransje, men kan variere en del i farge og er veldig fin nybegynnerfisk Nei, de ligner ikke (har googlet). Mine har mer/større finner og hale. Den svarte har veldig mye finner/hale som flagrer. De andre (oransje og delvis oransje) er litt mindre. Men det virker som de trives - og vokser. Tross mine manglende kunnskaper. Anonymkode: 85d89...593
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #9 Skrevet 18. november 2015 Kan det være slørhaler? Altså gullfisker..? Ja, de kan være svarte. Anonymkode: d1211...5bc
AnonymBruker Skrevet 19. november 2015 #10 Skrevet 19. november 2015 Ja! Det er slørhaler! Takk til siste AB. Jeg googlet bilder, og fant fiskene mine på bilder av slørhaler, Nå skal jeg lese meg litt opp om disse, men er takknemlig hvis noen har noe ekstra info/tips! Anonymkode: 85d89...593
AnonymBruker Skrevet 19. november 2015 #11 Skrevet 19. november 2015 Det er i allefall bra at du har et stort akvarium, da disse fiskene trenger god plass. Det kan vokse seg ganske store Har ikke noen spesielle tips, ikke som jeg kan komme på i farta. Anbefaler deg, som nevnt tidligere, å lese på; http://akvaforum.no/profile.cfm?id=6286 Lykke til! Anonymkode: d1211...5bc
AnonymBruker Skrevet 21. november 2015 #12 Skrevet 21. november 2015 Det er i allefall bra at du har et stort akvarium, da disse fiskene trenger god plass. Det kan vokse seg ganske store Har ikke noen spesielle tips, ikke som jeg kan komme på i farta. Anbefaler deg, som nevnt tidligere, å lese på; http://akvaforum.no/profile.cfm?id=6286 Lykke til! Anonymkode: d1211...5bcTakk for tips! Men jeg synes Akvaforum er vanskelig å bruke :-( Men jeg har lest litt andre steder om slørhalene mine. De har god plass, de er 7 stk. i et ganske stort akvarium. Og det virker som om de trives. 6 av dem (de oransje og delvis oransje), er ca. like store som fingeren min. Og de er litt over 1 år gamle. Den svarte er større. Både i kroppen, og han/hun har betydelig mer finner/slør/hale. Leser at de kan bli veldig store? Og kan leve veldig lenge? En bekjent har hatt samme type fisker. Og hos henne drepte den svarte fisken alle de andre. Hos meg er den svarte fisken en liten plageånd, han/hun jager de andre. Men ingen er døde hittil. Anonymkode: 85d89...593
AnonymBruker Skrevet 22. november 2015 #13 Skrevet 22. november 2015 Takk for tips! Men jeg synes Akvaforum er vanskelig å bruke :-( Men jeg har lest litt andre steder om slørhalene mine. De har god plass, de er 7 stk. i et ganske stort akvarium. Og det virker som om de trives. 6 av dem (de oransje og delvis oransje), er ca. like store som fingeren min. Og de er litt over 1 år gamle. Den svarte er større. Både i kroppen, og han/hun har betydelig mer finner/slør/hale. Leser at de kan bli veldig store? Og kan leve veldig lenge? En bekjent har hatt samme type fisker. Og hos henne drepte den svarte fisken alle de andre. Hos meg er den svarte fisken en liten plageånd, han/hun jager de andre. Men ingen er døde hittil. Anonymkode: 85d89...593Jeg hadde slørhale en gang som levde i 4 år, den ble diger som en golfball. Hadde også den ''vanlige'' typen, og de ble 10-15cm lange og levde 2-3 år. Er nok veldig individuelt hvor gamle og store de blir, men under optimale forhold blir de jo større og lever lengre Ingen av mine drepte hverandre, men slørhalen pleide å jage de andre ved fôring. Anonymkode: d1211...5bc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå