Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg er laktoseintolerant og prøver febrilsk å finne på en erstatning til julegrøten i år. I fjor prøvde jeg og samboeren å bruke laktosefri melk, men det brant seg jo med en gang! Alt gikk i søpla, så ble brødskiver på oss begge den kvelden.:dry:

Har dere noen forslag til hva jeg kan erstatte det med? Kom gjerne med en fremgangsmåte også :) Fløte er uaktuelt (blir så tykk). Leste litt om at man kan bruke rismelk, men blir ikke det ikke også brent? Kokosmelk? Soyaolje? Noen erfaringer? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lager alltid grøt med laktosefri eller laktoseredusert melk og har aldri opplevd at den brenner seg raskere enn 'vanlig' grøt.

Anonymkode: 09205...65f

Skrevet

Gi laktosefri melk en ny sjanse. Prøv dynegrøt som et alternativ,om du ikke orker å stå å røre i grøten.

Anonymkode: d3fd3...476

Skrevet

Gi laktosefri melk en ny sjanse. Prøv dynegrøt som et alternativ,om du ikke orker å stå å røre i grøten.

Har du prøvd med laktosefri melk? Den finnes bare i lettmelk og ekstra lettmelk, så kan være derfor jeg brenner den? 

Skrevet

Jeg lager alltid grøt med laktosefri eller laktoseredusert melk og har aldri opplevd at den brenner seg raskere enn 'vanlig' grøt.

Hvordan klarer du det? Hva er fremgangsmåten?

Skrevet

Jeg og bruker laktosefri lettmelk, vært null problem her.
For meg har det mer med hvordan kjele jeg bruker om det brenner seg.
Bruker alltid Høyang Polaris Party kjele til grøt, aldri brent grøt i den :)

Skrevet

Kokosmelk!

Anonymkode: d3fe7...6ab

Skrevet

Har du prøvd med laktosefri melk? Den finnes bare i lettmelk og ekstra lettmelk, så kan være derfor jeg brenner den? 

Har laget grøt med vanlig lettmelk og laktosefri lettmelk og aldri merket noen forskjell. Kan ikke skjønne at det var den laktosefrie melken som hadde skylda. Noen ganger svir grøt seg om man har for høy varme eller ikke rører nok. Det har jeg gjort mange ganger. 

Bare prøv igjen.

Skrevet

Hvordan klarer du det? Hva er fremgangsmåten?

På samme måten som grøt med vanlig melk, ikke ha for høy varme og rør godt.

Skrevet

Jeg har ikke hatt problemer med å lage grøt med laktosefri melk. 

Men, toro har laktosefri risengrynsgrøt som er veldig god :) Så der har du et alternativ :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...