AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #1 Skrevet 17. november 2015 Hva betyr det at et dokument er "fortrolig"? Trodde det brukte å stå at det var "unntatt offentligheten" når det gjaldt sånn personinfo og sånn, men det står altså fortrolig på brevet. Anonymkode: 09773...da6
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #2 Skrevet 17. november 2015 Tidligere, før loven ble som den er, ble dokumenter, legeerklæringer osv. Stemplet med Fortrolig. Dette er ikke holdbart, juridisk lengre, fordi det skal henvises til lovparagraf for hvorfor et dokument ikke kan fremlegges for en journalist eller andre. Alle offentlige kontorer er pålagt å føre postlister/postjournal. Der skal det stå hvorfor et dokument ikke er offentlig med lovparagraf. Journalister har bredere innsynsrett i dokumenter enn privatpersoner, derfor er ikke Fortrolig godt nok, lengre, det må vises til hvorfor dokumentet er fortrolig. (Klønete forklart, kanskje? ) Anonymkode: 4e46b...7a6 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #3 Skrevet 17. november 2015 Men det dokumentet som jeg har hvor det står fortrolig er bare noen dager gammelt da? Hvorfor brukes det fortsatt om det ikke er gyldig lenger? Anonymkode: 09773...da6
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #4 Skrevet 17. november 2015 Når et dokument er Fortrolig er det gradert etter beskyttelsesinstruksen. Anonymkode: 93539...c4a
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #5 Skrevet 17. november 2015 Men ifølge paragraf § 3 der ("Gradering av et dokument skal bare foretas når dokumentet kan unntas fra offentlighet i medhold av offentleglova"), så skal jo dokumentet kunne gå under kriteriene for å unntas offentligheten, så hvorfor blir det ikke bare unntatt fra offentligheten? Ville ikke det vært like enkelt? Anonymkode: 09773...da6
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #6 Skrevet 17. november 2015 Jo, men det er i tillegg strengere krav til oppbevaring, forselndelse etc av et dokument som er gradert en et som bare er unntatt offentlighet. Anonymkode: 93539...c4a
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #7 Skrevet 17. november 2015 Jo, men det er i tillegg strengere krav til oppbevaring, forselndelse etc av et dokument som er gradert en et som bare er unntatt offentlighet.Anonymkode: 93539...c4aKan det være mulig at det er skrevet feil på dokumentet da? Det omhandler bare at jeg ble kjent ikke tjenestedyktig på sesjon 2. Og det er jo noe jeg kan fortelle til hvem jeg vil. Og så vidt jeg vet ville det vel holdt å unnta det fra offentligheten for personvernets del? Anonymkode: 09773...da6
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #8 Skrevet 17. november 2015 Kan det være mulig at det er skrevet feil på dokumentet da? Det omhandler bare at jeg ble kjent ikke tjenestedyktig på sesjon 2. Og det er jo noe jeg kan fortelle til hvem jeg vil. Og så vidt jeg vet ville det vel holdt å unnta det fra offentligheten for personvernets del? Anonymkode: 09773...da6Da mener vel Forsvaret at det kan skade deg dersom det blir kjent at du er ikke tjenestedyktig. Forsvaret er litt vel ivrige på å gradere informasjon, men det er ikke nødvendigvis feilgradert dersom de mener at opplysningene bør graderes av hensyn til deg. Anonymkode: 93539...c4a
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #9 Skrevet 17. november 2015 Da mener vel Forsvaret at det kan skade deg dersom det blir kjent at du er ikke tjenestedyktig. Forsvaret er litt vel ivrige på å gradere informasjon, men det er ikke nødvendigvis feilgradert dersom de mener at opplysningene bør graderes av hensyn til deg.Anonymkode: 93539...c4aGår ut i fra at de graderer alle slike dokumenter da? For det var i alle fall et sånn standardskriv. Anonymkode: 09773...da6
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #10 Skrevet 17. november 2015 Går ut i fra at de graderer alle slike dokumenter da? For det var i alle fall et sånn standardskriv. Anonymkode: 09773...da6Det gjør de nok, ja. De bør ihvertfall ha en felles policy på det, slik at ikke en saksbehandler graderer og en annen ikke graderer. Anonymkode: 93539...c4a
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #11 Skrevet 17. november 2015 Det gjør de nok, ja. De bør ihvertfall ha en felles policy på det, slik at ikke en saksbehandler graderer og en annen ikke graderer.Anonymkode: 93539...c4aJa, sant det. Takk for svar alle sammen! Anonymkode: 09773...da6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå