AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #1 Skrevet 17. november 2015 Jeg og min samboer har planer om å kjøpe leilighet sammen. Jeg lurer på hvordan dere pleier å fordele økonomien.Jeg har sett for meg, og håper at vi kan dele boliglån, renter, fellesutgifter, strøm, vann osv. 50/50. Bare hvis vi har betalt like mye egenkapital. Ser for oss å kjøpe for 3 500 000. Har da egenkapital på 250 000 kroner hver som gjør 50/50 fordelingen rettferdig. Dette vil jeg klare og ønsker også dette for å ha det enklest mulig i forhold til verdier og gjeld. Men hvordan fordele husholdningen etter at alt med boligen er betalt hver måned? Hvor vanlig er det med prosentvis? Min type tjener 7000 kroner mer enn meg i måneden og hvis vi skal betale inn likt til husholdningen, vil jeg ha svært lite igjen å leve på i forhold til min inntekt. Jeg har tenkt litt at vi kunne satt inn 20-30 % av det vi tjener inn på en felleskonto hver måned. Disse pengene skal gå til alt av mat og ting til husholdningen. Resten av lønnen våres er til eget bruk (betale studielån, egne klær osv..) Mens hvis vi ikke bruker opp alle pengene på felleskontoen hver måned, går disse til en felles sparekonto som kan gå til ferie, oppussing etc.Høres dette rettferdig ut? Hvordan gjør dere det? Anonymkode: 90df4...f2f
Snadder Skrevet 17. november 2015 #2 Skrevet 17. november 2015 Heihei.Jeg og kjæresten fordeler utgiftene slik at fellesutgifter som husleie, internett osv betales 50/50, men vi har et felles matkort som går til både mat og husholdningting som begge drar nytte av. Der overfører jeg 2000 og han 3000 siden han tjener litt mer enn meg.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #3 Skrevet 17. november 2015 Ikke han sin feil at han tjener mer. Dere betaler 50/50 Anonymkode: a8774...eba 3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #4 Skrevet 17. november 2015 Om det blir sånn at du må leve på nesten ingenting fordi du har høyt boliglån, så er det best om han eier mer. Så sitter dere igjen med omtrent likt etter at alt er betalt. Anonymkode: 8e9a5...d07 4
juliane Skrevet 17. november 2015 #5 Skrevet 17. november 2015 Vi har skjevfordelt lånet, og dermed også eierandel. Andre utgifter betaler vi 50/50. Da betaler han mer hver mnd, men det er penger han "får igjen" ved evt brudd og salg. Ergo er vi mer likestilt økonomisk i hverdagen, uten at han forsørger meg på noen måte. Jeg syns det er en mer rettferdig ordning enn den du skisserer, i tilfelle brudd. 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #6 Skrevet 17. november 2015 Heihei.Jeg og kjæresten fordeler utgiftene slik at fellesutgifter som husleie, internett osv betales 50/50, men vi har et felles matkort som går til både mat og husholdningting som begge drar nytte av. Der overfører jeg 2000 og han 3000 siden han tjener litt mer enn meg.Ikke han sin feil at han tjener mer. Dere betaler 50/50Anonymkode: a8774...ebaOm det blir sånn at du må leve på nesten ingenting fordi du har høyt boliglån, så er det best om han eier mer. Så sitter dere igjen med omtrent likt etter at alt er betalt.Anonymkode: 8e9a5...d07Vi har skjevfordelt lånet, og dermed også eierandel. Andre utgifter betaler vi 50/50. Da betaler han mer hver mnd, men det er penger han "får igjen" ved evt brudd og salg. Ergo er vi mer likestilt økonomisk i hverdagen, uten at han forsørger meg på noen måte. Jeg syns det er en mer rettferdig ordning enn den du skisserer, i tilfelle brudd. TS her. Takk for svar.Kan jo fortelle litt mer om situasjonen. Jeg jobber som lærer og han som rådgiver i bank. Jeg eier egen leilighet og betaler til sammen 10 000 kroner i måneden i alle boligutgifter. Han leier en leilighet for 10 000 kroner i måneden. Vi kunne altså betjent et lån + felleskonstnader for rundt 20 000 kroner. Jeg har også BSU konto på 150 000 som jeg ikke har brukt og ikke har tenkt til og åpne før jeg er over 30. Jeg har det ganske greit økonomisk og tenker også på fremtiden med tanke på sparing. Der er derfor jeg lurer på hva som er normalt. Dette var bare en drøfting for meg selv. Anonymkode: 90df4...f2f
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #7 Skrevet 17. november 2015 Vi har 50/50 og vi har lik lønn så det er jo greit. Men har hørt noen fortelle at de setter inn prosentvis av lønna si faktisk. Så er vell ofte opp til hver enkelt. Disse deler også boliglån, renter, vann etc. 50/50. Men husholdnigen, mat osv som de tar fra den kontoen har de prosentvis på da han tjener litt mer. Anonymkode: d7042...5f6
Pengebingen Skrevet 18. november 2015 #8 Skrevet 18. november 2015 En annen mulighet er å kjøpe noe rimeligere slik at du føler at din økonomi en komfortabel nok for deg etter at alt er delt 50/50. Det vil gi han et større overskudd som han jo kan bruke som han vil, til sparing, investering osv. Kan ofte være smart å tilpasse boligsituasjon til den som tjener minst. Den med overskuddet kan fint gjøre andre investeringer for seg selv.Et annet råd ang sparing: ikke vent til slutten av måneden for å se om det er noe igjen. Sett opp en plan for hvor mye dere ønsker å spare til hva, og sett det av i starten av måneden. Må selvsagt sees opp mot hva som er igjen etter fast utgifter og mat. Dette får dere oversikt over ved å ha et budsjett. Kan fort bli dårlig med ferier om dere hver mnd skal se om det er noe igjen til sparing Vi setter av til sparing først, og bruker deretter av resten. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå