AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #1 Skrevet 17. november 2015 Hvordan klarer alle (så mange i hvertfall) seg så godt økonomisk etter et samlivsbrudd der det er barn inne i bildet?Tenker da særlig ifht bolig. Man er jo avhengig av at begge parter har en bolig med soverom nok til alle. I tillegg til at man må kjøpe seg når man starter på nytt i ny bolig. Har alle single foreldre jobber som er veldig godt betalt?Sier ikke at jeg tror alle lever et liv i sus og dus altså! Er bare overrasket over at det virker som det går så greit økonomisk for alle.Tror dessverre jeg selv står overfor er samlivsbrudd snart, med to barn. Vi går til rådgivning, men det ser litt håpløst ut.... :-( Forstår ikke hvordan vi evt skal klare oss økonomisk. Vi har begge jobber med passe godt betalt. Anonymkode: de7cc...26f
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #2 Skrevet 17. november 2015 Jeg sparte opp 70.000 kr i løpet av ett år etter vi flyttet fra hverandre. Vi hadde aldri nok penger når vi var sammen, og jeg skjønte ikke hvordan vi hele tiden ikke hadde nok til å spare og evt dra på ferie.Jeg hadde en ok jobb, kjøpte meg leilighet og bil uten større problemer. (uten støtte fra stat eller barnebidrag )Jeg pleier ikke å kjøpe pynteting og unødvendigheter og generelt kjøper jeg smart.Så hvis du er økonomisk oppegående så kommer du nok godt ut av et brudd du og. Anonymkode: b6575...712
Peter007 Skrevet 18. november 2015 #3 Skrevet 18. november 2015 (endret) Hvordan klarer alle (så mange i hvertfall) seg så godt økonomisk etter et samlivsbrudd der det er barn inne i bildet?Tenker da særlig ifht bolig. Man er jo avhengig av at begge parter har en bolig med soverom nok til alle. I tillegg til at man må kjøpe seg når man starter på nytt i ny bolig. Har alle single foreldre jobber som er veldig godt betalt?Sier ikke at jeg tror alle lever et liv i sus og dus altså! Er bare overrasket over at det virker som det går så greit økonomisk for alle.Tror dessverre jeg selv står overfor er samlivsbrudd snart, med to barn. Vi går til rådgivning, men det ser litt håpløst ut.... :-( Forstår ikke hvordan vi evt skal klare oss økonomisk. Vi har begge jobber med passe godt betalt. Anonymkode: de7cc...26fEgentlig betyr vel dette at det er gode ordninger I Norge. Alle tillegg som tilfaller en lønnsmottaker med bosted to barn og inntekt 3-400 tusen er ganske bra det første året. Tjener en overgang bortfaller mye. Har du som kvinne fått barn med en mann med høy inntekt et du godt berget ved samlivsbrudd. To barn og samvær maks åtte overnattinger kan fort gi barnebidrag 10000 kr.når du selv har 350000 og far 600000 med samvær maks åtte netter. Jeg kjenner til mange samværsforelde I byer som sliter.De får ikke noe hjelp til bolig ovs.som bostedsforelder får I praksis gjennom støtteordninger og bidrag. Her blir det slitt et og toroms på 50 kvm. Det sier seg selv at ungene ikke vil være der mye. Det blir enda mindre samvær av den gruppa enda mer I bidrag. Det er en vond sirkel å komme ut av om en tjener 400 tusen for.eks."Pappa vi må ha eget rom hos deg med " Den er lei å høre for den som er far og vet han betaler bidrag ,og mor mottar stønader og bidrag. Hun sitter med egen bolig og tre soverom. Livet føles ikke mye rettferdig for den som lever slik.Når det over nevnes at hun klarer spare 70000 på et år er det feil om en mottar stønader og bidrag. Stønad er skatteinntekter og bidrag er til barna. Altså ikke til mottaker. Akkurat het tror jeg mange mottakere av bidrag ser på dette som sine penger. Endret 18. november 2015 av Peter007
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #4 Skrevet 18. november 2015 Folk klarer seg fordi de må. Alle jeg kjenner som har hatt samlivsbrudd med barn har det dårligere økonomisk enn de ellers ville hatt det, og bor nok litt mindre, barna må dele rom osv. Men klare dere vil dere jo, hva er alternativet?Man må jo ikke kjøpe alt, og ikke alt på en gang. Som før blir det ikke. Anonymkode: 5251c...4eb
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #5 Skrevet 18. november 2015 Her var det virkelig motstridende svar! Hehe. Takk uansett :-)Jeg har litt over 400' i året. Mannen min har litt mer. Vi bor på "bygda", men boligprisene er likevel høye. Skjønner ikke hvordan jeg skal klare å ha et lån til leilighet på 2,5-3 mill. Det er veldig dyrt å leie her og få leiligheter. Så forstår egentlig ikke hvordan "alle" klarer seg så bra.Skjønner selvsagt at vi kommer til å overleve. Anonymkode: de7cc...26f
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #6 Skrevet 18. november 2015 Men enten eier du en bolig i dag, som du vil få halve verdien av i egenkapital. Eller så betjener du halvparten av et stort boliglån i dag, eller så betaler du halvparten av en husleie(eller tilsvarende andre utgifter). Det er bolig du vil merke det på, men et utgangspunkt har du jo. Anonymkode: 5251c...4eb
MapleSirup Skrevet 18. november 2015 #7 Skrevet 18. november 2015 Jeg har hverken fått stønader eller bidrag, men opparbeidet meg selv!! (Thank you very much!!).Det koster å være par også. Utgiftene til en ekstra voksen må trekkes av på budsjettet. Man er mer hjemme, bruker mindre penger på feriene,, bilen m.mDifferansen var mindre enn jeg trodde. Men jeg hadde sterk egenkapital. Det er vesentlig for hva du har med inn ift hva du har med ut, selvsagt. 1
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 18. november 2015 #8 Skrevet 18. november 2015 (endret) Hva er passe godt betalt? Det blir jo hva du gjør det til. Elsker du å shoppe så er det jo et problem du vil møte. 😜 Det er mye man ikke må ha, og det er mye å spare penger på! Endret 18. november 2015 av Steve Rogers
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 18. november 2015 #9 Skrevet 18. november 2015 Her var det virkelig motstridende svar! Hehe. Takk uansett :-)Jeg har litt over 400' i året. Mannen min har litt mer. Vi bor på "bygda", men boligprisene er likevel høye. Skjønner ikke hvordan jeg skal klare å ha et lån til leilighet på 2,5-3 mill. Det er veldig dyrt å leie her og få leiligheter. Så forstår egentlig ikke hvordan "alle" klarer seg så bra.Skjønner selvsagt at vi kommer til å overleve. Anonymkode: de7cc...26fMen om du eier nå så sitter du vell på en egenkapital?
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #10 Skrevet 18. november 2015 Vi eier et hus sammen. Det har neppe steget noe særlig i verdi og vi har heller ikke betalt merkbart ned på det. Så vil mest trolig gå i 0,- eller kanskje med max 100' i pluss (etter at div utlegg blir betalt ifb med salg). Evt at mannen beholder det.Jeg har god økonomisk sans og tror jeg vil merke at mannen har brukt en del på "tull" (aldri vært noe problem, men han kjøper mer enn jeg) om jeg blir alene.Uansett, jeg har også studielån og er avhengig av bil. Så ser liksom for meg at det blir en rotten kjellerleilighet jeg må leie. Er vel ingen bank som gir meg lån med dette utgangspunktet? TS Anonymkode: de7cc...26f 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #11 Skrevet 18. november 2015 Er huset deres 100% lånefinansiert?! Da må neste bolig også være det. Du vil trenge kausjonist, tror jeg. Hvis inntekten din er sikker og stabil, kan du vel få lån på 1,7- 2 millioner. Men da har du sikkert råd til litt i leie også, siden dere har så stort lån nå? Anonymkode: 5251c...4eb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå