Gå til innhold

Jobber du i dagligvare butikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje et teit spørsmål, men jaja bedre å spørre enn å ikke gjøre det.

Jeg har 2 svartsekker med tomflasker stående. Har ikke bil så kommer meg ikke til coop obs for å pante de. Men har næbutikken som er 4 minutter unna. Det jeg lurer på da er; Når på døgnet passer det best å dra innom å pante flasker? 

Du som jobber i butikk, når er det lurest å dra dit? Tar 1 svartsekk om gangen også tar jeg den andre noen dager senere.
Det er jo dumt å dra dit når det er flest kunder og mest å gjøre, slik at det blir stress for de som jobber der... 
Sist jeg tok med meg en hel svartsekk så var det 3 andre der med svartsekker + noen med litt mindre, også var det ufattelig mange folk der. De som jobbet der sprang jo rundt som hodeløse kyllinger stakkars. Så jeg snudde og gikk hjem, siden de løp fra kassen til pantestasjonen siden den ble full, også tilbake til kassen. Det var da 2 kasser åpne, han som skulle sette på plass varer måtte løpe frem og tilbake fra kassen til hyllene.

Vil være til minst mulig bry for de som jobber der.
Så du som har jobbet hos rema, ica, coop etc. Når er det minst stress og kunder? 

Anonymkode: b77ed...eeb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler å ta det på kvelden nært stengetid. Da er det stortsett rolig på butikkene og de fleste er ferdig med storhandlingen og pantingen. Husk å ikke komme så sent at du står over stengetid, de i butikken vil hjem de også :D

Skrevet

Tidlig på morgenen eller veldig sent på kvelden passer nok fint. Ikke når folk nettopp er på vei fra jobb.

Anonymkode: 0db89...305

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenkte å ta det før 12 i morgen, De åpner 7.. Rundt 8-10 er det så å si ingen i kassene, for de holder på å plasserer ut varer rundt den tiden. 
Eller rundt klokken 9-halv 10 (de stenger 11). Er det bra tidspunkt?

Rundt lunsjtider så er det en håndfull arbeidere som er innom for å kjøpe seg lunsj. Bruker å ta turen innom jeg også, for å kjøpe meg lunsj, så det bruker å være relativt stille på den tiden. Ingen skoler i nærheten, men de holder på å bygger noe i nærområdet. Så det er få folk der rundt 11-12. 

Det er 4 blokker i nærområdet (mindre enn 5 min unna, alle veier) + flere boligstrøk som ligger rundt. Neste nærbutikk er 40-50 min gåtur unna. Var innom den i rushtiden en gang, og da var det dødt der, nesten ingen folk. Men her er det 4 kasser åpen i rushtiden. 
Så denne butikken er den mest brukte i nærområdet. Jeg har jo sett hvordan de stresser når folk er på vei hjem fra skole og jobb. Så vil ikke påføre de enda mer stress. 

ts

Skrevet

Jeg blir litt glad inni meg av å lese dette! Flere skulle tenkt som deg, da hadde jeg nok ikke hatt et så anstrengt forhold til pantemaskinen! :D 

Litt utpå dagen (10-11-tiden), eller et par timer før stengetid skulle holde. Tidlig på morgenen, rett etter åpningstid er det mye å gjøre, ettersom det da er få folk, men mye å gjøre med morgenrutiner etc. Rett før stengetid er det også mye å gjøre når stengerutinene skal forberedes. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg blir litt glad inni meg av å lese dette! Flere skulle tenkt som deg, da hadde jeg nok ikke hatt et så anstrengt forhold til pantemaskinen! :D 

Litt utpå dagen (10-11-tiden), eller et par timer før stengetid skulle holde. Tidlig på morgenen, rett etter åpningstid er det mye å gjøre, ettersom det da er få folk, men mye å gjøre med morgenrutiner etc. Rett før stengetid er det også mye å gjøre når stengerutinene skal forberedes. 

