Gå til innhold

Rotter i veggene, mugg samt lekkasje, rettigheter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i et kollektiv som har hatt en rekke problemer siden jeg flyttet inn, noe som er innmari frustrerende. For å ramse opp: 

1) Vi hadde i lengre tid hørt lyder fra veggene og klarte ikke å finne ut av hva det var. Men nå vet vi at det er rotter. Huseier har bekreftet dette ved å si at han skal få noen til å komme og sette gift ut. Om dette er blitt gjort aner vi ikke fordi vi ikke har hørt noe fra ham om det. 

2) Da det regnet mye en periode begynte det plutselig å lekke fra taket. Huseier kom til slutt etter to dager og fikk lagt en presenning på taket og det har ikke lekket siden. Vi vet heller ikke om denne løsningen kommer til å holde over lengre tid. Det har vært mye storm og vind her i det siste. 

3) Vi oppdaget for to dager siden mugg/sopp i vinduet på badet. Og hun ene har det på sitt soverom, hvor det er vinduet som også er preget. I mitt rom kan jeg ikke ha papirer liggende fordi de har en tendens til å bli myke/bløte over natten. Det er et fuktig rom. 

4) Strømmen. Når jeg flyttet inn så spurte jeg om strømmen, og huseier sa vi hadde en måler og at vi måtte måle av strømmen. Helt ok, det har jeg vært med på før. Men det han ikke sa, er at måleren er i kjelleren, hvor det bor en narkoman eller en veldig ustabil mann. Som har høylytte krangler på telefonen om natten og er generelt en jeg ikke føler meg trygg på. Huseier vil at vi skal ned i leiligheten og snakke med vedkommende og regne ut hvor mye strøm vi har brukt, og hvor mye strøm kjellerleiligheten har brukt. 

Denne mannen, har vi til nå ikke sett på tre uker. Vi har ikke nøkkel til kjellerleiligheten og selv om vi har fått tlf nummeret hans. Vegrer vi oss alle til å kontakte han, han er virkelig en vi jentene ikke har noe lyst å ha kontakt med. 

5) Huseier sa når jeg var på visning at det var nyoppusset i 2010, og det tviler jeg ikke på. Men etter vi har flyttet inn så har vi oppdaget at spottene på kjøkkenet som lyser opp benken spretter ut med jevne mellomrom. Her har de altså brukt elektrikerteip for å feste dem igjen, noe ingen av oss så når vi var på visning. Det har vi oppdaget når vi har bodd her. 

I tillegg så fungerer ikke spottene i resten av huset skikkelig, de går ikke an å stille inn til sterkere eller dempet belysning fordi da flimrer de noe helt forferdelig. Så vi har lys som er et sted midt i mellom lyst og dempet som ikke er noe særlig bra leselys når vi sitter i stuen. 

To av oss, inkl. meg har sagt opp rommene våre. Hun ene flytter ut 31 desember, mens jeg som var to dager for sen med oppsigelsen har oppsigelsestid ut januar 2016. Tredjemann har fremdeles ikke sagt opp, men er på jakt etter et nytt sted å bo. 

Etter å ha oppdaget mugg/sopp fikk vii til slutt nok , og sendte en mail der vi listet opp disse problemene og krever at vi får redusert leie. Han har tilbudt oss 500kr mindre i leie per måned, og spør nå om vi har fikset strømmen, siden det er vårt ansvar. 

Spørsmålet mitt er: Har vi noen rettigheter her? Leiligheten har jo både rotter og mugg, og diverse andre plager. Så jeg vil helst ut i løpet av desember, eller så fort eksamenstiden min er over. Men vi er veldig usikre på hvilke rettigheter eller krav vi kan stille til huseier. 

Anonymkode: a3fd5...61d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det enkleste er nok bare å flytte ja.

ang mugg i vinduene vil jeg tro det kommer av for dårlig lufting. Husk at ventiler alltid skal stå åpne.

Skrevet

Tror dere har lov til å holde tilbake husleie eller kreve en vesentlig reduksjon inntil problemene er løst. 500 kr er ikke en vesentlig reduksjon. Jeg ville kontaktet huseiernes landsforbund, evnt advokat i evnt fagforening. Det er lurt å ta all kommunikasjon med huseier skriftlig for dokumentasjon. Er enig i at det er viktig at dere som leietakere sørger for å ha ventiler åpne, men ofte strekker fukt og muggproblemer seg langt utover en stengt ventil eller to.

Hva slags type bolig leier dere, er det kjeller /leilighet i enebolig? Jeg tror nok absolutt det beste og enkleste bare er å flytte.

Skrevet

Jeg har ikke ventil på rommet mitt, og det tror jeg faktisk ikke hun som har mugg i vinduet heller har. Men skal sjekke dette i kveld! 

Det er en liten enebolig, som har en kjellerleilighet hvor den ustabile personen bor, og så en større leilighet som vi 4 stk leier. Nå er det kun 3 av oss som klager, fordi sistemann har valgt å ikke bry seg om situasjonen. 

Takk for tips! Jeg skal sende dem en mail og høre! Vi er nå midt i eksamenstiden, så to av oss blir uansett boende. Jeg føler veldig for å flytte så snart eksamenstiden min er over i midten av desember. Mens hun andre må bli boende til 31 da hun ikke overtar den andre leiligheten før 1 januar. 

TS

Skrevet

Si opp og finn deg ett nytt sted å bo. 

Anonymkode: aec6b...d7f

Skrevet

Si opp og finn deg ett nytt sted å bo. 

Anonymkode: aec6b...d7f

Jeg har sagt opp, men må fremdeles betale leie her ut januar. Så derfor må jeg bli boende her til da, jeg har ikke råd til å betale dobbel husleie.

TS

Skrevet

Du har nok helt klart rettigheter her, men om dette ikke er (formelt) varslet som mangler tidligere så må dere også gi huseier det som omtales som rimelig tid for å fikse dette. Siden det er såpass mange mangler så spørs det vel om rimelig tid kan bli en kortere periode enn tiden det tar før avtalen din er utløpt likevel (utgangen av januar). Kontakt advokat for mer konkret info. 

Anonymkode: 955a1...e1d

Skrevet

Eneste er vel en tvist om husleien er nok redusert... Vet ikke om dere har andre rettigheter. Sjekk med advokat.

men uansett overlever du disse problemene en mnd ekstra vel... Er jo ikke akutt farlig. Dessverre mye rart man må leve med som leietaker, lurt å sjekke viktige ting (slik som lys, hvis det er viktig for dere) på visning. Se etter mugg, lukt osv. Regn aldri med at huseier gidder å fikse problemer dere måtte oppdage på visning. 

Evt finner du annet sted å bo og koster på deg dobbel leie en mnd. Er jo du som var sen med oppsigelsen...

Anonymkode: 26c2a...2e0

Skrevet

Takk for tips alle sammen :) Ja det er jeg som var for sen, jeg nådde grensen min rett over fristen. Og det er jo dumt, jeg flytter nok ut til jul uansett. 

Men det som jeg er mest overrasket over er at han faktisk skal leie ut videre...Og han sa nå at jeg kan slippe leie for januar om jeg finner noen som vil flytte inn 1. januar. Men jeg synes ikke noe om å svindle andre studenter... :sjenert: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...