Gå til innhold

Fra når gjelder forlovelsen?

Når er en forlovet?  

1. 1. Når er en forlovet?

• Fra første dag en er helt enige om at en skal gifte seg en eller annen gang i fremtiden.
      9
    • Fra den dagen gutten / jenta faktisk (går på kne og) frir.
      32
    • Fra den dagen en bestemmer seg for å kjøpe ring.
      0
    • Fra den dagen en kjøper ringer.
      1
    • Fra den dagen en setter på ringene.
      13
    • Fra den dagen en setter dato for vielse.
      1

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av en annen tråd her, slenger jeg inn en avstemming. Det virker som om det er ulike meninger om fra når forlovelsen gjelder.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi satt dato og bestemte oss for å kjøpe ringar den dagen han fridde... :-)

Skrevet

Man er forlovet når man har blitt enige (enten ved at den ene frir, eller man bare har snakket om det) om at man skal gifte seg.

Skrevet

Jeg synes de 2 første alternativene glir over i hverandre. Et frieri trenger ikke være ned på kne. Men jeg menr forlovelsen begynner den dagen man bestemmer seg ofr å gifte seg. Og det kommer jo av et resultat av et frieri eller en prat.

Skrevet
Man er forlovet når man har blitt enige (enten ved at den ene frir' date= eller man bare har snakket om det) om at man skal gifte seg.

Jeg er helt enig med deg. Hos oss var det ikke noe tradisjonelt frieri, vi ble bare enige om det. Og vi sier at vi forlovet oss der og da, for da var vi helt bestemt på at vi skulle planlegge bryllup. Det var første gang vi var helt sikre på at nå var vi klare og at vi ikke bare skulle gifte oss en eller annen gang.

Vi satte dato og kjøpte ringer med det samme.

Jeg hadde selvfølgelig også blitt veldig glad om han heller hadde fridd på tradisjonelt vis, men denne måten fungerte veldig fint for oss. Å planlegge og vente på et frieri når vi i utgangspunktet er enige, ønsket vi ikke å fullføre. Når vi satte på ringene informerte vi venner og familie. Men vi reknet oss som forlovte allerede fra første minutt vi bestemte oss.

Skrevet
Jeg synes de 2 første alternativene glir over i hverandre. Et frieri trenger ikke være ned på kne. Men jeg menr forlovelsen begynner den dagen man bestemmer seg ofr å gifte seg. Og det kommer jo av et resultat av et frieri eller en prat.

Jeg satte det slik for jeg hos oss var det ingen som fridde. Et frieri er for meg når det skjer helt uventet og den ene faktisk ber om hånden til den andre. Vi snakket om ting og tang, og plutselig var vi enige om at vi skulle gifte oss til neste sommer. Der og da forlovet vi oss. Men ingen fridde.

Og det at en ikke trenger å gå ned på kne for å fri, er jeg helt enig med deg i. Det var derfor jeg satte det i parentes, mest for å fremheve at jeg mente at det var forskjell på de to første alternativene.

Skrevet

Jeg fatter ikke at det kan være noe å lure på. Å forlove seg er å inngå konkret avtale om ekteskap i relativt nær fremtid, på et relativt fastsatt tidspunkt.

Å si "vi skal sikkert gifte oss en eller annen gang" er i mine øyne ikke forlovet, selvom man setter aldri så mange ringer på fingrene.

Skrevet

Hvis man selv mener man er forlovet, så er man forlovet. Noe annet er pisspreik i mine øyne (sorry Tex).

I en forlovelses natur ligger det at man skal gifte seg, selvsagt, men man når dette passer for folk er jo veldig indivduelt.

Skrevet

Fra man frir FØRSTE gang/blir enige om en dato for å gite seg.

Vet om flere som frir først en gang, men så synes de ikke det blir romantisk nok, så mens de planlegger bryllup kommer det er frieri nr 2 som er superromantisk. helt patetisk i mine øyne.

har man blitt enige om en ca dato for bryllup er man i mine øyne også forlovet, selv om man ikke rent fysisk har fridd.

Skrevet
Hvis man selv mener man er forlovet, så er man forlovet. Noe annet er pisspreik i mine øyne (sorry Tex).

I en forlovelses natur ligger det at man skal gifte seg, selvsagt, men man når dette passer for folk er jo veldig indivduelt.

Min tante har vært forlovet med samboeren sin i 20 år. Broren min på 16 forlovet seg for å "markere at forholdet nå, etter 4 mnd, var mer dypere enn før". Jeg synes dette er noe annet enn når vi forlovet oss og satte dato.

Skrevet
Jeg fatter ikke at det kan være noe å lure på. Å forlove seg er å inngå konkret avtale om ekteskap i relativt nær fremtid, på et relativt fastsatt tidspunkt.  

Å si "vi skal sikkert gifte oss en eller annen gang" er i mine øyne ikke forlovet, selvom man setter aldri så mange ringer på fingrene.

Enig.

Skrevet

For min del gjaldt forlovelsen fra den dagen ringene ble satt på. Vi hadde ingen fastsatt dato, men hadde ikke forlova oss om vi ikke trudde på ekteskap. Grunne til at vi ikka satt dato var til dels økonomien og til dels studier.

Jeg, for å si det på godt norsk, "driter i" om andre synes det er både tåpelig og patetisk og unødvendig å forlove seg uten fastsatt dato.

Forlovelse var vår måte og vise andre og herandre at det skulle bli oss to. (..og giftemålet var såklart målet.)

Skrevet

Enig med Poirot, Tex og Popelka!!

For min del synes jeg det er litt vanskelig å si en nøyaktig dato, for vi snakket konkret om dette over en flere måneders periode i fjor høst. Men innen utgangen av fjoråret var vi i alle fall "forlovet". Etter nyttår forsøkte vi å få satt en dato fortest mulig.. (fikk ikke satt eksakt dato før februar pga sykemeldig ved ambassaden.. :roll: )

Ringer har i alle fall ikke noe med saken å gjøre.. Faktisk ikke et "frieri" heller dersom man spør "skal vi forlove oss" for så å bare ville ha ringer på seg og ikke legge konkrete ekteskapsplaner..

Forlovet er man kun i det man har en ekte avtale om å skulle bli gift! (som sagt uavhengig av ringer, "frieri" og frieri)

ps. om noen lurte på forskjellen på "frieri" og frieri, så er det om spørsmålet var "skal vi forlove oss?" eller "vil du gifte deg med meg"

Skrevet
Forlovet er man kun i det man har en ekte avtale om å skulle bli gift! (som sagt uavhengig av ringer, "frieri" og frieri)

ps. om noen lurte på forskjellen på "frieri" og frieri, så er det om spørsmålet var "skal vi forlove oss?" eller "vil du gifte deg med meg"

Jag är både enig och oenig här.

Jag tycker man är förlovad från det datum förlovningen blir officiell; antingen när man sätter in en annons, när ringarna sätts på fingret eller man talar om det utåt mot andra.

En förlovning är för mig en prövoperiod inför ett giftemål, jag tycker inte att ett datum måste vara satt för att förlovningen "ska vara giltig" men det ska vara ett mål i framtiden.

Skrevet

Kan du utdype hva du mener med "ekte avtale"?

Gjest Anonymous
Skrevet

Kan du utdype hva du mener med "ekte avtale"?

Det er når man vet at man skal gifte seg. Man sier ikke til andre at "vi er forlovet", man sier "vi skal gifte oss".

Det er en avtale om at man skal gifte seg, i motsetning til en avtale om at man har som intensjon å gifte seg. Stor forskjell!

Gjest Anonymous
Skrevet

Man er da ikke forlovet før man har blitt enige om at man vil gifte seg, et frieri resulterer ikke nødvendigvis i en forlovelse. Ikke sant?

Og selv synes jeg så aldeles ikke man trenger å fastsette en bryllupsdato i det man forlover seg.

:)

Skrevet

Vår forlovelse gjaldt fra den dagen vi valgte oss ut og bestilte ringene.

Gjest Anonymous
Skrevet
Man er da ikke forlovet før man har blitt enige om at man vil gifte seg, et frieri resulterer ikke nødvendigvis i en forlovelse. Ikke sant?

Hva i alle dager resulterer det frieriet i da? Hva var spørsmålet? Dersom spørsmålet er "vil du gifte deg med meg" og svaret er "ja", hvordan kan man da ikke være enig om å gifte seg???? :o

Skrevet

Hva i alle dager resulterer det frieriet i da? Hva var spørsmålet? Dersom spørsmålet er "vil du gifte deg med meg" og svaret er "ja", hvordan kan man da ikke være enig om å gifte seg???? :o

svaret kan bli nej... eller kanske...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...