Gå til innhold

Tenåringen vil ikke ha vinterjakke fordi...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har spurt 15-åringen om hun ikke vil ha ny vinterjakke tre ganger i år. Svaret har vært unnvikende hver gang. Jeg tok det opp på nytt igjen i dag og ville ha et klarere svar. Jeg synes hun trenger en ny jakke.

Svaret av at de vinterjakkene var så dyre. Så hun tenker selvfølgelig på ett eller annet merke som er i vinden.

Vi snakket videre om hva det var med disse jakkene, som gjorde at de var så kule og hun nevnte lengden og innsving i livet. Men å finne en jakke som har disse trekkene, men ikke er av samme merke, er uinteressant. Det er ingen vits i å kjøpe en ny jakke med mindre den har riktig merke. Det er flaut å komme på skolen i ny jakke og få kommentarer om ny jakke, når det ikke er riktig merke.

Datteren min kjenner realitetene og hun fortalte dette fordi jeg ønsket å forstå hvorfor hun ikke ville ha en ny jakke, ikke for å gi meg dårlig samvittighet. Over halvparten av jentene på trinnet har disse jakkene, som koster over 5000 kr. Vi bor ikke i Bærum eller et annet omeråde med spesielt rik befolkning, så langt over halvparten av de jentene som går med disse jakkene, har foreldre som kjøper på kreditt eller bakker seg helt ut for at jenta deres skal få en slik jakke.

Jeg blir så SJOKKERT over at presset er SÅ HØYT, at datteren min ikke vil kjøpe seg en jakke fordi det er flaut å komme med en ny jakke som ikke er av riktig merke.

Hva tenker foreldrene til disse jentene med??? Hvordan skal de få opprettholdt forbruket når de blir studenter? Hva skal være lønnsomt og fristende med å få seg en utdannelse og jobb når de har priviligetiet å kunne få alt de ønsker, før de kan tjene sine egne penger og først da kunne kjøpe seg det de ønsker seg? Er det sunt at man som tennåring kan plukke fra øverste hylle, eller er det noe man jobber seg til å kunne gjøre senere i livet?

Anonymkode: d28c4...d35

• Liker 11
Skrevet

Det er vel ikke noe nytt vel.

Husker begynnelsen og midten av 90 tallet hvor man "måtte" levis bukse for eksempel,

Anonymkode: dadce...15f

• Liker 16
Skrevet

Jeg er student, jeg har fint råd til en jakke til 5000. Hvordan klarer du, en voksen etablert person, å ikke ha råd til en jakke til 5000? Det er jo småpenger. 

• Liker 6
Skrevet

Det er ikke gitt at de blakker seg på ny jakke til tenåringen sin. Kan hende de jobber for pengene og sparer selv.

Anonymkode: 968c7...80c

• Liker 11
Skrevet

Dessverre så er det bare sånn. Det er ikke bare "nå til dags", slik har det vært hele tiden.  
Forstår henne godt, tenåringer er ikke akkurat så snille som mødrene skal ha det til. Deres englebarn verken sier eller gjør noe mot andre. *himler med øynene*. 

Men det er du som har ansvar for å lære opp dine barn at gruppepress er ingen unnskyldning. Det å si "men h*n har det" ikke er en god nok grunn til å få eller gjøre noe. 
Det er ditt ansvar å lære henne opp til å ta sine egne valg, og ikke følge sauflokken. 
Det er ofte for sent å begynne å lære barna om slike ting når de er i tenårene. For tro det eller ei, det startet på barneskolen, også eksploderer det på ungdomskolen. 
De fleste gjør en helomvending på VGS, da lever de i fred og harmoni, mobbingen forsvinner,  the queenbitch, skolens største mobber mister sin makt, de blir seg selv og fest og alkohol er hovedfokus, og panikken over å få seg en utdanningen kommer. Også kommer til de universitet og da slår slauflokksyndromet til igjen. Men da tror de at de tenker selv.. men det gjør de ikke, de tenker sammen. Du ser lett hvem som går på den og den skolen, på grunn av trender. "Jeg er meg, og ikke de" yeah right. 
Så blir de voksen å ler og griner av de teite trendene de gikk med på i tenårene og da de liksom ble voksen. 

Så lykke til :fnise:

Anonymkode: 60aea...5d7

• Liker 3
Skrevet

Ingen overraselse her. Blir spennende å se når disse jentene blir voksne og tjener egne penger. Ser ut til at noen trenger litt perspektiv

• Liker 3
Skrevet

Er ikke alle som er så heldige at de har råd til en jakke til 5000kr og de aller færreste studenter har råd til en slik jakke.De aller fleste studenter klager på at stipend+lån er altfor lavt i forhold til dagens priser og leiemarkedet er skyhøyt og for å faktisk ha råd til å leve så må de jobbe deltid, men med ett krevende studie som krever all din tid, så er det ikke alle som klarer å jobbe heller og noen plasser er det ikke jobb å få.

Så hvordan klarer du som er student å ha råd til ei jakke til 5000kr?

Du er heldig da, fordi for mange studenter så må de velge bort ting for å i det hele tatt ha lov til å leve... "Spise brødskive hver dag i en uke for å ha råd til å gå på byen? Null stress, når andre klarer det, har jeg råd til det å"

Hvis man velger å bo i en stor by er det svinebillig å bo (du får hybel i Oslo til under 3000 med strøm og internetnett inkludert), transport med kollektivt er billig og det er lett å få seg jobb. Ingen studier i Norge er spesielt krevende.

Selv bare med stipendet ville jeg jo kunne kjøpe en jakke til 5000 annenhver måned. Men jeg jobber i tillegg, og har da masse disponibel inntekt.

Noen folk er idioter med pengene sine, drikker kaffe på Starbucks og snuser en pakke hver dag, selvsagt blir det trangt i økonomien når du drikker tre dager i uken og snuser for 2000 i måneden. Her om dagen hørte jeg om en etablert forelder som ikke engang hadde råd til en jakke til 5000, men tobakk, sprit og juggel har hun nok råd til. 

• Liker 2
Skrevet

Sorry mack, men 5000 kr til jakke!?! Du kødder!!

om du så er voksen eller ungdom, det er bare tåpelig!

• Liker 10
Gjest Herr Heftig
Skrevet (endret)

Hvis man kjøper i sportsbutikk så kan man "snike seg unna" med a si at "jeg trenger denne til slalom (eller en annen vintersport) og den er jo så varm, så da gadd jeg jo ikke kjøpe en til".

Endret av Herr Heftig
Skrevet

Dette er desverre ikke nytt. 
Ungdommer liker å gå i det som er "in" og populært selv om de kanskje har liten interesse for det, også har det litt med selvtillit å gjøre. Nå vet jeg ikke hvilken jakke datteren din vil ha, men er det ingen måte å få henne til å kjøpe en annen jakke? En som hun vil like og ikke koster flesk. Snakk litt med henne og se om dere får til en liten shoppingtur hvor dere drar og titter litt :) 

Skrevet

Over halvparten har jakka, men det betyr at det er en god del som IKKE har jakka. Fokuser heller på dem, og vær glad for at dattera di har såpass økonomisk sans at hun ikke ber deg om ei slik jakke.

Anonymkode: 84ca3...e2d

• Liker 18
Skrevet

Over halvparten har jakka, men det betyr at det er en god del som IKKE har jakka. Fokuser heller på dem, og vær glad for at dattera di har såpass økonomisk sans at hun ikke ber deg om ei slik jakke.

Jeg studerte pedagogikk en stund, det første vi lærte om oppdragelse var at kjennetegnet for en god oppdragelse er at foreldre har gitt sine barn skyldfølelse for sine problemer og fått de til å føle seg ansvarlig for foreldrenes feil. For eksempel bør man gi barnet skyldfølelse hver gang de ber om noe som er viktig for dem slik at de ikke finner på å uttrykke sine egentlige ønsker. Barnet må selvsagt forstå at de kommer i andre rekke og at din dårlige finansielle planlegging er deres feil, og noe de bør ta hensyn til.

• Liker 1
Skrevet

Det var det jeg tenkte også :)

(Hva med å inngå en sparedeal? Hun ønsker seg jakken til jul og familien samarbeider med gavekort e.l? Og så må hun obbe inn resten? Sånn litt på siden,.)

• Liker 6
Skrevet

Sorry mack, men 5000 kr til jakke!?! Du kødder!!

om du så er voksen eller ungdom, det er bare tåpelig!

Nei, det synes jeg ikke. Som voksen kjøper man jo klær som varer mye lenger, i tillegg har man strengere krav til kvalitet.

Jeg kjøper heller en god vinterjakke som jeg har i minimum 5 år enn å kjøpe 5 halvdårlige til 1000

• Liker 4
Skrevet

Jeg studerte pedagogikk en stund, det første vi lærte om oppdragelse var at kjennetegnet for en god oppdragelse er at foreldre har gitt sine barn skyldfølelse for sine problemer og fått de til å føle seg ansvarlig for foreldrenes feil. For eksempel bør man gi barnet skyldfølelse hver gang de ber om noe som er viktig for dem slik at de ikke finner på å uttrykke sine egentlige ønsker. Barnet må selvsagt forstå at de kommer i andre rekke og at din dårlige finansielle planlegging er deres feil, og noe de bør ta hensyn til.

Ikke gjør deg dum. Jeg kjenner til det du beskriver, jeg turte ikke be om nye sko da de gamle tok inn vann, ei heller plaster da jeg fikk skrubbsår på kneet.

Ei motejakke til 5000 stiller IKKE i samme kategori og at en tenåring ikke forventer å få det er et sunnetstegn.

• Liker 11
Skrevet

Jeg har spurt 15-åringen om hun ikke vil ha ny vinterjakke tre ganger i år. Svaret har vært unnvikende hver gang. Jeg tok det opp på nytt igjen i dag og ville ha et klarere svar. Jeg synes hun trenger en ny jakke.

Svaret av at de vinterjakkene var så dyre. Så hun tenker selvfølgelig på ett eller annet merke som er i vinden.

Vi snakket videre om hva det var med disse jakkene, som gjorde at de var så kule og hun nevnte lengden og innsving i livet. Men å finne en jakke som har disse trekkene, men ikke er av samme merke, er uinteressant. Det er ingen vits i å kjøpe en ny jakke med mindre den har riktig merke. Det er flaut å komme på skolen i ny jakke og få kommentarer om ny jakke, når det ikke er riktig merke.

Datteren min kjenner realitetene og hun fortalte dette fordi jeg ønsket å forstå hvorfor hun ikke ville ha en ny jakke, ikke for å gi meg dårlig samvittighet. Over halvparten av jentene på trinnet har disse jakkene, som koster over 5000 kr. Vi bor ikke i Bærum eller et annet omeråde med spesielt rik befolkning, så langt over halvparten av de jentene som går med disse jakkene, har foreldre som kjøper på kreditt eller bakker seg helt ut for at jenta deres skal få en slik jakke.

Jeg blir så SJOKKERT over at presset er SÅ HØYT, at datteren min ikke vil kjøpe seg en jakke fordi det er flaut å komme med en ny jakke som ikke er av riktig merke.

Hva tenker foreldrene til disse jentene med??? Hvordan skal de få opprettholdt forbruket når de blir studenter? Hva skal være lønnsomt og fristende med å få seg en utdannelse og jobb når de har priviligetiet å kunne få alt de ønsker, før de kan tjene sine egne penger og først da kunne kjøpe seg det de ønsker seg? Er det sunt at man som tennåring kan plukke fra øverste hylle, eller er det noe man jobber seg til å kunne gjøre senere i livet?

Anonymkode: d28c4...d35

Hm, jeg lurer heller på hva DU tenker med jeg? Hvorfor har du ikke lært opp jenta di til å gi blanke i slikt press tidligere? Hvorfor har dere ikke snakket om holdninger til dette? Jeg vokste opp uten å få dyre ting og merkeklær, og jeg lærte meg tidlig hvordan jeg svarte tilbake om noen kom med noen kommentarer. Jeg fikk det inn med morsmelka at vi betaler neimen ikke for en stofflapp bakpå klær som er likedan som de uten denne stofflappen. Er veldig glad min mor snakket med meg om dette tidlig og jevnlig opp gjennom årene, jeg ble trygg på meg selv og tør å stå for valgene jeg gjør. Du har istedet en femtenåring som er redd for å komme på skolen i feil jakke. Så nei, det er hverken noe galt med de andre foreldrene, de andre jentene eller jenta di. Det er du som brått oppdager at dere har glippet på noe i oppdragelsen. 

Så jobb med selvtillit, selvfølelse og trygghet, istedet for å skylde på de foreldrene som velger å kjøpe dyre jakker. 

Anonymkode: d9232...772

• Liker 6
Skrevet

Da får hun enten spare til denne jakken selv, eller gå med den gamle

Anonymkode: 4833a...8d1

• Liker 5
Skrevet

Kan dere ikke ta en tur innom finn.no og se om noen selger fjordårets modell til halv pris?

• Liker 1
Skrevet

Hvem faen bryr seg om merke så lenge jakka ser bra ut....

Anonymkode: 0e5d0...1aa

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...