Mamma sin skyld at jeg er slik som jeg er :P 
Det verste hun vet er når folk ikke tar hensyn til andre folk. Så har fått det fra henne :P
I morgen har jeg hele dagen fri liksom. Så har ingen grunn til å dra midt i rushtiden. 

ts

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker mellom 10-14 og fra 18-x..altså senest en timer før stengetid. 

Anonymkode: df4fd...b7e

Skrevet

Mamma sin skyld at jeg er slik som jeg er :P 
Det verste hun vet er når folk ikke tar hensyn til andre folk. Så har fått det fra henne :P
I morgen har jeg hele dagen fri liksom. Så har ingen grunn til å dra midt i rushtiden. 

ts

I så fall digger jeg dere begge! :D 

Jeg har bare deltidsjobb, så jeg slipper å slite med panteautomaten så mye, men kommunen jeg jobber i er velsignet (eller forbannet, alt ettersom) med lov til å ha åpent på søndager. En helg hadde jeg jobbet sent både fredag, lørdag og søndag. Ti minutter på stengetid på søndag kommer det en gomp med en svær plastsekk med flasker. Jeg tror kanskje det lyste panikk ut av øynene mine da jeg så ham. Gjorde ham oppmerksom på at vi stengte om ti minutter, men han hadde jo selvsagt all verdens tid, og skulle handle også. :bond:

Derfor setter vi megastor pris på dere som tenker over sånt! <3 

Skrevet

I så fall digger jeg dere begge! :D 

Jeg har bare deltidsjobb, så jeg slipper å slite med panteautomaten så mye, men kommunen jeg jobber i er velsignet (eller forbannet, alt ettersom) med lov til å ha åpent på søndager. En helg hadde jeg jobbet sent både fredag, lørdag og søndag. Ti minutter på stengetid på søndag kommer det en gomp med en svær plastsekk med flasker. Jeg tror kanskje det lyste panikk ut av øynene mine da jeg så ham. Gjorde ham oppmerksom på at vi stengte om ti minutter, men han hadde jo selvsagt all verdens tid, og skulle handle også. :bond:

Derfor setter vi megastor pris på dere som tenker over sånt! <3 

Man må regne med litt ekstra tid på jobb, det må også vi som jobber på kontor (jobber for øvrig både 10, 12 og 15 timer en del dager fordi det er en del ekstra på grunn av klienter/kunder). Men det er sånn det er. 

Man dør ikke av at det tar en halvtime ekstra, selv når man jobber sent. 

Anonymkode: 1c961...836

Skrevet

Man må regne med litt ekstra tid på jobb, det må også vi som jobber på kontor (jobber for øvrig både 10, 12 og 15 timer en del dager fordi det er en del ekstra på grunn av klienter/kunder). Men det er sånn det er. 

Dør av det? Nei. Men vi vil likevel hjem, spesielt på søndager. Dessuten skjer dette nesten hver dag, og det er forbasket irriterende at kundene ikke respekterer stengetider. Butikker er åpne hver dag, og såpass lenge, at man må klare å handle innenfor stengetid. Det skader ikke kunden å respektere dette. Vi får heller ikke betalt lenger enn til 20 minutter over stengetid, fordi vi skal være ferdig med alt til da.

• Liker 4
Skrevet

Men det at folk kommer løpende inn 5 min før stengetid for å pante 50 flasker + gjøre storhandel. det er unødvendig. 
Jeg har dratt til butikken rundt 10 min på stengetid en gang, og det var fordi katten min ødela siste rullen med dopapir, også var det lørdag. Nærmeste søndagsåpent butikk var langt unna. Så det var krise. Men jeg var utav butikken før det ble stengt. Stoppet ikke opp for å se på andre ting, jeg gikk målrettet mot dopapiret også fort ut igjen. Var også fordi jeg måtte nå innmari på do å tisse
:skratte: 

Jeg mener at man har ikke sååå dårlig tid at man ikke kan planlegge ting de 5 andre dagene i uken. Når butikken attpåtil er åpen fra 7 til 11 om kvelden, da har man ingen unnskyldning. 
Har kun opplevd at det har vært krise den ene gangen. 
Forstår ikke hvordan folk kan få det så travelt 2 min på stengetid, på en lørdagskveld også mangler de en hel handlevogn med varer, skulle tro de oppdaget det dager før. Det å gå tom for melk en lørdagskveld er en ærlig sak. Men man oppdager det sjeldent 22:58 om kvelden. 

TS

• Liker 4
Skrevet

Og til de som lurer; ja én rull toalettpapir varer i 3-4 dager her i gården, så det var egentlig ikke krise, helt til katten bestemte seg for å leke tulling med min siste rull. 
Serla toalettpapir er gull verdt og mye på en vanlig rull! :skratte:

ts

Skrevet

Dør av det? Nei. Men vi vil likevel hjem, spesielt på søndager. Dessuten skjer dette nesten hver dag, og det er forbasket irriterende at kundene ikke respekterer stengetider. Butikker er åpne hver dag, og såpass lenge, at man må klare å handle innenfor stengetid. Det skader ikke kunden å respektere dette. Vi får heller ikke betalt lenger enn til 20 minutter over stengetid, fordi vi skal være ferdig med alt til da.

Men det at folk kommer løpende inn 5 min før stengetid for å pante 50 flasker + gjøre storhandel. det er unødvendig. Jeg har dratt til butikken rundt 10 min på stengetid en gang, og det var fordi katten min ødela siste rullen med dopapir, også var det lørdag. Nærmeste søndagsåpent butikk var langt unna. Så det var krise. Men jeg var utav butikken før det ble stengt. Stoppet ikke opp for å se på andre ting, jeg gikk målrettet mot dopapiret også fort ut igjen. Var også fordi jeg måtte nå innmari på do å tisse :skratte: 

Jeg mener at man har ikke sååå dårlig tid at man ikke kan planlegge ting de 5 andre dagene i uken. Når butikken attpåtil er åpen fra 7 til 11 om kvelden, da har man ingen unnskyldning. 
Har kun opplevd at det har vært krise den ene gangen. 
Forstår ikke hvordan folk kan få det så travelt 2 min på stengetid, på en lørdagskveld også mangler de en hel handlevogn med varer, skulle tro de oppdaget det dager før. Det å gå tom for melk en lørdagskveld er en ærlig sak. Men man oppdager det sjeldent 22:58 om kvelden. 

TS

Visst er det unødvendig å komme rekende noen få minutter før stengetid, jeg er ikke uenig i det, og jeg har selv irritert meg over dette til tider. Likevel er dette noe man må regne med når man jobber i et servicerelatert yrke som deres eller mitt, selv om jeg aldri så ønsker at folk hadde opptrådt annerledes så vil ikke dette skje. Folk er folk, og man vil alltid ha enkelte som kommer i siste liten for å gjøre noe viktig og man gjør dessverre ikke sin egen hverdag bedre ved å irritere seg over det, den forsinkede kunden/klienten/samarbeidspartneren vil som regel være der uansett hvordan man ser på det. Det eneste man kan endre er seg selv og hvordan man tar det. 

Skrevet

Du får kanskje overtidsbetaling? Det får nemlig ikke de som jobber i butikk. 

Skrevet

Visst er det unødvendig å komme rekende noen få minutter før stengetid, jeg er ikke uenig i det, og jeg har selv irritert meg over dette til tider. Likevel er dette noe man må regne med når man jobber i et servicerelatert yrke som deres eller mitt, selv om jeg aldri så ønsker at folk hadde opptrådt annerledes så vil ikke dette skje. Folk er folk, og man vil alltid ha enkelte som kommer i siste liten for å gjøre noe viktig og man gjør dessverre ikke sin egen hverdag bedre ved å irritere seg over det, den forsinkede kunden/klienten/samarbeidspartneren vil som regel være der uansett hvordan man ser på det. Det eneste man kan endre er seg selv og hvordan man tar det. 

Det høres ut som du jobber med en annen type kundegruppe enn oss i dagligvarebutikk, og jeg skjønner at hvis det står mye penger på spill/store salg, så må du ta hensyn til dette og kanskje strekke deg lenger. Og du får sikkert god overtidsbetaling for det. Og såvidt jeg kan se av ditt tidligere innlegg så er overtiden du nevner noe som kun skjer innimellom. 

Det er likevel ikke greit at folk ikke respekterer åpningstider. Det eneste vår butikk tjener på det er kanskje et par hundre kroner. Som kunden like gjerne kan legge igjen dagen etter. Jeg synes ikke man skal måtte regne med å legge inn minst en halvtime i tillegg til normal arbeidstid hver dag bare fordi enkelte idioter ikke klarer å ha seg ut av butikken innen vi stenger. Og det burde egentlig være unødvendig å påpeke dette. Vi har skapt et samfunn av egoister og bortskjemte kunder som ikke klarer å respektere noenting lenger. 

Skrevet

Det er forskjell på de som skal ha melk og de som tar hele helge handelen 10 minutter før butikken stenger på Lørdag.
Problemet med folk er at alt for mange tenker meg, mitt og min egen. Bare fordi man KAN løpe over til butikken 5 minutter før de stenger for å kjøpe 20 ting og 10 andre ting du ikke er sikker på om du skal ha eller ikke... det betyr ikke at man skal utnytte andres situasjon ved å gjøre det fordi man "kan".

Overtid på 5-10 minutter nå og da er en ting. Men 30 minutter til 1 time overtid vær bidige kveld er ikke en del av arbeidskontrakten! Det er lov å tenke litt på andre folk også. Det kalles å ta hensyn, gjenta etter meg.. h-e-n-s-y-n! Der, nå lærte du noe du skulle ha lært på barneskolen, jør welkøm. 

ts

• Liker 3
Skrevet

Du skal jo få betalt for den tiden du ender opp med å stå der ekstra. Det skal du ha, får du ikke det er det sjefen din sitt problem. Har jobbet i matbutikk i tre år, og vi har ikke en slik grense for at vi ikke får betalt lenger enn til f.eks. 20 minutter over stengetid. Vi har et mål om å bli ferdig innen 30 minutter, men om det ikke går så får vi betalt for den tiden vi bruker ekstra. Virkelig, det der er et problem du må ta opp med sjefen din, fremfor å bruke det som et argument for at kunder må være greie å respektere stengetidene. At det er vanlig at mange har det slik gjør det ikek mer greit.

Skrevet

Jeg har krevd å få betalt for tiden over, og det får jeg nå, men jeg vet ikke om andre har klart å krangle seg til det med sjefen. Jeg har tatt det opp fordi jeg selv står sterkt med tanke på ansiennitet og bekjentskaper i bedriften, mens andre hos oss ikke er like tøffe, og sjefen vet det. 

Det er svært vanlig i butikkyrket at det er slepphendt med overtidsbetaling, en kamp om å holde lønnsutgifter nede, samt utnyttelse av deltidsmedarbeidere og unge folk som ikke tør eller kan si fra fordi de da får sparken. Derfor synes jeg det er ekstra greit om kundene respekterer stengetider, slik at butikkansatte ikke står der uten lønn. Som sagt, 20 minutter etter stengetid er "grensa" hos oss, og vi skal helst ikke være lenger enn dette. Egentlig rekker vi å bli ferdig med alt som skal gjøres innen maks et kvarter etter stengetid, men det er når kundene soser rundt i evigheter at vi får problemer. 

• Liker 1
Skrevet

Kunne ikke falle meg inn å innrette meg etter butikken! Jeg panter når det passer for meg. Om de ansatte ikje har tid er ikke det mitt problem!

Anonymkode: 816d7...1ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...